تغییر جهتگیری پست در زمان حاضر موضوعی است که بارها از سوی مدیران پستی مطرح و بر آن تاکید شده است، چراکه با توجه به وظایف و ماموریتهای جدید امروزه دیگر پست نامه جای خود را به پست لجستیک و تجارت الکترونیک داده است و باید پست ایران نیز به این سمت و سو حرکت کند.
تغییر جهتگیری؛ از درخواست دستهچک و سند تا پیشخوان دولت الکترونیک
تغییر جهتگیری؛ از درخواست دستهچک و سند تا پیشخوان دولت الکترونیک
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، امروزه نیازهای مشتری متحول شده و به دنبال سهولت دسترسی به خدمات از طریق اپلیکیشن موبایل، شفافیت اطلاعات، کاهش قیمت تمام شده و کیفیت بالای خدمات است. در نتیجه اگر پست نتواند خودش را با خواستهها ونیازهای مشتریان تطبیق دهد از گردونه رقابت حذف خواهد شد.
بر این اساس، وزیر ارتباطات هم بارها تاکید کرده که در دولت "تدبیر و امید" نگاه به پست کاملاً نسبت به قبل تغییر کرده و نیاز به توجه ویژه در تدوین برنامههای بخش پست در برنامه ششم توسعه وجود دارد که میتواند، راهبرد پست برای افزایش ترافیک و درآمد و همچنین زمینهسازی برای تحول زیربنایی این بخش مهم ارتباطی و انتخابش به عنوان پیشخوان دولت الکترونیک باشد.
مدیر عامل شرکت پست ایران هم در این باره با بیان اینکه جهتگیری پست در دنیا از پستنامهها به سمت کالا و اسناد رفته است و پستنامهها به جهت الکترونیکی شدن نامهها کاهش پیدا میکند اما به جای آن کالا و اسناد افزایش مییابد اظهار کرد: اگر تا دیروز برای خرید کالا باید به فروشگاه مراجعه میکردیم، امروز از طریق موبایل خرید خود را انجام میدهیم که از طریق پست حمل میشود، درباره اسناد هم همینطور است؛ درخواست دسته چک، پاسپورت یا سند ماشین همه از طریق پست انجام میشود.
مدیرعامل شرکت پست در ادامه خاطرنشان کرد: پستهایی موفق هستند که این فضا را خوب درک و بر مبنای آن زیرساختهای خود را تامین کرده باشند. متاسفانه پست ایران در این زمینه عقب است. ما به سرعت قصد داریم زیرساختها را متناسب با این جهتگیری تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه امروزه یکی از سرویسهای مهم پستهای دنیا تجارت الکترونیکی، دادههای کلان و سرویسهای مالی است که در حقیقت مکمل هم هستند، افزود: ما در پست ایران هم به همین سمت حرکت میکنیم. به همین دلیل باید از جهت فکری و فرهنگی این نگاه را در مجموعه خود ایجاد کنیم که به این سمت برویم و دوم زیرساختهای متناسب با این رویکرد را اتخاذ کنیم که رویکردها و سرمایهگذاریهای خاص خود را دارد.
نقش پست در تجارت الکترونیک
مدیرعامل شرکت پست با تاکید بر نقش پست برای انتقال کالا در تجارت الکترونیکی بیان کرد: پست باید وظیفه انتقال کالا در تجارت الکترونیک شرکتهایی که میخواهند شبکه توزیع در کشور راه بیندازد را به عهده بگیرد. شرکتهای خرید و فروش آنلاین در حال حاضر عمده کالاهایشان را به ما میدهند. با وجود این هنوز در سایر شهرهای بزرگ نتوانستیم به خواسته آنها پاسخ دهیم و آنها خودشان کار توزیع را انجام میدهند.
مهری با بیان اینکه شرکتهای خرید و فروش میخواهند سریعتر به پول خود برسند و در زمانی کوتاه کار توزیع را انجام دهند، اظهار کرد: این فضا در پست در حال آماده شدن است؛ اگر بتوانیم زیرساختها را فراهم کنیم، آنها هم شبکه توزیع خود را تعطیل خواهند کرد. این شرکتها به توسعه بازار و موضوعاتی مانند کالا و فروش و زیرساختهای شبکههای الکترونیکی خود فکر میکنند، نه بحث توزیع.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر نقش پست برای انتقال کالا در تجارت الکترونیکی و ضمن اشاره به عقبماندگی در این زمینه، اظهار کرد: پست باید این زیرساختها را ایجاد کند تا شرکتها به این سمت بیایند که توزیعشان را از این طریق انجام دهند و به دنبال توسعه بازار و زیرساختهای شبکههای الکترونیکی باشند.
مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه ایجاد شبکههای موازی برای هیچ کس اقتصادی نیست، گفت: زیرساختها هنوز فراهم نیست. بنابراین شرکت پست باید این زیرساختها را ایجاد کند و شرکتها به این سمت بیایند که توزیع خود را از این طریق انجام دهند. بدین ترتیب هم برایشان اقتصادی میشود و هم سرعتی که میخواهند در پست فراهم میشود. پست در حال سرعت دادن به فعالیتهای خود است تا بتواند به نیاز مشتریان پاسخ دهد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد