شرایط عرضه نفت در بازار سرمایه فراهم است

رئیس سازمان بورس:

شرایط عرضه نفت در بازار سرمایه فراهم است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط برای عرضه نفت خام در بورس را فراهم دانست و ابراز امیدواری کرد با پیگیری های وزیران نفت و امور اقتصادی و دارایی، این طرح زودتر اجرایی شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،شاپور محمدی در گفت و گو با ایرنا درباره طرح دولت برای فروش نفت خام در بورس، افزود: عرضه نفت کوره و سایر فراورده های نفتی در بورس انرژی از مدتها پیش در حال انجام بوده، بنابراین فروش نفت خام در بورس انرژی نیز امکان پذیر است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همانند قراردادها و معاملات آتی سکه، امکان انجام معاملات آتی (غیرنقدی) نفت خام در بورس انرژی نیز فراهم است.

محمدی با بیان اینکه از نظر بازار سرمایه مانعی در عرضه نفت خام در بورس وجود ندارد، اضافه کرد: امکان فروش داخلی و نیز فروش خارجی، ارزی و ریالی نفت وجود دارد.

وی یادآور شد: تاکنون با بانک مرکزی و وزارت خانه های نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی مذاکره و مکاتبه هایی را در این باره انجام داده ایم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تاخیر چند ساله برای آغاز این طرح اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد اکنون بیش از هر زمان دیگری، شرایط اجرای آن فراهم شده است.

حفظ منافع سرمایه گذاران، دغدغه سازمان بورس

برای معطوف کردن منابع به بازار سرمایه باید بازار با ثبات همراه با امنیت ایجاد شود که خوشبختانه این اتفاقات رخ داده و بازده بورس و فرابورس در سال گذشته ۲۵ درصد بود. این رقم عالی نیست ولی امیدواریم در سال جاری این بازدهی تدوام و افزایش یابد و شرکت‌ها از درون شاهد افزایش سود باشند.

به گزارش سنا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  در رابطه با اقدامات سازمان  در مسیر فرهنگ سازی گفت : راه اندازی لیگ ستارگان بورس، جشنواره بورس و رسانه، ساخت کلیپ های کوتاه با هدف معرفی بازار سرمایه به آحاد جامعه در قالبی غیر کلاسیک و برگزاری کلاس های آموزشی از مهمترین اقدامات فرهنگی بازار سرمایه طی دو سال اخیر بود و مجموع این اقدامات مفاهیم بازار سرمایه را در اذهان نهادینه می کند. به علاوه هر سال نمایشگاه های متعددی در کیش و تهران برگزار می شود که اقشار و گروه های سنی مختلف از دانش آموزان تا فرهنگیان و فعالان بازار سرمایه مخاطب آن هستند. آخرین دستاوردهای بازار سرمایه کشورهای اسلامی نیز در همایشی سالانه بررسی می شود.

وی در رابطه با مزیت های قرارداد های آپشن گفت : قرارداد‌های آپشن بعد از ۴۹ سال فعالیت بازار سرمایه اخیرا راه اندازی شد. این ابزار در معاملات سهام و معاملات سکه استفاده می‌شود. البته در کنار آن سایر ابزار‌های مالی اسلامی هم رشد بسیار خوبی پیدا کردند از جمله اوراق منفعت، اوراق اجاره سهام، اوراق وکالت، اوراق جعاله که استفاده از آنها در این مدت اجرایی شده است.

شاپورمحمدی در مورد نقش بازار سرمایه در جمع آوری سرمایه خرد مردم در جامعه گفت : هیچ اقتصادی در دنیا نمی تواند در بلندمدت بدون تقویت و سودآوری بنگاه‌ها و شرکت‌ها رشد خوبی داشته باشد، در تمام دنیا شرکت‌ها و بنگاه‌ها در رشد اقتصادی نقش اصلی و بلندمدت دارند بنابراین با توجه به اینکه شرکت‌های بازار سرمایه  مالیات دقیق پرداخت می کنند و دارای حساب های شفاف و قانونمند هستند باید سودآوری آن ها تقویت شود؛ اگر بخواهیم از کالای ایرانی حمایت کنیم باید کیفیت نیز تقویت شود و برای اینکه شرکت بتواند کیفیت کالاهای خود را تقویت کنند باید به نوآوری و توسعه فناوری دست یابند و بهره‌وری داشته باشند و در این زمان وظیفه سازمان بورس تامین مالی برای شرکت‌ها با نرخ مناسب است. یکی از اقدامات سازمان بورس که در سال گذشته نیز تا اندازه‌ای انجام شد تامین مالی شرکت‌های بورسی از طریق انتشار اوراق با نرخ‌های مناسب بود.

وظیفه دیگر سازمان بورس برای حمایت از تولید کنندگان رفع مشکلاتی چون کمبود مواد اولیه، نیروی انسانی، کنترل نرخ‌ها شرکت‌های بورسی است و باید مشکلات به دولت منتقل شود و طی مکاتبات متعدد با دولت تصمیمات خوبی از جمله مشوق‌های مالیاتی هم در حال اتخاذ است و با جدیت بسیار بالای وزیر اموراقتصاد و دارایی بعضی از این موارد در حال تصویب است. امیدواریم در آینده بتوانیم به این سمت بریم اولویت در بازار سرمایه تامین مالی شرکت های غیردولتی‌، خصوصی و تعاونی ها باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.