واگذاری توسعه و ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه‌آهن تبعات زیادی دارد

واگذاری توسعه و ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه‌آهن تبعات زیادی دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:  واگذاری  ساخت طرح‌های ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راه‌آهن  جمهوری اسلامی ایران» باعث زمانبر شدن پروژه‌ها و اختلال در روندهای اجرایی  موجود و قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،مجتبی بخشی پور در گفت‌ و گو با خانه ملت؛  به نقد موضوع  واگذاری  ساخت طرح‌های ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راه‌آهن  جمهوری اسلامی ایران»  پرداخت و گفت:  این امر معایب زیادی دارد و اجرای آن باید با ملاحظات زیادی همراه باشد و بررسی و زمان بیشتری طلب می‌کند.

بخشی‌پور  بیان داشت: واگذاری توسعه و  ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه‌آهن، یعنی یکی شدن سازنده و بهره‌بردار، که این در تضاد با نظام فنی و اجرایی  کشور است.

وی با اشاره به عدم وجود ساختار لازم و نیروی متخصص در امر ساخت پروژه‌های ریلی در شرکت راه‌آهن، گفت: این واگذاری باعث زمانبر شدن پروژه‌ها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی می‌شود، زیرا مدیران  راه‌آهن نمی‌توانند به خوبی هم بر ساخت و هم  بر بهره‌برداری از طرح‌های ریلی نظارت کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تجربه نشان داده هرگاه سازنده و بهره‌بردار یکی باشند افت کیفیت  اتفاق می‌افتد.

بخشی‌پور گفت: در اثر این اقدام  واحدها و اداراتی که در شرکت ساخت برای خدمت رسانی به بخش  احداث وجود دارند، باید به صورت موازی در شرکت راه‌آهن نیز ایجاد شوند.

وی عدم وجود تفکر و مدیریت واحد برای توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به دلیل مدیریت مجزا در بخش ریلی و جاده‌ای و بالا رفتن احتمال افزایش  هزینه ساخت پروژه‌های ریلی را از دیگر معایب این واگذاری  برشمرد و گفت: بر اثر این تصمیم، دیگر از ۹ مرکز استانی که  به شبکه ریلی متصل نیستند هیچکدام متصل نخواهند شد که این بر خلاف سیاست‌های برنامه پنجم و ششم توسعه است.

نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو بیان داشت: این تصمیم همچنین روند خودکفایی کامل در صنعت ریلی را به دلیل دستورالعمل‌های قدیمی  و بروکراسی سنتی شرکت راه‌آهن،  آهسته و حتی غیر ممکن می‌کند.

بخشی‌پور ادامه داد: شرکت راه‌آهن برخلاف شرکت ساخت،  واحدهای استانی ندارد که این امر تعامل و هماهنگی لازم با مسئولین استانی را به مخاطره می‌اندازد.

وی با اشاره به تجارب نه چندان مناسب انتقال برخی طرح‌های ریلی در سال‌‌‌های گذشته همچون  مسیر اصفهان_شیراز، کرمان _زاهدان، تهران_همدان_کرمانشاه _اسلام‌آباد و سنندج و...، تصریح کرد: این تصمیم مستلزم تغییر در اساسنامه شرکت ساخت که مصوب مجلس شورای است، می‌باشد.

بخشی‌پور در پایان عنوان کرد: برای کم شدن تبعات این طرح، حداقل بایستی اجازه داده شود پروژه‌های در دست اجرا توسط شرکت ساخت به اتمام برسد و پروژه‌‌های جدید به شرکت راه‌آهن واگذار شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.