اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم تمهیداتی برای حمایت از سرمایهگذاری اندیشیده که در مقایسه با قوانین قبلی اثربخشتر و فراگیرتر است. از جمله اصلاحات انجام شده در این قانون، تغییرات درباره معافیت های مالیاتی است.
همسویی نظام مالیاتی با نظام تولید رقابت پذیر در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم
همسویی نظام مالیاتی با نظام تولید رقابت پذیر در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم
به گزارش دیوان اقتصاد، مالیات به رغم اینکه منبع درآمدی پایداری برای تامین هزینه خدمات عمومی است، می تواند به عنوان اهرمی برای حمایت از صنایع تولیدی و سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد.
اشتغال آفرینی، جلوگیری از خام فروشی، افزایش صادرات محصولات غیرخام و دارای ارزش افزوده، کنترل صنایع آلاینده و غیره همگی از جمله اهدافی است که با استفاده از سیاست های مالی و مالیاتی می توان در جهت نیل به آنها کوشید.
تقویت بنیه اقتصاد داخلی به مدد حمایت از تولید و سرمایهگذاری نیز از جمله این اهداف است که در قوانین مالیاتی ایران پیوسته مورد تاکید بوده است. نمونه جدیدتر و البته پر رنگ تر این تاکید را می توان در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم سراغ گرفت که سال گذشته تصویب و از ابتدای امسال به اجرا گذاشته شده است.
تغییرات اعمال شده در این زمینه در مواد مختلف قانون دیده می شود. به موجب ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم که قانونگذار آن را بر اساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اصلاح کرده است، درآمدهای ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی و نیز درآمدهای خدماتی بیمارستانها، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده، از تاریخ شروع بهرهبرداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال با نرخ صفر مشمول مالیات میشود.
تمهید دیگری که در این قانون اندیشیده شده این است که اعمال نرخ صفر مالیاتی برای فعالیتهای سرمایهگذاری و تولیدی در مناطق کمتر توسعهیافته به مدت 10 سال ادامه خواهد داشت.
در بند « ذ » این ماده تصریح شده است که فهرست مناطق کمتر توسعه یافته شامل استان، شهرستان، بخش و دهستان در سه ماهه اول در هر برنامه پنجساله، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی با لحاظ شاخص های نرخ بیکاری و سرمایه گذاری در تولید تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.
قانونگذار در این ماده به جای استفاده از عبارت «معافیت مالیاتی»، از «نرخ صفر مالیاتی» استفاده کرده است. منظور از نرخ صفر روشی است که مودیان برای ابراز درآمدهای خود مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری به سازمان امور مالیاتی هستند و سازمان نیز پس از بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات، مالیات آنها را بر اساس نرخ صفر محاسبه می کند.
در بند « پ » این ماده نیز تاکید شده است که نرخ صفر مالیاتی برای واحدهای اقتصادی موضوع این ماده که در شهرکهای صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی استقرار یافتهاند، به مدت دو سال و در صورت استقرار در شهرکهای صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در نواحی کمتر توسعه یافته به مدت سه سال افزایش مییابد.
قانونگذار در این ماده نیز تاکید کرده که برخورداری از نرخ صفر مالیاتی مشروط به ارایه اظهارنامه و مدارک مورد درخواست سازمان امور مالیاتی است. اعطای معافیت مالیاتی با این روش تاثیر زیادی بر حفظ شفافیت مالی و اقتصادی جامعه خواهد داشت و در عین حال معافیت های مالیاتی به شیوه هدفمند و اثربخش به فعالان واجد شرایط واقعی اعطا می شود.
در بند « ث » این ماده نیز تمهیدات ویژه دیگری برای کمک به رفع موانع سرمایهگذاری پیشبینی شده است. بر اساس مفاد این بند، پس از پایان دوره پیشبینیشده برای اعمال نرخ صفر مالیاتی در مناطق کمتر توسعه یافته، مادامی که جمع درآمد مشمول واحدهای اقتصادی به دو برابر سرمایه ثبت و پرداختشده نرسد، مالیات آنها همچنان با نرخ صفر محاسبه میشود.
واحدهای ذکر شده در سایر مناطق نیز بعد از پایان این دوره نیز تا زمانی که جمع درآمد مشول مالیات آنها معادل سرمایه ثبت و پرداختشده شود، مشمول معافیت ویژهای میشوند. بر اساس این بند، 50 درصد از مالیات آنها در سال های پس از دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر، مشمول مالیات با نرخ مقرر در ماده 105 (25 درصد) محاسبه خواهد شد.
در بند « ح » این ماده نیز مقرر شده در صورتی که سرمایه گذاری انجام شده موضوع این ماده با مشارکت سرمایهگذاران خارجی و با مجوز سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی فنی ایران انجام شده باشد به ازای هر پنج درصد مشارکت سرمایهگذاری خارجی، به میزان 10 درصد به مشوق این ماده نسبت به سرمایه ثبت و پرداختشده اضافه می شود.
تمهید دیگری نیز در این ماده اندیشیده شده است که ابزاری سودمند برای رفع موانع اشتغالزایی به شمار می رود. بر اساس بند « ب » ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده که دارای بیش از 50 نفر نیروی شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هر سال نسبت به سال پیش نیروی کار شاغل خود را دست کم 50 درصد افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک سال اضافه می شود.
تعداد نیروی کار شاغل و همچنین افزایش اشتغال نیروی کار در هر واحد با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارایه اسناد و مدارک مربوط به فهرست بیمه تامین اجتماعی کارکنان محقق می شود.
مجموعه این سیاستها به همراه دیگر راهکارهای حمایتگرانه قانون مالیات های مستقیم در مورد فعالیت های پژوهشی واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری، حمایت از توسعه کشاورزی، حمایت از صنعت گردشگری و ... پیشبینی شده، مشوقهای اثربخشی برای حمایت از تولید و سرمایهگذاری به دست خواهد داد که امید می رود اثرات نویدبخش آن در اقتصاد کشور رفته رفته هویدا شود.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد