صنعت نفت هرمزگان، تحولی در تولیدات پالایشی کشور

صنعت نفت هرمزگان، تحولی در تولیدات پالایشی کشور

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس که خط لوله‌ای ۳۰ اینچی انشعاب گوره - جاسک با طول ۳۷ کیلومتر است، امکان تثبیت خوراک پالایشگاه به مقدار ۳۰۰ هزار بشکه در روز فراهم کرده که گامی مؤثر در افزایش بهره‌وری و تولیدات پالایشی کشور است.

به گزارش دیوان اقتصاد، صنعت انتقال به عنوان صنعتی وفادار به پالایش و صادرات، کار خود را همزمان با راه اندازی نخستین پالایشگاه کشور (پالایشگاه آبادان) آغاز کرد و در کنار این صنعت به رشد وشکوفایی خود در بیش از یک قرن گذشته ادامه داد.

پروژه خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس نمونه‌ای موفق از هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف صنعت نفت است که صرفه‌جویی محقق‌شده ناشی از کاهش هزینه انتقال خوراک با اجرای این پروژه نزدیک به ۸۰ میلیون دلار در سال برآورد شده است.

قرارداد این پروژه در آبان ۱۳۹۹ با شرکت مارون مکانیک منعقد شد و عملیات اجرایی آن در مدت ۱۵ ماه به پایان رسید. این خط لوله از کیلومتر ۷۳۷ خط لوله گوره - جاسک منشعب و به پالایشگاه بندرعباس متصل شد.

سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۳۲ میلیون یورو و سرمایه‌گزار این پروژه شرکت ملی نفت ایران و کارفرمای اجرایی، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که با شرکت مارون مکانیک به‌عنوان پیمانکار اجرایی همکاری داشت و نخستین انتقال نفت خام به مخازن پالایشگاه بندرعباس در پنجم دی ۱۴۰۳ انجام شد.

راه‌اندازی این خط لوله افزون بر تأمین خوراک پایدار پالایشگاه بندرعباس، مشکلات ناشی از حمل‌ونقل دریایی و شرایط جوی را برطرف می‌کند.از این پس با راه‌اندازی این خط لوله خوراک پالایشگاه از طریق خط لوله خشکی تأمین می‌شود که سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش پایداری تأمین خوراک می‌شود.

احمد هاشمی مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص پروژه خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس، گفت: این پروژه که با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به سرانجام رسیده است، فردا در مراسمی باحضور مقامات ارشد صنعت نفت و انرژی کشور، اعضای کمیسیون انرژی، نمایندگان‌مجلس و مسئولان استانی رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص اهمیت این پروژه، اظهار داشت: این پروژه از سه جنبه اقتصادی، استراتژیک و زیست‌محیطی برای مجموعه پالایشگاه بندرعباس اهمیت بالایی دارد و نقطه عطفی در مسیر توسعه زیرساخت‌های انتقال خوراک به این پالایشگاه است.

هاشمی ضمن قدردانی از حمایت‌های مسئولان ارشد وزارت نفت از جمله وزیر نفت و معاون وزیر، جناب مهندس عظیمی‌فر، عنوان کرد: اتمام این پروژه ملی موجب تغییر اساسی در روش انتقال خوراک به پالایشگاه شده و تأثیر چشمگیری در افزایش و پایداری تولید شرکت خواهد داشت.

وی با اشاره به رویکرد محیط زیستی پالایشگاه بندرعباس و حرکت به سمت و سوی صنعت سبز، خاطرنشان کرد: میزان آلایندگی پالایشگاه پایین تر از حد استاندارد مجاز است. پالایشگاه بندرعباس در حال حاضر پروژه ارتقای کیفی فراورده‌های سنگین را در دست اقدام دارد که این پروژه، یک پروژه زیست محیطی است و با اجرای این طرح علاوه بر کمک به مسائل زیست محیطی، فراورده‌های سنگین پالایشگاه بندرعباس به فراورده‌های سبک‌تر با ارزش افزوده بالاتری تبدیل می‌شود.

خوب است بدانیم؛ که در سال ۱۹۳۹ میلادی (۱۳۱۸ ش) نخستین خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در کشور (نفت سفید) به طول ١٢١ کیلومتر، به قطر چهار اینچ و با قدرت حمل یکصد هزار تن در سال احداث شد که فرآورده های نفتی پالایشگاه آبادان را به اهواز انتقال می‌داد و در سال ۱۹۴۰ میلادی (۱۳۱۹ ش) نیز خط لوله دیگری به قطر ۱۲ اینچ و به طول ۲۶۴ کیلومتر بین گچساران و آبادان احداث شد، همچنین دومین خط لوله فراورده های نفتی از آبادان به اهواز در سال ۱۹۴۴ میلادی (۱۳۲۳ ش) به طول ۱۲۱ کیلومتر احداث گردید.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان متولی اصلی در نگهداشت و بهره‌برداری از ظرفیت خطوط انتقال در اقصی‌نقاط کشور، تاکنون وظیفه نگهداری از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله انتقال را درحالی در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده، حدود یک هزار و ۲۴۴ کیلومتر دیگر را که به واسطه تعریف و تکمیل طرح‌های در دست اجرا و باقی مانده از سال‌های گذشته به مجموعه شبکه خطوط اضافه می‌شود را در مدار رصد، نظارت و مدیریت خود قرار خواهد داد.

توسعه نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی در راستای کاهش مصرف سوخت در فرآیند انتقال و جابجایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی که روزانه سوخت مورد نیاز واحدهای صنعتی، پتروشیمی و پالایشی را به این واسطه تأمین می‌کند به جد مورد توجه این بخش واقع شده است.

پالایشگاه بندرعباس در سال ۱۳۷۶ با ظرفیت اسمی ۲۳۲ هزار بشکه وارد مدار تولید شد. خوراک آن نیز شامل ۲۲۰ هزار بشکه نفت خام سنگین صادراتی و ۱۲ هزار بشکه مایعات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون است و نخستین پالایشگاهی محسوب می‌شود که از خوراک نفت خام سنگین صادراتی کشور استفاده و بیشترین فراورده‌های میان تقطیر را تولید می‌کند.

پالایشگاه بندرعباس ۳۵۰ هزار بشکه در حال حاضر ظرفیت دارد که مصرف نفت خام سنگین ایران در این پالایشگاه از مزیت‌های آن است. حدود ۹۳ درصد خوراک پالایشگاه از خارک و ۶ درصد از عسلویه با چهار کشتی حمل می‌شود و مقدار اندکی نیز از سرخون و هنگام تامین می‌شود.

فرآورده‌های سنگین پالایشگاه بندرعباس با احداث و راه‌اندازی طرح‌های ارتقای کیفیت محصولات این پالایشگاه‌، سبک‌تر و با ارزش افزوده بیشتری تولید خواهد شد. با اجرای طرح ارتقا کیفی فراورده های سنگین، پیچیدگی در شرکت پالایش نفت بندرعباس از حدود ۵.۶ به بالای ۱۲.۶ خواهد رسید که قطعا این میزان با راه اندازی زنجیره های پایین دستی که در حال حاضر مطالعات و عقد قرار داد آن در حال انجام است طی چند سال آینده بالاتر نیز خواهد رفت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.