FATF زمینه ساز استفاده از مزایای احیای راه ابریشم

FATF زمینه ساز استفاده از مزایای احیای راه ابریشم

یک‌شنبه, سپتامبر 1, 2019 - 10:13 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می‌گوید در صورتی که ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)ملحق نشود، این موضوع می‌تواند مانند ترمزی در استفاده از ظرفیت‌های پروژه احیای جاده ابریشم از سوی پکن باشد.

به گزارش دیوان اقتصاد،مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایبِنا درباره طرح چینی‌ها برای احیای جاده ابریشم و استفاده‌ای که ایران می‌تواند از این موضوع برای خود بهره‌برداری کند، اظهار داشت: بحث «یک پهنه؛ یک راه» یا طرح احیای جاده ابریشم، مفهومی بزرگتر از مشکلات سیاسی کوتاه مدت است. مبدع این موضوع چین است ولی همه کشورهای در مسیر آن باید در این ابتکار بازی کنند.

وی با بلندمدت توصیف کردن این پروژه خاطرنشان کرد: طبیعی است که در کوتاه مدت مشکلاتی بر سر راه آن وجود داشته باشد. از سوی دیگر درگیری‌هایی که برخی از کشورهای دنیا با ما دارند و به خصوص مشکلاتی که بر سر راه ما در بانکداری دنیا مانند عدم الحاق به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) وجود دارد، می‌تواند مانند ترمزی برای استفاده از این فرصت باشد.

حریری در عین حال تصریح کرد: با این حال طرح احیای جاده ابریشم به این مفهوم نیست که اگر امسال یا سال آینده ایران به آن ملحق نشد، برای سال‌های بعد هم چنین امکانی وجود نداشته باشد. همیشه این امکان وجود دارد که ایران در این پروژه بازی کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تاکید کرد که قبل از استفاده از فرصت احیای جاده ابریشم، لازم است تا سیاستمداران کشور نسبت به این طرح شناخت پیدا کنند و دوم نسبت به استفاده از فرصت آن جدیت داشته باشند.

وی درباره اینکه آیا جنگ تجاری چین و آمریکا برای ایران بهره‌ای خواهد داشت یا خیر؟، گفت: چینی‌ها برای این موضوع از واژه «جنگ» استفاده نمی‌کنند و می‌گویند «درگیری تجاری» و اعتقاد دارند که اختلافاتشان با آمریکا هنوز به جنگ تبدیل نشده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نوع کالاهایی که چینی‌ها از آمریکا می‌خرند، عموما از کالاهای با فناوری بالا مانند هواپیماهای بوئینگ است یا مواد غذایی مانند گوشت خوک یا سویا است که ما توان تولید آن و جایگزینی برای کالاهای آمریکایی را نداریم.

حریری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کالاهایی که چین به آمریکا نیز می‌فروشد، در ایران خریدار ندارد. باید توجه داشت که اندازه دعوا و مدل رفتاری این دو کشور با ما متفاوت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: حجم روابط تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۲ میلیارد دلار بود، این در حالی است که حجم روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا بیش از ۲۰ برابر ماست. آمریکایی‌ها سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار صادرات به چین دارند و چینی‌ها نیز بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار به آن کشور صادرات دارند.

وی ادامه داد: شاید در فضاهای سیاسی اختلاف این ۲ کشور به ما کمک کند زیرا چین به نوعی شریک استراتژیک برای ایران منصوب می‌شود اما این گونه نیست که بتوانیم از آن بهره‌برداری اقتصادی کنیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.