انعقاد تفاهم‌نامه توسعه خدمات مالی اسلامی میان IFSB و ADB

انعقاد تفاهم‌نامه توسعه خدمات مالی اسلامی میان IFSB و ADB

تفاهم‌نامه توسعه خدمات مالی اسلامی در آسیا و اقیانوس آرام توسط هیئت خدمات مالی اسلامی و بانک توسعه آسیایی در مجمع سالانه ۲۰۱۹ به امضاء رسید.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از پرتال بانکداری اسلامی، این هیئت و بانک توسعه آسیایی (ADB) در مجمع سالانه ۲۰۱۹ که در شهر نادی کشور فیجی برگزار شد؛ اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌ای به منظور توسعه خدمات مالی اسلامی در آسیا و اقیانوس آرام نمودند.

این تفاهم‌نامه با ایجاد فرصت عالی به منظور همکاری میان دو موسسه می‌تواند زمینه‌های افزایش و ارتقاء دانش و همچنین استفاده از ظرفیت‌های موجود را برای توسعه صنعت مالی اسلامی فراهم کند. عمده فعالیت‌های موضوع تفاهم‌نامه مذکور شامل همکاری و اجرای تحقیقات مشترک، برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی و همچنین تسهیل اجرای استانداردهای IFSB است.

هیئت خدمات مالی اسلامی متشکل از مجموعه‌ای از بانک‌های مرکزی و سازمان‌های نظارتی است که مقر اصلی آن در کشور مالزی می‌باشد. این هیئت در سال ۲۰۰۲ میلادی تشکیل شده و هدف آن تهیه استانداردها و رهنمودهای لازم برای تقویت سلامت و ثبات مالی در مؤسساتی است که خدمات مالی خود را در چهارچوب احکام شرعی اسلام ارائه می‌دهند.

آنطور که هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB)، گزارش داده، وظیفه و کارویژه هیئت خدمات مالی اسلامی، تکمیل‌ استانداردها و اصول کمیته بال برای بانک‌ها و مؤسسات مالی اسلامی است. به عبارت دیگر، این مؤسسه بخش‌های مرتبط با بانکداری اسلامی را به دستورالعمل‌های متعارف می‌افزاید. در این شرایط، مؤسسات مالی اسلامی می‌توانند در کنار استفاده از رهنمودهای بال، از رهنمودهای هیئت خدمات مالی اسلامی نیز بهره ببرند.

بانک توسعه آسیایی در سال ۱۹۹۶ به‌ منظور توسعه اقتصاد کشورهای آسیایی بنا شده‌است. این بانک که تحت نام UNESCAP یعنی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای کشورهای آسیایی و شرق دور فعالیت دارد و اعضای آن از داخل آسیا و اقیانوس آرام و خارج کشورهای آسیایی می‌باشند. این بانک متعلق به بانک جهانی است و بزرگترین سهام‌داران آن ژاپن و ایالات متحده آمریکا است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، این دو موسسه می‌توانند همکاری بیشتری برای تقویت آموزش و اشتراک دانش در بخش‌های مختلف صنعت مالی اسلامی از جمله بانکداری، بازارهای سرمایه و بیمه در کشورهای عضو منطقه آسیا و اقیانوس آرام، داشته باشند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.