در پی ازسرگیری پروازهای مستقیم شرکت هواپیمایی اتریشی ـ از زیرمجموعههای گروه لوفتهانزا ـ به ایران، برخی شرکتهای هواپیمایی داخلی نیز برنامهریزی برای برقراری یا افزایش پرواز در مسیرهای اروپایی را در دستور کار قرار دادهاند.
توسعه شبکه پروازی ایرلاینها به اروپا در دستور کار قرار گرفت
توسعه شبکه پروازی ایرلاینها به اروپا در دستور کار قرار گرفت

به گزارش دیوان اقتصاد، پروازهای هواپیمایی اتریش در مرحله نخست بهصورت محدود و در قالب چند پرواز هفتگی انجام میشود و در چارچوب برنامه توسعه پروازهای خاورمیانه این شرکت، احتمال افزایش تعداد پروازها در آینده نیز وجود دارد.
این شرکت یکی از معدود ایرلاینهای اروپایی است که در سالهای پیش از همهگیری کرونا نیز ارتباط مستقیم خود با ایران را حفظ کرده بود و حتی در دوران تحریمها بهعنوان حلقه ارتباطی مهم میان ایران و اروپا شناخته میشد.
در همین زمینه، بهتازگی «رامین کاشفآذر» سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تایید این خبر، از مذاکرات با شرکت هواپیمایی «لوفتهانزا» خبر داد و گفت: به احتمال زیاد از اواسط آذرماه پروازهای تهران - فرانکفورت از سرگرفته خواهد شد.
در تازهترین تلاش شرکتهای هواپیمایی ایرانی، شرکت هواپیمای قشم برای افزایش مقاصد پروازی خود در برخی مسیرهای اروپایی در حال برنامهریزی است.
سیامند عبداللهزاده مدیرعامل این شرکت در همین زمینه در گفتوگو با ایرنا افزود: قشمایر در مسیرهایی همچون مسقط (عمان)، بلاروس، کویت، تاجیکستان، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، همچنین برخی مسیرهای اروپایی در حال برنامهریزی است.
وی بیانداشت: هرچند جنگ تحمیلی اخیر شرایط را برای مسیر اروپایی بدتر کرد، اما با انجام مذاکرات متعدد به دنبال کاهش مشکلات و برقراری مسیرها هستیم تا بتوانیم بیشترین خدمات را بگیریم.
عضو انجمن شرکت های هواپیمایی در عین حال خاطرنشانکرد: این شرکت هواپیمایی از گذشته انجام پرواز به قشم و کیش را در برنامههای خود داشته و امروز در موضوع توسعه گردشگری و برقراری پروازها در جزایر جنوبی کشور با استفاده از هواپیماهای سبک نیز استقبال می کند.
برقراری پرواز مشهد به استانبول در ایام جنگ ۱۲ روزه
وی با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، اظهار داشت: در همین دوره که آسمان تهران و منطقه غرب کشور تعطیل بود و پروازی از این مناطق انجام نمیشد، قشمایر توانست در مدت ۴۸ ساعت پایه و اساس پروازی خود را از تهران به مشهد منتقل کند.
عضو انجمن شرکت های هواپیمایی بیانداشت: در این راستا پرواز مشهد به استانبول راهاندازی شد و توانستیم بسیاری از افراد که در استانبول باقی مانده بودند را به کشور بازگردانیم.
وی یادآور شد: همچنین در حوزه پروازهای داخلی، پروازهای مشهد- زاهدان و مشهد- گرگان را راه اندازی کردیم و به این ترتیب، حاشیه شرقی و جنوبی کشور را پوشش دادیم.
لزوم تشکیل کمیتههای تخصصی در تعریف بستههای حمایتی
عبداللهزاده در ادامه گفت: چرخه صنعت هواپیمایی کشور به طور دائم در حال حرکت است، اما وقتی با توقف مواجه میشود به درآمد و در نتیجه سود نمیرسد.
وی افزود: در ایام جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و تعطیلی پروازها، هر شرکت هواپیمایی با توجه به نوع هواپیما، پروازها و مقاصد پروازی خود با زیانهای متفاوتی مواجه شد. با این حال اغلب شرکتها، همچنین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها در کنترل این موضوع هوشمندانه عمل کردند.
مدیرعامل قشمایر ادامه داد: برای بازگشت به عملیات پروازی نیز جلسات متعدد ایمنی و امنیتی برگزار و زیرساختهای امنیتی و راداری تقویت و با این تدابیر جلوی زیاندهی شرکتها گرفته شد.
وی با بیان اینکه هنوز برخی ایرلاینها سوددهی لازم را ندارند، تاکید کرد: پس از ایام جنگ یک بسته حمایتی برای ایرلاینها تهیه و تدوین شد که به نظر می رسد زمانی می تواند کمک کننده باشد که کمیتههای تخصصی برای اجرایی کردن آنها تعریف شود.
وی، اصل تهیه و تخصیص این بستهها را مفید و کمککننده ارزیابی کرد، اما گفت: اگر بتوانیم روی اینکه این بستهها در چه شرایطی، به چه میزان و با توجه به نوع عملکرد ایرلاینهای دولتی یا خصوصی تخصیص یابد، کار کنیم، بهطور قطع اثربخشی بالاتری را شاهد خواهیم بود و این بستهها میتواند حمایتکننده آن ایرلاین باشد.
عضو انجمن شرکت های هواپیمایی اضافهکرد: بر این اساس انتظار داریم یا بسته حمایتی مناسب تدوین شود، یا شرایط را برای شرکتها تسهیل کنند. حداقل میتوان با کاهش هزینههای فرودگاهی، هزینه سوخت، هزینه ناوبری و غیره به کمک شرکتها شتافت.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد



























































































