پرداخت ۳.۰۸۸ میلیارد دلار تسهیلات ارزی در صندوق توسعه ملی

پرداخت ۳.۰۸۸ میلیارد دلار تسهیلات ارزی در صندوق توسعه ملی

دوشنبه, ژانویه 7, 2019 - 12:10 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

صندوق توسعه ملی از محل قراردادهای عاملیت ارزی با ۱۲ بانک در شش ماهه نخست سال جاری به ۲۷ طرح مختلف ۳ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار تسهیلات پرداخت کرده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، بررسی جدول توزیع بانکی و بخشی طرح های اعلام وصول شده در شش ماهه اول امسال که از سوی صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی دریافت کرده اند نشان می دهد که این صندوق از طریق ۱۲ بانک عامل در مجموع مبلغ ۳ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار وام پرداخت کرده است.

این صندوق در مجموع برای طرح های پالایشگاهی ۲۲۰ میلیون دلار، پتروشیمی ۳۷۸ میلیون دلار، حمل و نقل یک میلیارد و ۸۱۷ ملیون دلار، سایر ۱۶۵ میلیون دلار، صنعت و معدن ۴۶۵ میلیون دلار، طرح های فولادی ۳۲ میلیون دلار و طرح های نیروگاهی ۱۱ ملیون دلار تسهیلات ارزی داده است.

براین اساس بیشترین قرارداد عاملیت ارزی برای پرداخت تسهیلات به طرح های اعلام وصول شده متعلق به بانک صنعت و معدن با مبلغ ۷۰۹ میلیون دلار و کمترین نیز متعلق به بانک توسعه تعاون با ۱۱ میلیون دلار بوده است.

این آمار نشان می دهد که بانک های پارسیان ۴۰۶ میلیون دلار (حمل و نقل)؛ پست بانک ۲۹ میلیون دلار (پتروشیمی)؛ تجارت ۲۲۸ میلیون دلار (حمل و نقل) و ۳۷ میلیون دلار (صنعت و معدن) و در مجموع ۲۶۴ میلیون دلار؛ توسعه تعاون ۱۱ میلیون دلار (نیروگاه)؛ توسعه صادرات ایران ۹۹ میلیون دلار (پتروشیمی)؛ خاورمیانه ۵۹ میلیون دلار (حمل و نقل)؛ رفاه کارگران ۷۹ میلیون دلار (حمل و نقل) و ۶۱ میلیون دلار (صنعت و معدن) و در مجموع ۱۴۰ میلیون دلار؛ سامان ۴۶ میلیون دلار (حمل و نقل)؛ صنعت و معدن ۲۲۰ میلیون دلار (پالایشگاه)، ۲۵۰ میلیون دلار (پتروشیمی)، ۲۰۷ میلیون دلار (صنعت و معدن) و ۳۲ میلیون دلار (فولاد)؛ کشاورزی ۳۶ میلیون دلار (حمل و نقل) و در مجموع ۷۰۹ میلیون دلار، ۱۶۵ میلیون دلار (سایر) و در مجموع ۳۱۶ میلیون دلار؛ ملت ۶۴۱ میلیون دلار (حمل و نقل) و ملی ایران ۳۲۳ میلیون دلار(حمل و نقل) و ۴۵ میلیون دلار (صنعت و معدن) و در مجموع ۳۶۹ میلیون دلار تسهیلات از طریق قرارداد عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی پرداخت کرده اند.

همچنین بررسی گزارش عملکرد شش ماهه این صندوق نشان می دهد که در مدت زمان مشابه برای ۲۸ طرح با مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار (که برخی از آنها در دوره های گذشته اعلام وصول شده بودند) نزد بانک مرکزی نامه مسدودی صادر شده است. از طرف دیگر به منظور جلوگیری از بلوکه شدن منابع صندوق برای طرح هایی که آماده دریافت تسهیلات نیستند، اعلام وصول ۹ فقره طرح به مبلغ ۳۲۹ میلیون دلار و همچنین مسدودی ۳ فقره طرح به مبلغ ۱۴ میلیون دلار به دلایلی از جمله عدم انجام تعهدات توسط متقاضی در مهلت های مقرر یا درخواست بانک عامل و ... ابطال شده است.

صندوق توسعه ملی اعلام کرده است که براساس گزارشات دریافت شده از بانک مرکزی، مجموع پوشش های صادر شده بابت گشایش های اعتبار اسنادی صادره توسط بانک های عامل از محل کل تسهیلات ارزی دارای مسدودی، در شش ماهه اول سال جاری مبلغی معادل یک میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار بابت ۳۱ طرح بوده است.

همچنین در دوره مورد گزارش بابت ۱۰۷ فقره طرح در مجموع مبلغی معادل یک میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار پرداخت قطعی صورت پذیرفته است.

مقایسه طرح های اعلام وصول و مسدود شده تا پایان شهریورماه ۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل حکایت از افزایش میزان عملکرد سال جاری دارد که بخش های عمده ای از این افزایش عملکرد مرتبط با طرح های تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری است.

براین اساس در مدت زمان مورد گزارش برای ۱۲ فقره از طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری معرفی شده توسط بانک ها به صندوق، مجموعا مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار اعلام وصول صادر شده است.

با این حال پوشش ها و پرداخت های انجام شده امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل تحت تاثیر اعمال تحریم های ظالمانه توسط آمریکا و نوسانات شدید ارزی در ماه های اخیر دست کم از لحاظ مبلغ کاهش داشته اند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.