تاثیر حضور مجدد ترامپ بر روی واردات خودرو 

تاثیر حضور مجدد ترامپ بر روی واردات خودرو 

مشاور انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: تمام واردکنندگان خودرو از طریق واسطه، خودرو وارد می‌کنند، منتها این کار با صرف هزینه بیشتر انجام می‌شود. معتقد هستم که مردم چابک‌تر از دولت می‌‌توانند این کار را انجام دهند.

به گزارش دیوان اقتصاد از اقتصادآنلاین، حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، یادآور سیاست‌های گذشته او در قبال ایران و تبعات ناشی از آن است. پیروزی او در دور اول ریاست جمهوری به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران منجر شد.

تحت‌تاثیر همین سیاست هم بود که برندهای مطرح خودرویی که در ایران حضور داشتند، همکاری خود با ایرانی‌ها را قطع کردند و از بازار ایران خارج شدند.

هیوندای و کیاموتورز کره جنوبی، اسکانیا و ولوو دو برند خودروسازی سوئدی، دایملر شرکت خودروسازی آلمانی، رنو و پژو سیتروئن فرانسه، مزدا ژاپن و برندهای مطرح چینی ایران را ترک کردند تا به یکدفعه خلاء کیفیت و تکنولوژی در تولیدات ایرانی احساس شود و دست شهروندان از استفاده از خودروهای برند کوتاه شود.

هرچند شرایط فعلی اقتصاد ایران به خصوص در بحث واردات خودرو با دوره قبلی روی کارآمدن ترامپ کاملا متفاوت است و خبری از حضور برندهای مطرح خودرویی در ایران نیست و واردات خودرو هم به واسطه مشکلات تحریمی و نقل و انتقال پول از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود و عمده خودروهای وارداتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین است، اما باز هم این نگرانی وجود دارد و این سوال مطرح شود که حضور مجدد ترامپ و سیاست‌های او چه تاثیری بر واردات خودرو به ایران خواهد گذاشت؟ 

اقتصادآنلاین در گفتگو با مهدی دادفر، مشاور انجمن واردکنندگان خودرو این موضوع را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید.

دادفر گفت: با روی کارآمدن ترامپ، نه تنها بحث واردات خودرو که احتمالا تمام امور تحت تاثیر قرار می‌گیرد، البته این موضوع بستگی به این دارد که دستگاه سیاست خارجی و حاکمیت چه تصمیمی بگیرند و نوع رفتارهای طرف مقابل چگونه باشد.

وی توضیح داد: من اعتقاد دارم که اگر کار را دست مردم بسپاریم، کار در هر شرایطی انجام می‌شود، اما اگر دست دولتی‌ها بماند احتمال هرگونه شکست، محدودیت و حادثه وجود دارد. بنابراین واردات خودرو باید مستقیم توسط مردم انجام شود، دخالت‌های متعدد در این زمینه که بالغ بر ۲۰ آیتم است یقینا نتیجه مطلوب نخواهد داد. 

دادفر تصریح کرد: تمام واردکنندگان خودرو از طریق واسطه، خودرو وارد می‌کنند و تمام سیستم که نیاز به واردات کالا و ارز دارند از همین طریق اقدام می‌کنند و امور کشور می‌چرخد و کارها انجام می‌شود، منتها این کار با صرف هزینه بیشتر انجام می‌شود. معتقد هستم که مردم چابک‌تر از دولت می ‌توانند این کار را انجام دهند.

وی گفت: ۷ میلون ایرانی در خارج از کشور داریم که حداقل صد هزار نفر از آنها دارای سرمایه‌های به شدت زیاد و عجیب هستند. از این ۷ میلیون ایرانی شاید ۵ درصد آنها مخالف ساختار نظام ما باشند، مابقی هم کشورشان را دوست دارند و هم علاقه دارند برای کشورشان یک کاری انجام بدهند، باید از ظرفیت‌های خیلی خوبی که آنها دارند بهره بگیریم. در واقع باید به این نتیجه برسیم که ایرانیان مقیم خارج در کنار مردمی که داخل هستند می‌توانند تمام تحریم‌ها را بشکنند، آن موقع است که ما می‌توانیم همه کار انجام دهیم.

مشاور انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: ۴ سال است که اصرار می‌کنیم که نه تنها برای خودرو، بلکه برای همه کالا دولت استفاده از ارز اشخاص یا ارز با منشاء خارجی را به رسمیت بشناسد و اجازه دهد که فرد بدون دغدغه کارش را با تولیدکننده، تاجر و خدمات دهنده بخش خصوصی انجام دهد، این که چطور تحریم‌ها را دور بزنند، چگونه پول منتقل کنند و کالا وارد کنند آن دو نفر می‌دانند که مذاکره می‌کنند. دولت باید امور را تسهیل کند و دخالت نکند تا توسعه کشور اتفاق بیفتد. متاسفانه این چنین نیستیم، همیشه پای دولت وسط است و می‌خواهد از همه چیز سر دربیاورد و نتیجه هم همین وضعیتی می‌شود که در آن هستیم. 

دادفر گفت: البته یک ماهی است بانک مرکزی به این نتیجه رسیده و در مورد استفاده از ارز اشخاص فکر می‌کند، قبلا اینطور بود که می‌گفتند اصلا درباره چه چیزی صحبت می‌کنید و سم‌پاشی می‌کردند، اما الان آرام آرام به این نتیجه رسیده‌اند. متاسفانه همیشه چند سال طول می‌کشد تا به نتیجه اصلی برسیم، برای واردات خودرو هم به این نتیجه خواهند رسید، حالا یا با گفتمان و یا با دادن هزینه‌های سنگین. 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.