پایش بازار خودرو در آخرین ساعت های کاری دیروز نشاندهنده حاکم بودن رکود شدید در این بازار است. خرید و فروش ها در حداقل خود قرار دارد. همچنین بررسی بازار حاکی از تداوم افت قیمتهاست.
رکود بازار خودرو و تداوم کاهش قیمتها
رکود بازار خودرو و تداوم کاهش قیمتها
به گزارش دیوان اقتصاد، برپایه مشاهدات میدانی ایرنا، در آخرین ساعات معاملات دیروز قیمت پراید ۱۱۱ به ۵۲.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۴ به ۴۶.۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ به ۷۹.۵ میلیون تومان، و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۹۰ میلیون تومان رسیده است.
این در حالی است که فعالان بازار میگویند به دلیل ریزش شدید قیمتها کمتر کسی برای خرید خودرو ریسک میکند و مشتریان واقعی نیز با چانه زنی خودروها را تا پنج میلیون تومان زیر قیمتهای یاد شده می خرند و در حقیقت توپ در زمین خریداران است.
یکی از فعالان بازار خودرو با بیان اینکه قیمتها لحظهای شده، گفت: اگر عرضه خودرو از سوی خودروسازان در روزهای گذشته افزایش مییافت، حتی کاهش شدیدتر قیمتها را شاهد میبودیم.
فعال دیگری گفت: کاهش نسبی قیمت ارز در روزهای گذشته اثر روانی بر بازار داشته، اما از آنجایی که قیمتها هنوز با کاهشی که مشتریان در نظر دارند فاصله دارد، خرید و فروشها در کمترین حد خود انجام میشود و بازار خودرو راکد است.
وی معتقد است مشتریان اگر عجلهای برای خرید نداشته باشند، با به تعوق انداختن آن میتوانند در روزهای آینده حتی با قیمتها مناسبتری به خودروی مد نظر خود برسند.
بر پایه این گزارش، قیمت ساندرو استپ وی که در هفتههای گذشته تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز افزایش یافته بود دیروز به ۲۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۳۰ میلیون تومان در روزهای گذشته به ۱۰۸ میلیون تومان در بازار رسیده است.
همچنین دیروز قیمت دنا پلاس ۱۵۸ میلیون تومان، دنا معمولی تیپ ۲ به ۱۱۹ میلیون تومان، پژو پارس ۹۸ میلیون تومان، رانا ۸۵ میلیون تومان و سمند ۸۵ میلیون تومان رسید.
کاهش قیمتها به شرط افزایش عرضه خودروسازان
در این زمینه، «سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران افزود: قیمت خودروها در بازار کاهشی شده و به شرط عدم تصمیم گیری های بی محابای برخی شرکتها در افزایش قیمتها، پیش بینی میشود کاهش قیمتها ادامه دار باشد.
به گفته این مقام صنفی، در حالی که قطعات خودروهای مونتاژی به صورت سی. کی. دی (CKD یا منفصله) وارد میشود و هیچ اتفاق تازه ای در بازار نیفتاده، باید شفاف سازی شود که چرا قیمتها افزایش یافته است.
موتمنی خواستار آن شد تا یک بار برای همیشه آنالیز قیمت خودروهای داخلی انجام شده و با در نظر گرفتن سود منطقی، قیمتهای نهایی به مشتریان اعلام شود.
وی ادامه داد: همچنین خودروسازان داخلی نیز باید با خودداری از بازی با قیمتها، به عرضه محصولات خود بپردازند تا تداوم روند نزولی قیمتها را شاهد باشیم.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در توصیف وضعیت این روزهای بازار گفت: کاهش قیمتها تداوم خواهد داشت، مشتری در بازار نیست و رکود وجود دارد.
رکود شدید در بازار خودروهای خارجی
«کورش طواحن» نمایشگاه دار و فعال بازار خودروهای خارجی در یوسف آباد تهران میگوید: این روزها شاهد رکود شدید در بازار هستیم و قیمتها با شدت روند نزولی به خود گرفته است.
وی بیان داشت: همان طوری که قیمتها از ابتدای سال به طور بی رویه روند صعودی به خود گرفته بود، از حدود سه هفته پیش تاکنون مسیر نزولی در پیش گرفته است.
طواحن، به فرهنگ عجیب مردم کشورمان اشاره کرد که موقع افزایش قیمتها به خرید روی میآورند و افزود: به همین دلیل این روزها با افت قیمتها، رکود بازار را شاهدیم.
وی به طور نمونه از خودروی هیوندای سانتافه مثال زد که قیمت آن به بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان هم رسیده بود، اما این روزها به حدود ۸۲۰ میلیون تومان رسیده است.
این نمایشگاه دار ادامه داد: حتی با این قیمت نیز، در مقایسه با یک سال گذشته که سانتافه نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد، قیمتها همچنان بالا است.
وی دلیل اصلی بالا بودن قیمت این خودرو را نبود خودروی صفر کیلومتر در بازار به دلیل ممنوعیت واردات و انجام نشدن مونتاژ از سوی شرکت کرمان موتور برشمرد.
نمایشگاه دار دیگری در مرکز تهران از افت بیش از ۴۰ درصدی قیمت پژو ۲۰۰۸ خبر داد و گفت: در حالی که قیمت این خودروی مونتاژی ایران خودرو در مقاطعی از امسال به ۴۹۰ میلیون تومان هم رسیده بود، این روزها به کمتر از ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است.
وی اظهار داشت: نظیر چنین کاهشی را در سیتروئن C۳ سایپا شاهدیم که این روزها با افت بیش از ۳۰ درصدی، حدود ۳۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.
این نمایشگاه دار خودروهای خارجی پیش بینی کرد که با رکود یاد شده، در روزهای آینده افت دوباره قیمت را شاهد باشیم.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد