معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور خبر داد.
۲.۶ میلیون مسکن خالی ماند
۲.۶ میلیون مسکن خالی ماند
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، حامد مظاهریان در همایش سیاستهای توسعه مسکن در ایران، اظهار داشت: بازار مسکن در دو حوزه مصرف و سرمایهگذاری تعریف میشود و تمام هدف سیاست گذاران این است که بازار مسکن برای مصرف مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در همه جای دنیا مسکن به دلیل داشتن کارکردهای متفاوت و اینکه کالایی بادوام است به عنوان ابزاری برای سرمایهگذاری دیده میشود، افزود: دخالت دولت در بخش سرمایه گذاری بازار مسکن باید به صفر برسد و دولتها باید توجه خود را به بازار مصرفی مسکن معطوف کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در چهار سال گذشته بازار مسکن یک بازار مصرفی بود که این موضوع برای سیاستگذاران بخش مسکن ایده آل است، اما تحولات یک سال اخیر بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده است.
مظاهریان با تاکید بر اینکه مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور است و نمیتوان جدای از اقتصاد آن را بررسی کرد، گفت: هر چقدر سیاست های کنترلی را اجرا کنیم، به کاهش سرمایهگذاری و کمبود مسکن و افزایش قیمتها منجر میشود.
وی افزود: تجربه جهانی نشان میدهد دخالت دولت بهتر است از طریق بخش خصوصی انجام شود که برای نمونه مسکن مهر سال ۸۶ شروع شد و ۱۱ سال است که ادامه دارد، در حالی که اگر هزینه را دولت پرداخت می کرد و اجازه می داد بخش خصوصی کار ساخت و ساز را انجام دهد این میزان طول نمیکشید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت در زمان عدم تعادل باید در بازار دخالت کند، تصریح کرد: سال گذشته دودهک جامعه زیر خط فقر مسکن بودند که این میزان اکنون بیشتر شده است، همچنین وجود بیش از ۲.۶ میلیون خانه خالی و از سوی دیگر نقدینگی سرگردان در بازار نشان میدهد دولت باید در بازار مسکن دخالت کند.
مظاهریان با تأکید بر اینکه سیاستهای بخش مسکن هیچ کشوری در طول تاریخ یکسان نبوده است، افزود: در بستری که سیاستهای دولت به سمتی میرود که رأی آورد به کاهش سرمایهگذاری منجر شده و یا کمبود مسکن، سیاستهای کنترلی را در بازار ایجاد میکند که دخالت در بازار مسکن زمانی که بازار از تعادل خارج شده است یک سیستم توجیهی خاص است که باید به آن عمل شود.
وی با یادآوری پارامترهایی که تعادل در بازار مسکن را مختل میکند، گفت: این پارامترها شامل تأمین دسترسی به مسکن برای دهکهای کمتر برخوردار، حاشیهنشینی، سکونت غیررسمی، کیفیت ساخت مسکن و شکست بازار است که این عوامل باعث میشوند تا دولت توجیه شود تا در بازار مسکن دخالتهای ویژهای انجام دهد. بااینحال باید دخالتهای دولت در این بخش نیز از طریق بخش خصوصی صورت گیرد و دخالتها به حد اقل برسد.
وی با ناکارآمد خواندن دخالتهای مستقیم دولت در بخش مسکن افزود: تجربههای جهانی که ما نیز در گذشته یکی از آنها را در مسکن مهر داشتهایم و خود شامل این تجربه هستیم، نشان میدهد به عنوان مثال مسکن مهر که بعد از گذشته ۱۱ سال هنوز به نتیجه نرسیده است اگر بخش خصوصی و سرمایهگذاران و انبوهسازان اجرا کرده بودند تا الآن نتیجه داده بود و دخالت مستقیم دولت در این زمینه مشهود است.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد