خرید اپال؛ ضمانت آینده فولاد مباركه

خرید اپال؛ ضمانت آینده فولاد مباركه

شرکت فولاد مبارکه با تحصیل سهام «شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا» (سهام‌دار اُپال) گام بلندی در مسیر دست‌یابی به استراتژی تولید پایدار و تحقق چشم‌انداز گروه خود برداشت.

به گزارش دیوان اقتصاد، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، ضمن تأیید این خبر گفت: تملک شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا توسط فولاد مبارکه، علاوه بر اینکه ظرفیت سودآوری مناسبی را محقق می‌سازد، در دست‌یابی به هدف تولید پایدار در افق بلندمدت شرکت نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.

به گفته محمدیاسر طیب‌نیا، شرکت مزبور متعلق به بانک پارسیان، از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های فولاد مبارکه با سهم ۵۵ درصد و گسترش صنایع معدنی کاوه پارس متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با سهم ۴۵ درصدی، به قیمت بیش از ۶۶ هزار میلیارد تومان توسط فولاد مبارکه خریداری شد.

وی در اهمیت این اقدام استراتژیک شرکت اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه برای تأمین پایدار مواد اولیه موردنیاز خود جهت تحقق استراتژی تولید پایدار در افق بلندمدت، نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع و مدون داشت تا بتواند فرایندهای تولید خود را بدون چالش و وقفه ادامه دهد.

طیب‌نیا افزود: ازاین‌رو برنامه‌ریزی‌های لازم جهت شناسایی پتانسیل‌های موجود برای تأمین مواد اولیه گروه فولاد مبارکه صورت گرفت که شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس به‌عنوان زیرمجموعه شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا و یک شرکت تخصصی در زمینه تأمین و تولید مواد اولیه زنجیره فولاد در شمار شرکت‌های دارای پتانسیل برای این منظور شناخته شد.

وی با بیان اینکه گروه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین و کامل‌ترین دارنده زنجیره ارزش در حوزه محصولات فولادی تخت کشور از مراحل ابتدایی زنجیره تا محصولات نهایی است، گفت: یکی از نکات بسیار مهم در هر زنجیره ارزشی، موضوع توازن در حلقه‌های مختلف بر مبنای حداکثر توان تولیدی محصولات نهایی است.

تحقق استراتژی «توازن در زنجیره ارزش» در چارچوب «برنامه استراتژیک گروه فولاد مبارکه اصفهان

در افق 1410»

مدیرعامل فولاد مبارکه یکی دیگر از اهداف متعالی در تحصیل سهام شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا را تحقق استراتژی «توازن در زنجیره ارزش» در چارچوب «برنامه استراتژیک گروه فولاد مبارکه اصفهان در افق 1410»، که سند تحقق چشم‌انداز گروه است، برشمرد.

معاون سرمایه‌گذاری و راهبری شرکت‌های فولاد مبارکه:

پوشش بیش از 30 درصد از کسری نیاز گروه فولاد مبارکه در افق 1410 با تحصیل سهام شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا

عباس اکبری محمدی، معاون سرمایه‌گذاری و راهبری شرکت‌های فولاد مبارکه نیز در تشریح اهمیت این اقدام فولاد مبارکه گفت: خرید سهام شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا در زمینه تأمین سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، بیش از 30 درصد از کسری نیاز گروه فولاد مبارکه در افق 1410 را پوشش می‌دهد. ضمن اینکه خرید این سهام، برخی کمبودهای فعلی در زنجیره تولید گروه فولاد مبارکه را نیز پوشش می‌دهد.

شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا با ذخیره بیش از یک میلیارد تن، بزرگ‌ترین مجموعه معدنیِ حال حاضر کشور است

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های خرید سهام گروه مزبور، قرارداد بلندمدت تأمین سنگ‌آهن و دسترسی به ذخایر معدنی است که تأمین مواد اولیه گروه فولاد مبارکه را تضمین می‌کند. گفتنی است کانسار سنگ‌آهن سنگان در جنوب استان خراسان رضوی، در 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد و 16 کیلومتری بخش سنگان واقع شده است. این معدن با ذخیره قابل‌توجه بیش از یک میلیارد تن، بزرگ‌ترین مجموعه معدنیِ حال حاضر کشور است. توده‌های معدنی شامل نواحی غربی با 5 آنومالی و مرکزی با دو آنومالی است. علاوه بر این عملیات اکتشاف در سایر بخش‌های معدن در دست اقدام است.

تولید سالیانه 17.5 میلیون تن کنسانتره و گندله سنگ‌آهن به‌منظور دست‌یابی به اهداف برنامه پنجم توسعه

اکبری، ضمن اشاره به ذخایر غنی سنگ‌آهن در مجموعه معادن سنگان، به تفاهم‌نامه‌های همکاری برای تولید سالیانه 17.5 میلیون تن کنسانتره و گندله سنگ‌آهن به‌منظور دست‌یابی به اهداف برنامه پنجم توسعه برای تأمین مواد اولیه فولاد در منطقه مذکور در سال 1391 توسط دولت وقت اشاره کرد و افزود: در تفاهم‌نامه مذکور سرمایه‌گذاران متعهد به ایجاد واحدهای کنسانتره و گندله شدند و در مقابل مقرر گردید سنگ‌آهن موردنیاز واحد احداث‌شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تأمین شود.

وی ابراز امیدواری کرد حضور شرکت‌های صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به‌عنوان شرکت زیرمجموعه فولاد مبارکه با ظرفیت تولید

 5 میلیون تن کنسانتره و گندله و فولاد شرق کاوه به‌عنوان شرکت زیرمجموعه گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با ظرفیت تولید

 2.5 میلیون تن کنسانتره و طرح توسعه گندله‌سازی به ظرفیت 5 میلیون تن، در مجموعه معادن سنگان و در مجاورت یکدیگر، افق‌های روشنی از ظرفیت‌های ممکن و ایجاد امکانات توسعه‌ای در منطقه ترسیم کند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه:

گروه اپال کانی پارس با نماد بورسی «اپال»؛ یکی از مهم‌ترین بازیگران در حوزه بالادست صنعت فولاد کشور

 محمد بهاروند، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه نیز در این زمینه گفت: گروه اپال کانی پارس با نماد بورسی «اپال» یکی از مهم‌ترین بازیگران در حوزه بالادست صنعت فولاد کشور محسوب می‌گردد. این گروه شامل چهار شرکت «فراوری معدنی اپال کانی پارس» (شرکت مادر)، «پارس فولاد سبزوار»، «اپال فولاد شرق پارسیان» و «صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان» است. شرکت اپال کانی پارس علاوه‌بر مسئولیت اداره گروه، عملیات ارائه خدمت استخراج سنگ‌آهن از مجموعه معادن سنگان در شهرستان خواف استان خراسان رضوی را نیز عهده‌دار است. شرکت اپال پارسیان سنگان، در محل معدن سنگان و در مجاورت شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، از مجموعه شرکت‌های سرمایه پذیر فولاد مبارکه قرار دارد. ظرفیت‌های عملیاتی شرکت مزبور شامل واحد کنسانتره سازی به ظرفیت 2.6 میلیون تن، گندله‌سازی به ظرفیت 5 میلیون تن و طرح توسعه واحد کنسانتره‌سازی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد به ظرفیت 2.4 میلیون تن است. شرکت پارس فولاد سبزوار نیز با دارا بودن واحد احیا مستقیم به ظرفیت 800 هزار تن یکی از ظرفیت‌های تولیدی گروه است. این شرکت با نماد «فسبزوار» ازجمله شرکت‌های بازار سرمایه است. در نهایت، شرکت اپال فولاد شرق، شرکت واسط میان اپال کانی پارس و اپال پارسیان سنگان بوده و البته خود نقش عملیاتی بر عهده ندارد.

ایجاد اتحاد استراتژیک میان دو مجموعه بزرگ معدنی و فولادی کشور با مشارکت فولاد مبارکه

وی افزود: مشارکت فولاد مبارکه و گسترش صنایع معدنی کاوه پارس در تحصیل سهام مزبور، منجر به ایجاد اتحاد استراتژیک میان دو مجموعه بزرگ معدنی و فولادی کشور شد که می‌تواند مقدمه همکاری‌های بیشتر در توسعه منطقه معدنی سنگان و سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر طرفین باشد و از این بستر همکاری، هم‌افزایی مناسبی حاصل شود. با توانمندی‌های دو طرف در اداره شرکت‌های معدنی و فولادی، قطعاً شاهد رشد سودآوری گروه کانی‌سازان کیمیا در سال‌های آتی خواهیم بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.