رکود خود ساخته مسکن یا بازگشت به رونق

رکود خود ساخته مسکن یا بازگشت به رونق

سه‌شنبه, ژولیه 11, 2017 - 00:09 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

هر چند که اغلب کارشناسان معتقدند مسکن به تدریج به سمت رونق در حال حرکت است ، اما برخی دیگر می گویند: رکود کنونی خود ساخته و برای از بین رفتن حباب مسکن درحال تداوم است .

به گزارش دیوان اقتصاد ، مخالفان رونق مسکن ضمن تاکید بر تغییر نکردن فعلی بخش رکود، مباحث مربوط به تورم، قدرت سرمایه گذاری، ارزش نرخ سرمایه و موضوعاتی از این دست را در حوزه اقتصاد کلان عامل شکل گیری رکود می دانند و معتقدند: این موضوع متاثر از جریانات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاست کلان است .
بازار مسکن از سال 91 وارد دوره رکود شد که دلایل متعددی از جمله تضعیف قدرت خرید مردم ناشی از بحران اقتصادی سال های گذشته، رشد نامتعارف قیمت مسکن در اواسط دهه80و ادامه روند صعود آن تا دهه 90، تولید واحدهای مسکونی لوکس و مطابقت نداشتن با نیاز واقعی در بازار، ورود نهادهای پرقدرت مانند بانک ها به بازار مسکن و کاهش قدرت سرمایه گذاری شرکت های خرد در این حوزه و کاهش تولید این رکود به سال های بعد سرایت کرد تا اینکه از ابتدای امسال نشانه های ورود به دوره پیش رونق دیده شد
دولت یازدهم برای خروج مسکن از رکود سیاست پس انداز مبتنی بر تسهیلات ارزان قیمت را در پیش گرفت که ارائه تسهیلات به بخش مسکن کمترین تاثیر را در نرخ تورم داشته باشد. همچنین متقاضیان بازار متکی بر پس انداز خود و نه منابع دولتی صاحب خانه شوند.
برخی کارشناسان با تاکید بر رکود حاکم بر مسکن ، معتقدند : یکی از مهم‌ترین دلایل رکود ایجاد شده در بخش مسکن، ناشی از ناتوانی مالی تقاضاکنندگان و خریداران است و مادامی که این مشکل حل نشود، نمی توان انتظار زیادی در جهت رونق این بخش داشت و بر همین اساس، نزدیک‌ترین راه برای خروج از رکود سیاست‌هایی است که بتواند در راستای توانمندسازی و افزایش قدرت خریدار حرکت کند.
«وجود مازاد عرضه» و «نرخ بالای سود تسهیلات بانکی» دو دلیل اصلی ایجاد رکود و باقی ماندن بخش مسکن دررکود محسوب می شود ، این بخش محرک بسیار خوبی برای سایر بخش های اقتصادی است بنابراین رفع موانع رونق بخش مزبور می تواند چرخ های اقتصاد کشور را به حرکت انداخته و رشد تولید و اشتغال را به ارمغان آورد.
«حوزه مسکن بدون نياز به بخش ارزي کشور حتی در شرايط تحريم به خوبي مي‌تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور عمل کند. اين بخش در مقايسه با ديگر بخش هاي اقتصادي از اولويت بيشتري براي ايجاد تحرک اقتصادي برخوردار است. در حقيقت وابستگي بیش از صد صنعت کشور به بخش مسکن سبب شده است تا ايجاد رونق در اين بخش تأثير بسزايي در رونق ديگر بخش‌هاي اقتصادي داشته باشد، که در نهايت منجر به رونق در صنايع وابسته نيز خواهد شد و بنابراین، می تواند یکی از کلیدی ترین حلقه های شکل گیری اقتصاد مقاومتی محسوب شود.»
با یادآوری این نکته که با گذشت حدود نزدیک به یک سال و نیم از امضای توافق برجام مردم دیگر به بازار ساخت و ساز بی اعتماد نیستند و نیازمندان واقعی مسکن در پی خرید هستند.
موضوع دیگر اینکه شاید اگر تا دو سال پیش مردم در انتظار بروز اتفاقی خاص در بازار خرید و فروش مسکن بودند ، اما دیگر همگان می دانند که شرایط کنونی بازار در حوزه مسکن دیگر شاهد بحرانی نخواهد بوددر عین حال که به نظر می رسد بازگشت رونق به مسکن به تدریج در حال انجام است .
در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز در کشور، از توقف فرآیند سقوط سرمایه‌گذاری ساختمانی در فصل دوم سال 95 و بازگشت تدریجی سازنده‌ها به بازار از نیمه پارسال، خبر می‌دهد.
آخرین اطلاعات آماری درباره «حجم سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در شهرها»، «تیراژ ساخت مسکن در تهران و کشور» و همچنین «وضعیت رشد بخش ساختمان» نشان می‌دهد، در سال 95، شیب رشد منفی سرمایه‌گذاری‌‌ در ساخت و ساز نسبت به سال 94 کم شد و حجم سرمایه‌های وارد شده به این بازار در تابستان 95 نسبت به بهار، با رشد مثبت همراه شد.
همچنین تیراژ صدور پروانه ساختمانی در تهران نیز در یک سال 95، برخلاف افت شدید در سال‌های 93 و 94 افزایش پیدا کرد. اثر این دو رخداد، در ارزش افزوده بخش ساختمان، به شکل بهبود نسبی رشد منفی بخش در طول سال 95 - مثبت شدن شیب نرخ رشد کاهشی ارزش افزوده بخش ساختمان- منعکس شد.
وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه «تکمیل ساختمان‌های ناتمام»، نشان می‌دهد از شدت رکود در این حوزه نیز کاسته شده است به این معنا که شیب رشد منفی سرمایه‌گذاری، در فصل دوم سال 95 کمتر از فصل اول شده اما مطابق آخرین آمارهای رسمی که مربوط به نیمه اول 95 است، گرایش سازنده‌ها به ساخت و سازهای جدید، به مراتب‌ بیشتر از تمایل به تکمیل ساختمان‌های ناتمام است.
حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشور در گفت وگویی اظهار کرد : سال‌های 92 تا پایان 94 مسکن در رکود کامل بود و میزان معاملات در این حوزه بشدت کاهش یافت اما حدود یک ماه است که بازار مسکن از رکود عمیق خارج شده است و به دوران پیش رونق نزدیک شدیم.در حقیقت فازاول خروج از رکود در حوزه مسکن طی چند وقت اخیر شروع شده است.
وی با بیان اینکه در تهران رشد معاملات در مقایسه با سایر شهرها روند صعودی داشته است، افزود: طی 5 ماهه سال‌جاری میزان معاملات در حوزه مسکن حدود 20 درصد افزایش داشته است.البته در برخی استان‌ها کاهش فروش هم اتفاق افتاده اما تعداد آنها اندک است . اگر به صورت کلی معاملات صورت گرفته در کشور را ببینیم رقم معاملات هر ماه رو به افزایش است.
عقبایی افزود: در حال حاضر که صحبت از رونق می‌کنیم در حقیقت به منزله افزایش مراجعه مردم به مشاوران املاک و خرید و فروش است و این امر به معنای افزایش قیمت‌ها نیست.قابل پیش‌بینی است که با ثبات قیمت‌ها سیر صعودی معاملات را خواهیم داشت.
و سخن آخر در باره اینکه آیا مسکن از رکود خارج شده یا خیر ؟ باید گفت : در شرایطی که معاملات مسکن در حال جان گرفتن دوباره است ، همانگونه که اظهار شد کارشناسان نظرات متعددی دارند اما باید پذیرفت با توجه به اقدامات اخیر بانک مسکن و تسهیلات اعطایی مسکن در حال جنبش بوده و ورود به دوره رونق مسکن آغاز شده است .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.