بانک مرکزی ایران و افغانستان به دنبال راه‌حل مشکلات نقل و انتقالات مالی

بانک مرکزی ایران و افغانستان به دنبال راه‌حل مشکلات نقل و انتقالات مالی

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به برگزاری جلساتی بین بانک مرکزی ایران و افغانستان گفت: بانک مرکزی دو کشور به دنبال یافتن راه‌هایی برای حل مشکل نقل و انتقالات مالی هستند.

به گزارش دیوان اقتصاد,حسین سلیمی در گفت وگو با فارس در مورد روابط تجاری ایران و افغانستان گفت: با توجه به الگوی جدید تجاری دولت برای توسعه همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه، افغانستان در زمره کشورهایی قرار گرفته که باید صادرات به این کشور را افزایش دهیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به اینکه اساسی‌ترین موضوع برای توسعه تجارت دو کشور ایران و افغانستان نحوه نقل و انتقال پول است، گفت: بحث‌هایی در رابطه با نقل و انتقال ریالی و همچنین تهاتر کالا برای توسعه همکاری‌های تجاری به این کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه بنابراین بانک مرکزی کشورمان هم به دنبال راهکاری برای حل مساله نقل و انتقال پول بین دو کشور است، گفت: در جلسه‌ای که با حضور نهاوندیان معاون برنامه‌ریزی ریاست جمهوری و فعالان بخش خصوصی و نمایندگان بانک مرکزی برگزار شد فعالان بخش خصوصی پیشنهادات خود را در رابطه با چگونگی حل مشکل نقل و انتقالات مالی را ارائه دادند.

سلیمی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای توسعه تجارت با کشور افغانستان تا 10 میلیارد دلار گفت: یکی از راه‌های توسعه تجارت سرمایه‌گذاری مشترک است.

وی بیان داشت: افغانستان خریدار نفت، گاز و مواد سوختی از ایران است در حالی که این کشور کالاهای چندانی برای صادرات به ایران ندارند بنابراین می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، تجارت با این کشور را توسعه داد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه افغانستان در بخش تولیدات کشاورزی محصولاتی برای صادرات دارد، گفت: این در حالی است که ما خریدار محصولات کشاورزی آنها نیستیم در حالی که آنها این توقع را از ایران دارند تا در راستای توسعه تجارت برخی از محصولات کشاورزی از این کشور به ایران صادر شود.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی بین بانک‌های مرکزی دو کشور برای حل مشکلات نقل و انتقالات مالی گفت: اکنون آرین بانک که پیش از این نقل و انتقالات مالی بین دو کشور از طریق این بانک انجام می‌شد بسته شده است بنابراین باید به دنبال راهکارهای جدید بود که نتایجی هم در این رابطه بین دو کشور حاصل شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان اظهار داشت: ایجاد بازارهای مشترک، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و برگزاری نمایشگاه‌ها از روش‌های توسعه همکاری تجاری بین دو کشور است.

سلیمی با اشاره به واردات محصولات مختلف به کشور افغانستان و توسط بسیاری از کشورها از جمله ترکیه اظهار داشت: بنابراین اگر حجم صادرات ما به این کشور چندان قابل توجه نیست ناشی از ایرادات ساختاری است که باید در صدد حل آن اقدام شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.