پروفایل شما، آینه شخصیت شماست

پروفایل شما، آینه شخصیت شماست

بسیاری از افراد در کشور ما در رسانه های اجتماعی مختلفی حضور دارند و صاحب حداقل یک حساب کاربری می باشند، قاعدتاً در این رسانه ها با تعداد بسیار زیادی پروفایل اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد کرده اید.

بسیاری از افراد در کشور ما در رسانه های اجتماعی مختلفی حضور دارند و صاحب حداقل یک حساب کاربری می باشند، قاعدتاً در این رسانه ها با تعداد بسیار زیادی پروفایل اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد کرده اید.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از خرد وکلان، بسیاری از این پروفایل ها دارای هویت غیر واقعی (فیک) می باشند و در مقابل پروفایل های واقعی (یونیک) بسیاری نیز وجود دارد که مبین شخصیت واقعی آن فرد یا سازمان می باشد. در این شماره می خواهیم به بررسی پروفایل های واقعی بپردازیم که دارای هویت واقعی می باشند.

در پروفایل این افراد معمولاً نام، نام خانوادگی یا اسم مستعار، جمله ای که مبین حال و روحیه آنها می باشد و یک یا چند عکس پروفایل وجود دارد که در واقع برآیند این موارد، هویت واقعی فرد را از دل فضای مجازی هویدا می سازد. از نکات قابل توجه دنیای پروفایل ها که نظر روانشناسان و جامعه شناسان را به خود جلب کرده، تصاویر پروفایل اشخاص است.

روانشناسان معتقدند به صورت نسبی می توان بخشی از ویژگی های اخلاقی، روحی و روانی افراد را از طریق عکس پروفایل آنها شناسایی کرد. در فضای مجازی هر شخص بنا به شخصیت و روحیاتش، عکسی را برای حساب کاربری خود انتخاب می کند، روانشناسان معتقدند از طریق آنالیز عکس پروفایل افراد می توان به ویژگی های اخلاقی و شخصیتی آنها پی برد.

شناخت افراد از طریق عکس پروفایل، موضوع جذابی است که شاید بتوان کمی در نوع روابط با یکدیگر و حد و مرزها مفید واقع شود. البته تنها براساس تصاویر پروفایل نمی توان در مورد شخصیت افراد قضاوت کرد و باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت، اما اگر فرد به اراده و انتخاب خود عکس پروفایلی را انتخاب کند، می توان بر اساس آن و در صورت تکرار در خصوص برخی ویژگی های فردی او داوری کرد.

به عنوان مثال گاهی انتخاب تصویر گل، طبیعت و متن به جای تصویر خود، نشان دهنده شخصیت های منزوی و استرسی است که فرد به دلیل اعتماد به نفس پایین نمی تواند تصویری از خود را برای پروفایلش قرار دهد.

البته دلیل این امر را می توان تعصب های خانوادگی و سختگیری های همسر نیز برشمرد که در این مواقع نمی توان عدم اعتماد به نفس یا داشتن شخصیت استرسی و منزوی فرد را در نظر گرفت.

در نگاهی دیگر، اغلب افرادی که تصویر خود را با ظاهری موجه برای پروفایل خود قرار می دهند، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند، به شرط اینکه اغراق، خودنمایی و نمایش در کار نباشد. منظور از اغراق و نمایش استفاده از ویژگی های ظاهری و حالت های خاص متناسب با حریم خصوصی برای پوشاندن اعتماد به نفس پایین و نقاط ضعف است.

برخی افراد نیز از تصویر فرزند یا کودکان وابستگان برای پروفایل خود استفاده می کنند که اگر این اقدام عاری از اجبار باشد، احتمالاً مبین وابستگی زیاد آنها به فرزندانشان می باشد که می خواهد او را به عنوان نمادی از هویت خود نشان دهد. قضاوت دیگری در خصوص تصویر پروفایل این افراد را می توان در عبارت های “من خانواده دارم” یا “ارتباط اثربخش با همسرندارم و با فرزندم تیم تشکیل دادم” خلاصه کرد.

برخی افراد تصاویر خود در محیط کاری را انتخاب می کنند که در خصوص این افراد نیز می توان چند برداشت داشت؛ تبلیغ برای کارخود، جلب توجه با استفاده از جذابیت های شغلی و نمایش یک شخصیت بوروکراتیک می تواند از جمله احتمالات این دسته از تصاویر باشد. افراط در این عمل نشان دهنده این موضوع است که فرد چیزی در زندگی جز شغل برای به نمایش گذاشتن ندارد و با این کار می خواهد کمبودهای دیگر خود را بپوشاند.

افرادی نیز از تصویر مناظر و متن برای پروفایل خود استفاده می کنند. اگر فردی به اختیار خود این موارد را انتخاب کرده باشد، متن و عنوان منتخب به نوعی می تواند گویای روحیات فعلی وی باشد.

در خصوص تعویض مداوم تصویر پروفایل نیز می توان گفت که در نگاه مثبت، این رفتار، مبین روحیه تنوع طلبی در فرد است و در نگاهی دیگر این عمل می تواند نشان دهنده شخصیت متزلزل و شاید خودشیفتگی وی باشد. برای صحت سنجی این موضوع می توانید به پروفایل کاربران خودمحوری توجه کنید که از شخصیت آنها باخبرید. حتماً متوجه شده اید که این افراد عکس پروفایل خود را پیوسته تغییر می دهند.

در واقع آنها تمایل دارند به این طریق سعی کنند نظر دیگران را به خود جلب کنند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که همه داوری هایی که از بررسی تصاویر پروفایل اشخاص بیان شد، به صورت نسبی است و قطعیت ندارد اما بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام گرفته، بیشتر این احتمالات، قریب به واقعیت است.

 

*محمدرضا چراغی زرمهری، کارشناس فضای مجازی




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.