دلایل صعود شاخص‌ها در بورس

دلایل صعود شاخص‌ها در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه درباره صعود تاریخی شاخص بورس به ارتفاع ۲۰۰ هزار واحد و رشد قیمت‌ سهام شرکت‌ها، گفت: رکود اقتصادی سایر بازارها از جمله مسکن، طلا، ارز و خودرو از جمله دلایل رونق فعلی است.

به گزارش دیوان اقتصاد,حامد یوسفی در گفت وگو با ایبِنا با اشاره به صعود تاریخی شاخص بورس به ارتفاع ۲۰۰ هزار واحد، اظهار داشت: از ابتدای راه‌اندازی بورس اوراق بهادار در کشور تا کنون شاخص بورس به این ارتفاع دست نیافته بود و این موضوع را می‌توان به عنوان فال نیکی در خصوص این موضوع قلمداد کرد که بازار سرمایه رفته رفته در حال کسب جایگاه خود در اقتصاد کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در اقتصادهای پیشروی دنیا به دلیل مزایایی که بازار سهام نسبت به سایر بازارها دارد این بازار مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که از یک سو بازار سهام به تامین مالی آسان و ارزان صنایع و شرکت‌ها کمک می‌کند و از سوی دیگر از دلالی و جولان نقدینگی به سایر بازارها نیز جلوگیری می‌کند.

وی در پاسخ به دلایل صعود شاخص بورس ارتفاع ۲۰۰ هزار واحد و رونق معاملات، با وجود رکود حاکم بر سایر بازارها اذعان داشت: اتفاقا همین رکودی اقتصادی که در سایر بازارها از جمله مسکن، طلا، ارز و خودرو حاکم است یکی از دلایل اصلی رونق بازار سهام است.ضمن این که از نظر روانی نیز معامله‌گران در بازار سهام بر این باور هستند که مطابق و هم راستا با سایر بازارها، بازار سهام در سال گذشته رشد نکرده است و این انتظار روانی که بازار سرمایه نیز باید افزایش قیمت را تجربه کند موجب رشد شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این که نقدینگی همواره به سمت بازاری می‌رود که سود را نصیب سرمایه‌گذاران کند، بدلیل رکودی بودن سایر بازارها این نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است و افزایش حجم معاملات به ۷ میلیارد سهم و حق تقدم در روز و ارزش چند هزار میلیارد تومانی روزانه معاملات نشان از ورود نقدینگی جدید در بورس دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوعاتی همچون افزایش نرخ ارز، بهبود وضعیت جهانی کالاها در کنار تعادل و رشد جهانی قیمت نفت و چشم‌انداز مثبتی که در این زمینه وجود دارد نیز عواملی هستند که به بهبود شرایط بازار سهام در این روزها کمک کرده‌اند.

یوسفی در خصوص تاثیرپذیری بازار سرمایه از اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر عدم کاهش نرخ سود بانکی نیز اذعان داشت: نرخ سود بانکی مولفه‌ای تحت تاثیر تورم است، بنابراین با توجه به این که تورم در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، نه تنها موضوع کاهش نرخ سود بانکی اتفاق نیفتاده، بلکه احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

ضمن این که با توجه به عدم تعلق سود روزشمار به سپرده‌های بانکی این موضوع از یک طرف اثر مثبتی بر سودآوری بانک‌ها داشته است و از سوی دیگر موجب شده تا بخشی از نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی ادامه روند رو به رشد شاخص بورس و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای هم تصریح کرد: رشد این روزهای بازار سهام موقتی و کوتاه‌مدت است و معامله‌گران بویژه تازه‌واردان به بورس نباید تحت تاثیر رفتارهای هیجانی در بازار سهام قرار بگیرند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.