تصویب کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی

تصویب کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی

نمایندگان مجلس با تصویب کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی حمایت کردند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با ۱۴۴ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف، ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح مذکور موافقت کردند.

بر اساس این طرح، بند (س) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور اصلاح می‌شود.

در ادامه بررسی جزییات این طرح، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون جهش تولید پیشنهاد داد؛ عنوان این طرح به اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۳ تغییر کند که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.

پیش از رای‌گیری کلیات، محمدرضا پورابراهیمی،رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح این طرح گفت: برای این که در حوزه تصمیمات مرتبط با مالیات کشور محورهایی را مدنظر قرار دهیم که مسیر حرکت را برای شفافیت بیشتر تنظیم کند، در طول سال‌های گذشته چند کار انجام شد نخستین موضوع این که شفافیت در موضوعات اقتصادی کشور را از طریق پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر سوداگری انجام دهیم.

وی افزود: در مالیات بر سوداگری هدف این است کمک کنیم تا شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور بیشتر شود. همچنین مالیات بر مجموع درآمد در دستور کار است که در دوره دوازدهم مجلس به آن رسیدگی خواهد شد. اما هدف این اصلاحیه این است که بتوانیم از بنگاه‌های اقتصادی حمایت کنیم و نسبت به کاهش نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها، جایگزین پایه‌های جدید مالیاتی و روش‌هایی که در آن حجم ظرفیت مالیاتی در کشور بیشتر شده بدون اینکه به مردم فشار وارد شود، اقدام کنیم.

نماینده مردم کرمان و راوردر مجلس گفت: بر همین اساس نتیجه این پیگیری به این شکل شد که در طول ۲ سال به میزان ۷ واحد درصد نرخ مالیات کاهش داده شود.

در ادامه محمد علیپور، نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس در موافقت با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم گفت: وزیر اقتصاد، رئیس سازمان امور مالیاتی و تمام مسئولان مرتبط این طرح را مفید ارزیابی کرده و با آن موافق هستند. در مجلس جلوی تمامی فرارهای مالیاتی را با تصویب قوانین مناسب گرفتیم اما در برقراری معافیت‌های مالیاتی با تنگ‌نظری اقدام می‌کنیم. همواره مسیر مجلس یازدهم اتکاء به نظر کارشناسی و تخصصی بوده و در این خصوص نیز کمیسیون تخصصی اقتصاد مجلس با بررسی‌های متعدد کارشناسی با حضور مسئولان با این طرح موافقت کرده است از این رو نمایندگان باید با اصلاح قانون بودجه و تصویب این طرح به مردم کمک کرده و مانع ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی شوند.

همچنین، سید ناصر موسوی لارگانی،نماینده مردم فلاورجان در موافقت با اصلاح احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم گفت: قانون‌های دائمی داریم که نباید در قوانین یک ساله مجلس از جمله بودجه سال جاری آنها را نقض کنیم. قانون دائمی معافیت‌ها باعث شده سرمایه‌گذاران در مناطق محروم با مشوق‌هایی که در نظر گرفته می‌شود اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و در آنجا تولید را رونق دهند که در صورت اجرای قانون بودجه و لغو معافیت‌ها جلوی این سرمایه‌گذاری‌ها گرفته می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: وزیر اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و تمام بخش‌های مرتبط با وزارت اقتصاد با این موضوع موافق هستند و در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به تصویب آن تأکید کرده و اجرای آن را ضروری دانستند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.