تصادف ۵۰ ۵۰ یعنی چه؟ 

تصادف ۵۰ ۵۰ یعنی چه؟ 

محاسبه افت قیمت

در تصادف ۵۰-۵۰، طرفین مسئول پرداخت نصف خسارات به یکدیگر هستند که در این مقاله به سوال «تصادف ۵۰ ۵۰ یعنی چه؟» پاسخ می‌دهیم.

به گزارش دیوان اقتصاد، تصادف ۵۰-۵۰ نوعی حادثه رانندگی است که هر دو راننده به‌طورمساوی مقصر شناخته می‌شوند و هر یک موظف به پرداخت ۵۰ درصد از کل هزینه‌های خسارت هستند. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که هیچ‌کدام از رانندگان نتوانند بی‌گناهی خود را ثابت کنند یا هر دو در ایجاد حادثه نقش داشته باشند. بررسی‌های دقیق پلیس و گزارش‌های حادثه اساس تعیین مسئولیت‌ها و میزان خسارت پرداختی توسط بیمه‌ها خواهد بود. اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید، باید از حقوق خود آگاه باشید که ما در این مقاله به بررسی کامل تصادف ۵۰ درصد پرداخته‌ایم.

تصادف ۵۰ ۵۰؛ هر کدام از طرفین حادثه باید ۵۰ درصد هزینه را پرداخت کند

در تصادف‌های ۵۰-۵۰، هر دو طرف حادثه مسئول پرداخت ۵۰ درصد از خسارات وارده به طرف مقابل هستند. این شامل خسارات مادی به خودرو و همچنین خسارات جانی شده که به‌صورت دیه تعیین می‌شود. درصورتی‌که هر دو طرف بیمه شخص ثالث داشته باشند،‌ بیمه بخشی از خسارت‌ها را نسبت به سقف تعیین شده در بیمه‌نامه پوشش می‌دهد. بیمه بدنه نیز خسارات به خودروهای آسیب دیده را پوشش می‌دهد، اما از مبلغ کل خسارت فرانشیز کسر خواهد شد.

این فرانشیز براساس شرایط بیمه و تعداد مراتب استفاده شده از بیمه بدنه محاسبه می‌شود. در مواردی که تصادف منجر به جرح یا فوت شود، دیه براساس قوانین مجازات اسلامی تعیین و بین طرفین به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت فوت هر دو راننده نیز خانواده‌های آن‌ها باید در پرداخت خسارت به توافق برسند. اگر یکی از طرفین خسارت، بیمه شخص ثالث نداشته باشد با مشکلات و هزینه‌های هنگفتی مواجه خواهد شد. در نتیجه مهم است که خرید بیمه شخص ثالث انجام شود. به‌این‌ترتیب در زمان تصادف‌ها، بخشی از هزینه را بیمه پرداخت می‌کند.

آیا امکان جبران خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ با بیمه بدنه وجود دارد؟

بله؛ امکان جبران خسارت تصادف ۵۰-۵۰ با بیمه بدنه خودرو وجود دارد. درصورتی‌که هر دو خودرو در یک تصادف ۵۰-۵۰ بیمه بدنه داشته باشند، استفاده از این بیمه برای پرداخت خسارت امکان‌پذیر است. البته باید توجه داشت که مقداری از خسارت به‌عنوان فرانشیز از مبلغ پرداختی کسر می‌شود که این مقدار بستگی به شرایط بیمه و تعداد تصادف‌های قبلی دارد​.

جبران خسارت در صورت عدم وجود بیمه شخص ثالث و بدنه

درصورتی‌که در یک تصادف ۵۰-۵۰ هیچ یک از طرفین بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه نداشته باشند،‌ پرداخت خسارت‌ها برعهده افراد مقصر است. طرفین باید برای جبران خسارت‌های وارده به یکدیگر اقدام کنند، چه از نظر مالی و چه جانی، مگر اینکه توافق دیگری بین طرفین صورت گیرد. در این شرایط صاحب خودرو زیان‌دیده می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه مدارک لازم شامل گزارش تصادف و اسناد مربوط به خسارت وارده، درخواست پرداخت خسارت کند.

 اگر توافقی بین طرفین حاصل نشود، روندهای قانونی باید طی شوند تا میزان خسارت و مسئولیت‌ها به‌طوردقیق تعیین شود. توجه داشته باشید که وجود بیمه در چنین مواقعی به‌عنوان یک پشتوانه مالی عمل می‌کند. در نتیجه اگر از خدمات بیمه استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم همین حالا نسبت به بیمه کردن ماشین خود در آسماری اقدام کرده و بهترین خدمات بیمه را دریافت کنید.

محاسبه خسارت و پرداخت در تصادف ۵۰-۵۰؛ با استفاده از کروکی پلیس

هر دو راننده موظف‌اند نیمی از خسارات وارده به طرف مقابل را جبران کنند. اگر رانندگان، بیمه شخص ثالث داشته باشند، این بیمه بخشی از خسارت پرداختی را پوشش می‌دهد. در‌صورتی‌که خسارت‌ها شامل آسیب‌های جدی‌تر مانند جراحات شخصی یا فوت باشد، دیه و هزینه‌های درمانی نیز باید محاسبه شود. در این موارد از تصادف‌ها، دادگاه و پلیس نقش مهمی در تعیین و پرداخت خسارت‌ها دارند.

البته که کروکی پلیس در کلیه تصادف‌ها نقش مهمی دارد و اصلی‌ترین عامل تعیین کننده مقصر است. برای مثال، در تصادف‌های زنجیر‌ه‌ای نیز با بررسی اولین ماشین عامل تصادف، مشخص می‌شود که چه کسی تصادف را ایجاد کرده است. در مقاله «در تصادف زنجیره ای مقصر کیست» به بررسی کامل این موضوع و نکات مهم آن پرداختیم.

آیا داشتن یا نداشتن گواهی‌نامه بر افزایش خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ تاثیر دارد؟

در تصادف‌های ۵۰-۵۰، گواهینامه نداشتن یکی از رانندگان شرایط را کمی پیچیده‌تر می‌کند؛ اما به‌طورکلی، این موضوع تاثیری بر میزان خسارت پرداختی طرفین ندارد. در چنین مواردی، هر دو طرف ملزم به پرداخت ۵۰ درصد خسارت به طرف مقابل بدون توجه به وضعیت گواهینامه هستند. بااین‌حال اگر از نظر پلیس نداشتن گواهینامه به‌عنوان تخلف رانندگی شناسایی شود، برای راننده متخلف، جریمه‌ به همراه دارد. همچنین اگر یکی از طرفین از صحنه تصادف فرار کند، قوانین خاصی اعمال می‌شود که در مقاله «مجازات فرار از صحنه تصادف غیر جرحی» این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

قانون تصادف ۵۰ ۵۰ برای عابرین نیز صدق می‌کند!

اگر عابر پیاده هم در تصادف درگیر باشد، مقررات خاصی برای محاسبه خسارت و تعیین مقصر اعمال می‌شود. طبق قوانین، هرگاه عابر پیاده‌ای قوانین را نقض کند و از مکان‌های غیرمجاز یا بدون توجه به چراغ‌های راهنمایی عبور کند؛ به‌عنوان مقصر شناخته می‌شود.

توجه داشته باشید درصورتی‌که تصادف ناشی از خطای عابر باشد، در تعیین میزان خسارت و تقسیم‌بندی آن تاثیرگذار خواهد بود. از طرفی اگر در تصادف ۵۰-۵۰ عابر پیاده قوانین را رعایت کرده باشد، راننده‌ها موظف به جبران خسارت نسبت به میزان مقصر بودن هستند. توصیه می‌شود پس از تصادف و قبل از انجام هر اقدامی با پلیس تماس بگیرید تا نحوه گرفتن کروکی تصادف به‌درستی انجام شود.

بررسی مسئولیت و پرداختی بیمه در تصادف ۵۰ به ۵۰

بیمه شخص ثالث در چنین مواردی خسارات را تا سقف تعیین شده در بیمه‌نامه پوشش می‌دهد. درصورتی‌که خودروها بیمه بدنه داشته باشند، خسارات وارد شده به خودرو نیز تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرد. اما مبلغی به‌عنوان فرانشیز از مبلغ کل خسارت کسر می‌شود که بسته به شرایط بیمه و تعداد مراتب استفاده شده از بیمه بدنه متفاوت است.

توجه داشته باشید که اگر مدت زمان طولانی از تصادف گذشته باشد، ممکن است با چالش‌هایی برای دریافت هزینه از بیمه مواجه باشید. در نتیجه مهم است مهلت شکایت بعد از تصادف را بدانید و نسبت به این مهلت، شکایت خود را در شرکت بیمه و اداره‌های دولتی ثبت کنید.

در خسارت ۵۰ ۵۰ مبلغ بین طرفین حادثه مساوی تقسیم می‌شود

در تصادف‌های ۵۰-۵۰ که هر دو طرف کاملا مساوی مقصر هستند، مسئولیت خسارت‌ها نیز به‌صورت مساوی بین دو طرف تقسیم می‌شود. این نوع تقسیم‌بندی خسارت بدین معناست که هر یک از طرفین حادثه موظف به پرداخت نیمی از هزینه‌های تعمیرات خودرو، هزینه‌های پزشکی و سایر ضررهای مالی ناشی از حادثه خواهند بود. بیمه‌های شخص ثالث و بیمه بدنه در این موارد می‌توانند به پوشش دادن بخشی از هزینه‌ها کمک کنند، اما مبلغ فرانشیز نیز باید در نظر گرفته شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.