سمپوزیوم فولاد فرصتی طلایی برای دستیابی به آخرین فناوری‌ها و شناسایی بازارهای جدید

سمپوزیوم فولاد فرصتی طلایی برای دستیابی به آخرین فناوری‌ها و شناسایی بازارهای جدید

کمتر از ۲۴ ساعت به آغاز یکی از بزرگ ترین گردهمایی تولید‌کنندگان‌ زنجیره فولاد کشور باقیمانده است. جایی برای ارائه‌ی آخرین دستاوردهای فولادسازان، صنعتی صنعت‌ساز که استمرار تولیدش تاثیر مستقیم بر صنایع پایین دستی یعنی ساختمانی، خودروسازی و صنایع خانگی دارد. صادرات زنجیره‌ی فولاد به ویژه در سال‌های اخیر جایگزین ارزشمندی برای ارز حاصل از نفت بوده است. از طرفی زنجیره ارزش فولاد در اشتغال‌زایی و به دنبال آن ثبات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی منطقه نقش بسزایی دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد، از آبان‌ماه سال پیش تا به امروز یعنی درست یکسال بعد از سمپوزیوم ۱۴۰۲، اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در فولاد خوزستان رخ داده است. اتفاقاتی که هر کدام به تنهایی روند اجرایی یک مجموعه را عوض می‌کند. اهدای تندیس مرد سال فولاد ایران به محمود لندی معاون پیشین بهره‌برداری فولاد خوزستان بابت تلاش در جهت دستیابی به تولید فولاد سبز و تحقق اهداف تولید، علی‌رغم محدودیت‌های برقی برگ سبزی بود که در سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ رقم خورد. افتتاح بزرگ ترین مگامدول زمزم سه، با حضور رئیس‌جمهور فقید نقطه‌ی عطفی در کارنامه چهل‌ساله فولاد خوزستان بود. جایی که به همت جوانان ایرانی، تکیه بر توان داخلی، کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و بدون حتی یک کارشناس خارجی، کارخانه‌ای به‌روز با ظرفیت سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تُن به بهره‌برداری رسید. کارخانه‌ای به وسعت ایران که توانست علاوه بر تامین آهن اسفنجی فولاد خوزستان و کشور، مسیری به سوی دروازه‌های جهانی پیدا کند و نقش ایران در صادرات این محصول راهبردی را پررنگ‌تر کند.

ثبت چهار رکورد تولید روزانه واحد احیاء ۲ از ۲۸۹۰ به ۲۹۵۰ تُن، تعریف پروژه‌های مختلف توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری چهل هزار میلیارد تومان، دریافت تندیس ملی رضایت‌مندی مشتری از میان پنجاه شرکت برتر، ارتقای رکورد تولید واحد زمزم یک و دو در آذرماه، ارتقای رکورد ذوب‌گیری شانزده ذوب مداوم در ۷۸۸ دقیقه بعد از گذشت چهار سال، ثبت رکورد ۸۳۱ ذوب‌گیری مداوم کوره ۴ در آذرماه، درخشش واحد روابط‌عمومی فولاد در نوزدهمین سمپوزیوم روابط‌عمومی با کسب سه نشان برتر، گردهمایی فعالان سرمایه‌گذاری کشور به میزبانی شرکت فولاد خوزستان، کاهش نرخ نسوز با ۶۰۰ ذوب متوالی در دی‌ماه و اجرای موفقیت‌آمیز اولین ذوب شرکت فولاد شادگان در بهمن‌ماه، مواردی بودند که تا پایان سال ۱۴۰۲ به کام فولاد خوزستان شیرین آمد. اما در آخرین روزهای فروردین‌ماه ۱۴۰۳ درست زمانی که نیروهای مسلح ایران به قلب صهیونیست یورش بردند، استکبار جهانی فولاد خوزستان را تحریم کرد‌. 

محدودیت‌های انرژی از اواخر اردیبهشت ماه شدت گرفت و تا پایان شهریور ماه باعث از دست رفتن ۷۰۰ هزار تُن تولید برنامه‌ریزی شده‌ گردید. دستیابی به تولید نامی کارخانه‌‌ی زمزم سه در کمتر از چهارماه از راه‌اندازی، دریافت نشان طلایی بیست و دومین همایش ملی حمایت از مصرف‌کنندگان در خردادماه و آغاز فاز آزمایشی نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی، موفقیت‌‌های تا به امروز فولاد خوزستان هستند.

سمپوزیوم فولاد فرصتی طلایی برای دستیابی به آخرین فناوری‌ها و شناسایی بازارهای جدید است. جایی برای ارتباط چهره به چهره نخبگان صنعت فولاد و بازرگانان است. فرصتی که فولاد خوزستان مغنتم شمرده و در طول برگزاری میزبانی شایسته برای فعالان عرصه‌ی زنجیره فولاد است. جایگاهی برای هم‌اندیشی و هم‌فکری فعالان صنعت فولاد به منظور بهره‌وری و آشنایی با فناوری نوین که در آن توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت هستند. البته که نباید از ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه غافل بود و با حمایت از مقالات علمی کاربردی شرایطی فراهم کرد که پیوند میان صنعت و دانشگاه از طریق نخبگان علمی  شکل بگیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.