تحول داده و بازاریابی دیجیتال تأثیر بسیار زیادی در صنعت بیمه گذاشته تا بیمه بتواند مشتری خود را درست و هدفمند انتخاب کند و البته مشتری هم بتواند خرید بهینهتری داشته باشد. سارا فرخپور، مدیر توسعه کانالهای فروش بیمه سامان معتقد است که بیمهها تخصصی شدهاند و در این مسیر به نیاز فرد و کسبوکار توجه بیشتری شده است. بهگفته فرخپور براساس تحول داده و تکنولوژیهای نوین، بیمهها شخصی شده و بیمه سامان هم در این مسیر حرکت میکند.
بیمه سامان به سمت شخصیسازی حرکت میکند
بیمه سامان به سمت شخصیسازی حرکت میکند

به گزارش دیوان اقتصاد، تحول داده و بازاریابی دیجیتال تأثیر بسیار زیادی در صنعت بیمه گذاشته تا بیمه بتواند مشتری خود را درست و هدفمند انتخاب کند و البته مشتری هم بتواند خرید بهینهتری داشته باشد. سارا فرخپور، مدیر توسعه کانالهای فروش بیمه سامان معتقد است که بیمهها تخصصی شدهاند و در این مسیر به نیاز فرد و کسبوکار توجه بیشتری شده است. بهگفته فرخپور براساس تحول داده و تکنولوژیهای نوین، بیمهها شخصی شده و بیمه سامان هم در این مسیر حرکت میکند.
تحول دیجیتال چه تاثیری در کانالهای فروش بیمه سامان گذاشته است؟
تحول داده و بازاریابی دیجیتال تأثیر بسیار زیادی در صنعت بیمه گذاشته تا بیمه مشتری خود را درست و هدفمند انتخاب کند. جذب مشتری و ایجاد نمایندگی بیمهها بسیار هدفمند شده و با شیوه سنتی قبلی فرق کرده است. صنعت بیمه به مسیری میرود که در هر بازار، محصول مشخصی ارائه کند. شخصیسازی و دستهبندی از اتفاقات خوب صنعت بیمه است. با مطالعه وضعیت صنعت بیمه در کشورهای دیگر، متوجه میشویم برخی از شرکتها، بیمه را براساس تقاضا ارائه میکنند. یعنی فرد براساس نیاز خود، نوع بیمه خود را انتخاب میکند. به طور مثال وقتی یک خانواده با ماشین شخصی سفر میرود، به بیمه بدنه کیلومتری نیاز دارد، به بیمه حوادث نیاز دارد، موبایل و لپ تاپ و وسایل قیمتی و یا خانه خود را بیمه میکند و همه این درخواستها بسته به نیاز و موقعیت فرد متفاوت است. در حال حاضر بیمه را میتوانیم براساس دادهمحوری به صورت بستههای مطابق با نیاز مشتری عرضه کنیم.
چقدر بیمه سامان در زمینه شخصی سازی کار کرده است؟
ما سعی میکنیم با ایجاد زیرساختهای لازم و مناسب، پلتفرمهایی را آماده کنیم. بیمه سامان تلاش کرده پلتفرم خود را داشته باشد. همچنین تلاش شده در جذب نماینده خیلی هوشمند عمل کنیم. ما از پلتفرمها یا کانالهایی که زیرساخت لازم را دارند، استفاده میکنیم تا برای ما نماینده جذب کنند. آموزش نمایندهها توسط این کانالها انجام میشود و از این مسیر فرایند جذب به صورت خودکار انجام میشود. در واقع اطلاعات به صورت APIرد و بدل میشود و با دادههای در دسترس میتوان فضای فروش بیمه را ایجاد کرد.
فضای فروش بیمه چند دسته هستند؟
یکی از این فضاهای بسیار مهم فروش، کانالها هستند؛ این کانالها، خودشان صنعت بیمه را نمیشناسند ولی زیرساختی برای ارزش افزوده ایجاد کرده و این را به مشتریان عرضه میکنند تا زنجیره تأمین را کامل کنند. در این فضا بیمه بهتر رشد میکند. ما کانالهایی مانند آچاره، دیجی کالا، کاشانه، اسنپ و غیره داریم. اینها کانالهایی هستند که مشتریان مخصوص خود را دارند. اینها مراجعه کننده خود را بیمه میکنند و ارزش افزوده ایجاد میکنند. ما از طریق همکاری با این کانالها میتوانیم کالای بیمهای عرضه کنیم. برخی از کابران ما برخط هستند و امکان مقایسه قیمت دارند. اینها از نظر بیمه مرکزی مجوز دارند و میتوانند شرکتهای بیمهای مختلف را با هم مقایسه کنند و زیرساخت مقایسه دارند. اگر اینها را کانال فروش بیمه حساب کنیم، با توجه به زیرساخت و دادههای در اختیارشان، قابلیت باندل و دسته بندی کردن محصول و ارائه خدمات بهتر را دارند. ما قبلاً نمیتوانستیم هر شرکت بیمهای چه محصولاتی ارائه میکنند. مقایسه محصولات تک به تک و به شیوه سنتی انجام میشد ولی الان این مقایسهها بسیار سریع انجام میشود. شرکتها، خدمات متمایزی ارائه میکنند و در دسترستر هستند.
یعنی فرایندهای معرفی خدمات تسهیل شده است؟
دقیقاً از B۲B به سمت B۲C حرکت کردهایم. ما در بیمه سامان به سادگی و سهولت دسترسی کاربر تاکید داریم تا مشتریان خرید خود را بسیار راحت انجام دهند و مسیر دسترسی برای مشتری ساده باشد. همینطور تاکید داریم که زمان پرداخت خسارت کوتاه شود. سعی میکنیم فرایندها را سادهتر و کوتاهتر کنیم.
با این وصف میتوان گفت صنعت بیمه به سمت در دسترس بودن حرکت کرده است.
این در دسترس بودن در بیمه سامان چطور است؟
بیمه سامان کاملاً تخصصی کار میکند و در حال حاضر در رشتههای بیمه ثالث، آتشسوزی، عمر اندوختهساز، موبایل، مسافرت و تجهیزات الکترونیکی و غیره خدمات ارائه میکند. ما سعی میکنیم همراهی مشترک را با این کانالها بسازیم. یا با کارگزاران برخط کار میکنیم. بر این اساس امسال رشد فروش خوبی را در فضای آنلاین تجربه کردهایم. مدیران سایر بخشها هم در این مسیر همراهی میکنند.
قرار است سال آینده چه برنامهای را پیش بگیرید؟
برنامه سال آینده بیمه سامان، تکمیل رشتههای بیمهای است. ما به سراغ باندل کردن رشتهها میرویم. همچنین میخواهیم به صورت مناسبتی و تقاضامحوری، خدمات ارائه کنیم. باید جامعه هدف خود را دستهبندی کنیم و بیمهنامه هر حوزه را آماده کنیم. طراحی بیمه نامهها تخصصی شده است. سعی میکنیم به صورت آنلاین برای همه کسبوکارها زیرساختی ایجاد کنیم که بتوانند بیمه دریافت کنند. از طرفی سعی میکنیم به سمت خردهفروشی برویم و نیاز افراد را برطرف کنیم. یعنی تمام نیاز فرد با یک بیمهنامه پاسخ درخوری بگیرد.
منبع: اینشورتک
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد