مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای تامین زیرساخت های مورد نیاز خطوط ریلی کشور تا سال 1400 نیازمند 20 میلیارد یورو سرمایهگذاری هستیم.
توسعه خطوط ریلی نیازمند 20 میلیارد یورو سرمایه گذاری است
توسعه خطوط ریلی نیازمند 20 میلیارد یورو سرمایه گذاری است
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «سعید محمدزاده» روز یکشنبه در نشست فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در جمع خبرنگاران، افزود: براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است 54 درصد این سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی و 46 درصد آن توسط دولت و بخش خصوصی تامین شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دستیابی به سهم 20 درصدی حمل بار و 30 درصدی حمل مسافر تا 1400 مهمترین اولویت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است.
محمدزاده بیان کرد: اکنون راه آهن 12 درصد بار کشور را جابجا می کند و سهم هشت درصدی در جابجایی مسافران دارد.
وی با بیان اینکه در انتقال هر تن بار از جاده به روی ریل 35 سی سی سوخت صرفه جویی می شود، گفت: آمارها نشان میدهد سال گذشته در مصرف سوخت معادل 1.2 میلیارد دلار در حوزه حمل و نقل ریلی کشور صرفه جویی شده است.
مدیر عامل راهآهن اظهار داشت: میزان صرفه جویی سوخت در قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرهای بزرگ به ازای هر نفر کیلومتر معادل 80 سی سی و در مسافت های بلند معادل 20 سیسی سوخت است.
محمدزاده بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد هر سال در اطراف تهران 100 میلیارد نفر مسافر جابجا می شوند و این نشان می دهد که ظرفیت بزرگی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در زمینه صرفه جویی های سوخت وجود دارد.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد برای شرکتهای ریلی محاسبه میشود و این در جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرعامل راه آهن گفت: براساس آمار حمل هر یک میلیارد تن کیلومتر بار توسط ریل در سال معادل 20 میلیون دلار برای ما صرفه جویی سوخت دارد و اکنون ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی کشور به حداقل 20 میلیون تن رسیده است.
وی با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم ظرفیتهای خالی در حوزه حمل و نقل ریلی داشته باشیم، گفت: اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، معدنی و تجاری یکی از مهمترین اولویت های راه آهن است تا ما بتوانیم به حمل 30 درصدی بار در کشور دست پیدا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت ما در حوزه ریلی کشور استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی است و تامین ناوگان ریلی توسط کارخانجات داخلی یکی دیگر از مهمترین اهداف شرکت راه آهن است.
محمدزاده اظهار داشت: ارزش حسابرسی نشان میدهد در سال 96 راهآهن معادل 850 میلیارد تومان یارانه به شرکتهای مسافری اختصاص داده است زیرا اکنون هیچ گونه عوارض و حق دسترسی از شرکتهای مسافری دریافت نمیشود.
** بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کند
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن نیز در این نشست گفت: طبق برنامه ریزی تا سال 1400 باید ظرفیت جابجایی بار در شبکه ریلی کشور باید به 186 میلیون و 400 هزار تن و میزان تراتزیت کالا توسط خطوط ریلی باید سالیانه به 8 میلیون و 600 هزار تن افزایش یابد.
نورالله بیرانوند افزود: در پایان برنامه ششم توسعه قرار است ظرفیت جابجایی مسافر در شبکه ریلی کشور نیز سالیانه به بیش از 130 میلیون مسافر برسد که معادل 48 میلیارد نفر - کیلومتر خواهد بود.
به گفته این مقام مسئول در شرکت راه آهن، برای دستیابی به این اهداف در حوزه تامین ناوگان ریلی نیازمند 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم که قرار است 54 درصد آن توسط بخش خصوصی و 46 درصد آن توسط دولت و بخش غیر دولتی تامین شود.
بیرانوند اظهار داشت: تامین ناوگان ریلی از جمله لکوموتیو، واگن های مسافری و باری، تقویت حمل ونقل ریلی پایدار با توسعه ترمینال های مسافری و باری، تامین تدارک و تعمیرات ناوگان، توسعه زیربناها با نوسازی و بهسازی خطوط، مدرن سازی راه آهن با برقی سازی و توسعه خطوط قطارهای پرسرعت، توسعه خدمات مسافری در حوزه گردشگری، حومه ای و مسافری و توسعه فناوری های جدید با هوشمندسازی خطوط از مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی کشور است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن، کاهش ریسک، افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی و مشارکت در تامین مالی را از مهم ترین مشوق های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت حمل ونقل ریلی اعلام کرد.
بیرانوند افزود: برای تحقق این اهداف روش های مختلف تامین مالی در دستور کار راه آهن قرار گرفته تا بتوانیم با استفاده از سرمایه گذاری داخلی و خارجی منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری در این بخش را فراهم کنیم.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد