عضو کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با تأیید ضمنی ادغامهای جدید شرکتهای FCP، این اقدام را ماحصل سیاستگذاریهای دولت یازدهم و شروع یک فعالیت اقتصادی برای رفع خلأهای موجود در بازار ارتباطات ثابت کشور دانست.
خبرهای جدید از ادغام شرکتهای بزرگ اینترنتی
خبرهای جدید از ادغام شرکتهای بزرگ اینترنتی
به گزارش دیوان اقتصاد، ناصر علی سعادت در گفتوگو با تسنیم، ادغام دو شرکت ارتباطات ثابت هایوب و پارسآنلاین را اقدامی یک باره ندانست و اظهار کرد: برخلاف اینکه برخی رسانهها این موضوع را اتفاقی یک باره دانستهاند اما به هیچ وجه اینگونه نیست.
عضو کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با تأکید بر اینکه بحث ادغام شرکتهای اینترنتی برای دستیابی به بازار بزرگتر ارتباطی از گذشته وجود داشته است، ابراز کرد: هم بحث سرمایهگذاری خارجی و هم ادغام شرکتها با یکدیگر از گذشته وجود داشته و این اتفاق در همه جای دنیا مرسوم است.
وی افزود: تجربه جهانی از ادغام شرکتها یا جابجایی سهام آنها مثبت بوده و در نهایت منتج به ارائه سرویس بهتر به مصرف کنندگان ارتباطی شده است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای با بیان اینکه ادغام شرکتهای ارتباطات ثابت (FCP) به هیچ عنوان نباید شوکه کننده باشد زیرا از این پس نیز ممکن است اخباری به این شکل مجددا به گوش برسد، اذعان کرد: از مدتها قبل که پروانههای FCP در دولت یازدهم مصوب شد و هزاران پروانه ISP، ISDP، PAP، PSTN و VoIP جای خود را به آن دادند، بحث بازارسازی ارتباطات مطرح بود.
پارسآنلاین به «هایوب» پیوست
وی خاطر نشان کرد: بعد 10 سال از گذشت فعالیت پروانههای ISP، ISDP، PAP، PSTN و VoIP حاکمیت حوزه ارتباطات متوجه شد که رشد کافی در حوزه ارتباطات نداشتیم و از این جهت به سمت تعریف پروانههای جدید FCP و Servco رفت تا با ادغام پروانههای ثابت بتواند همافزایی ایجاد کند و توان بخش خصوصی را در اجرای پروژههای ارتباطی بالا ببرد.
سعادت با بیان اینکه آن زمان تصمیم بر این شد تا با حفظ حقوق تمامی فعالان قدیمی حوزه اینترنت کشور، پروانه FCP با رویکرد توسعه ملی ارائه شود، تصریح کرد: نتیجه ارائه این پروانه را امروز شاهد هستیم؛ شرکتهای دارنده این پروانه به این نتیجه رسیدهاند که برای نقشآفرینی در این حوزه اقتصادی باید توان یکپارچهای داشته باشند و پروانه خالی کاری از پیش نمیبرد.
وی با تأکید بر اینکه ادغام شرکتهای دارنده پروانه ارتباطات ثابت ماحصل سیاستگذاری در دولت یازدهم مبنی بر تجمیع پروانههاست، گفت: این ادغامها که در نهایت منجر به شکلگیری چند برند بزرگ در کشور با توان رقابتی در بازارهای منطقه میشود، شروع یک فعالیت اقتصادی است و اگر شرکتها تنها پروانهای گرفته باشند تا با فروش آن به سودی از بازار ارتباطات برسند، به راحتی از این گردونه رقابتی حذف خواهند شد.
سعادت معتقد است که براساس ارزیابیهای رگولاتوری بازار ارتباطات ثابت کشور قابلیت رشد هفت برابری را دارد اما شاید با تعداد 17 شرکت دارنده FCP که هر کدام یک میزان توان مشخص دارند نتوان این ظرفیت را فعال کرد؛ اما ادغام این شرکتها در یکدیگر باعث رشد توان و تحقق زودهنگام خلأهای موجود در بازار ارتباطات ثابت کشور میشود.
وی بار دیگر افزود: در دولت قبل بحث ادغام ظرفیت بخش خصوصی برای شکلگیری بازار ارتباطی رقابتی و قابل بسط به دیگر نقاط دنیا پیش کشیده و پایههای آن ریخته شد؛ سیاست امروز دولت در حوزه ICT نیز همچنان همان رویه سابق است و کلیه اتفاقاتی که در این حوزه به وقوع میپیوندد نه تنها دستوری بلکه کاملا مختارانه است.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد