میرزازاده رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی، داده را دارایی راهبردی صنعت بیمه دانست و گفت: بدون حکمرانی دادهمحور، تحول دیجیتال و بهبود تجربه مشتری در شرکتهای بیمه پایدار نخواهد بود.
بیمه هوشمند در گرو حکمرانی داده
بیمه هوشمند در گرو حکمرانی داده

به گزارش دیوان اقتصاد، در دومین روز از برگزاری همایش اکوبیمه، نشست تخصصی «کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه؛ از نوآوری تا حکمرانی داده و الگوریتمها» با سخنرانی میثم میرزازاده، رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی برگزار شد.
میرزازاده در سخنرانی خود، داده را ریشه و دارایی راهبردی صنعت بیمه دانست و تأکید کرد بدون نظام حکمرانی دادهمحور، مسیر پایداری برای تحول دیجیتال، ارتقای تجربه مشتری و افزایش بهرهوری در شرکتهای بیمه وجود نخواهد داشت.
وی در آغاز سخنانش ضمن طرح پرسشی کلیدی درباره مفهوم حکمرانی مؤثر، افزود: حکمرانی داده در جهان از مباحث حساس و محوری است و در ایران این حساسیت بهدلیل نبود دادههای دقیق، ناپایداری دسترسی به دادهها و وابستگی شدید به تصمیمات دولتی، دوچندان است.
رئیس مرکز فاوا بیمه مرکزی، با اشاره به فقدان نهاد استانداردسازی دادههای بیمهای، تمرکز دولتی جریان داده و ناهماهنگی در بهرهبرداری از داده در حوزههای درمان و خودرو، این عوامل را موانع اصلی توسعه فناوریهای نوین و ارائه خدمات شفاف در صنعت بیمه دانست.
وی با اشاره به ورود فناوریهایی چون هوش مصنوعی و دادهکاوی، هشدار داد: بدون طراحی نظام حکمرانی داده، ورود فناوریهای نوین نهتنها نتیجهای در پی ندارد، بلکه باعث بینظمی در تصمیمگیریها و تشدید ناکارآمدی میشود.
وی همچنین تأکید کرد: استقرار یک نظام مدیریت دادهگرا، پیششرط بلوغ در حوزه رضایت مشتری، سیاستگذاری و نظارت مؤثر است و باید نهادی ناظر و منسجم در ساختار بیمه شکل بگیرد.
میثم میرزازاده با اشاره به ضعف ساختاری در شفافیت دادهای و مالی گفت: شفافیت در صورتهای مالی و عملکرد شرکتهای بیمه، بر اعتماد سهامداران و اکوسیستم سرمایهگذاری تأثیر مستقیم دارد و این شفافیت از دادههای سالم و یکپارچه ناشی میشود.
وی افزود: صنعت بیمه ایران در مقایسه با سایر صنایع، از جمله بانکداری و سلامت، در زمینه تجربه دیجیتال عقب مانده و نتوانسته تجربهای یکپارچه و هوشمند برای نسل جدید مشتریان فراهم کند.
میرزازاده بخش بزرگی از هزینههای عملیاتی شرکتهای بیمه را ناشی از فرایندهای دستی و غیردیجیتال دانست و گفت: سود عملیاتی کاهش یافته و بهجای سرمایهگذاری در فناوری و خدمات نوآورانه، تمرکز همچنان بر گسترش شبکه فیزیکی است.
وی افزود: در کشورهای توسعهیافته، محصولات بیمهای نو، بر پایه داده و هوش مصنوعی تولید میشوند اما ایران هنوز در ابتدای این مسیر قرار دارد.
میرزازاده مسیر تحول دیجیتال را در سه پارادایم تاریخی الکترونیکیسازی فرایندها، تحول دیجیتال و تغییر مدل کسبوکار و ظهور سازمانهای چابک و تنظیمگر دیجیتال توضیح داد و تأکید کرد: صنعت بیمه ایران هنوز در پارادایم نخست باقی مانده است، درحالیکه جهان از الگوریتمسازی بیمهگری سخن میگوید.
به گفته وی، در صورت عدم تغییر مسیر، صنعت بیمه ناچار به یک تحول فشرده و پرهزینه در آینده نزدیک خواهد بود.
رئیس مرکز فاوا بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رویکرد سنتی مدیران بیمه گفت: بیشتر مدیران، فناوری را هزینه میبینند نه سرمایهگذاری درحالیکه فناوری بستر توسعه پایدار و مزیت رقابتی آینده صنعت است. به باور وی، تغییر نگرش هزینهمحور شرط لازم برای توسعه اکوسیستم دیجیتال بیمه است.
میرزازاده تصریح کرد: صنعت بیمه ایران هنوز اقتصاد داده را وارد دستور کار نکرده است. نه مدل قیمتگذاری برای دادهها وجود دارد، نه استانداردسازی و ارزشگذاری اقتصادی آنها. وی تمرکز جریان داده در بخش دولتی را عامل اصلی عقبماندگی و عدم شکلگیری همکاری مؤثر میان شرکتهای بیمه، استارتاپها و شرکتهای فناور دانست.
به گفته میرزازاده، هر رشته بیمهای نیازمند دادههای اختصاصی و بینصنعتی است اما صنعت بیمه ایران بیشتر در مرحله گردآوری خام داده متوقف مانده و به استانداردسازی و تحلیل نرسیده است. نبود استانداردهای فنی برای تبادل داده، نداشتن نهاد حاکمیت داده و نبود فرهنگ محرمانگی دادهها از موانع اصلی شکلگیری بازار خدمات تحلیلی به شمار میرود.
میثم میرزازاده خواستار ایجاد نهاد حکمرانی داده در صنعت بیمه با مشارکت بخش خصوصی شد؛ نهادی که وظیفه استانداردسازی، امنیت، سیاستگذاری و کدینگ داده را بر عهده گیرد.
وی تأکید کرد این نهاد باید دادههای درمان، سلامت، خودرو، املاک و سایر حوزههای مرتبط را پالایش و در اختیار شرکتهای بیمه و فناور قرار دهد و شرکتهای تحلیلی نیز مجوزدار شوند تا فعالیتشان در چارچوب قانونی باشد.
میرزازاده با تأکید بر تغییر نقش رگولاتور گفت: اگر صنعت بیمه بخواهد وارد مرحله هوشمندسازی شود، رگولاتور باید از تصدیگری زیرساختی به تنظیمگری فعال تغییر نقش دهد. تا زمانی که زیرساخت داده به شکل متمرکز دولتی اداره میشود، رشد اکوسیستم داده و سرمایهگذاری بخش خصوصی ممکن نخواهد بود.
وی در جمعبندی سخنان خود یادآور شد: صنعت بیمه در آستانه یک گذار بزرگ از دادههراسی به دادهمحوری است. تحقق این گذار مستلزم بازتعریف نظام حکمرانی داده، حضور بخش خصوصی، آموزش، فرهنگسازی و پذیرش فناوری بهعنوان سرمایه راهبردی است.
میرزازاده تأکید کرد آینده صنعت بیمه در دستان شرکتهایی است که بتوانند داده را نه فقط جمعآوری، بلکه تحلیل و بهرهبرداری کرده و خدمات شفاف و شخصیسازیشده به ذینفعان ارائه دهند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد