مزایای تشکیل صندوق خسارت‌های طبیعی

مزایای تشکیل صندوق خسارت‌های طبیعی

عضو هیات مدیره بیمه ایران با تشریح مزایای تشکیل صندوق خسارت‌های طبیعی گفت: براساس لایحه پیشنهادی، در ۵ سال اول اجرای این لایحه، حق بیمه‌ها برای تمامی مناطق کشور باید واقعی شود.

به گزارش دیوان اقتصاد,محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره تشکیل صندوق خسارت‌های طبیعی با بیان این مطلب افزود: در تمام کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، اروپا و ژاپن و همچنین برخی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، صندوق خسارت‌های طبیعی تشکیل شده و مردم یا به طور اجباری تمام حق بیمه آن را پرداخت می‌کنند یا اینکه دولت بخش مشخصی از این مبلغ را پرداخت می‌کند تا در بحث جبران خسارت حوادث طبیعی مشکلی نباشد.
وی با اشاره به سابقه ۱۵ ساله رفت‌وآمد لایحه تشکیل صندوق خسارت‌های طبیعی بین دولت، مجلس و بیمه مرکزی تصریح کرد: ایران از جمله کشورهای حادثه‌خیز دنیاست و الزامی برای تشکیل این صندوق داریم که دارای مزایای مختلفی است.
عضو هیات مدیره بیمه ایران با بیان اینکه بیمه حوادث طبیعی به عنوان خطرات تبعی در بیمه‌های آتش‌سوزی فروخته می‌شود، گفت: مردم در زمان خرید بیمه‌های آتش‌سوزی باید خطرات تبعی را نیز خریداری کنند که متاسفانه رغبتی برای چنین کاری ندارد و تقاضا برای آن پایین است.
رضایی تصریح کرد: فرهنگ بیمه در کشور پایین است و نشانه آن نیز ضریب نفوذ بیمه در کشور است. در حالی که ضریب نفوذ بیمه در جهان ۷ درصد است اما این رقم برای ایران ۲.۵ درصد محاسبه می‌شود که نشان می‌دهد جای رشد بسیاری داریم.
وی درباره اینکه چرا تاکید بر اجباری بودن بیمه خسارت‌های طبیعی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در کشور از نظر معیشتی در سطح پایینی قرار دارند و متاسفانه سازه‌های آنها نیز در زمان سیل و زلزله به شدت آسیب‌پذیر است. بعد از وقوع زلزله یا سیل نیز این افراد بیشترین آسیب را می‌بینند و چشم انتظار کمک دولت می‌مانند.
عضو هیات مدیره بیمه ایران با بیان اینکه بعد از گذشت چندین سال هنوز هم در بم، اردبیل و برخی مناطق زلزله‌زده دیگر مشکل داریم، اظهار داشت: متاسفانه دولت در جبران خسارت مناطق زلزله‌زده تاخیر داشته و این موضوع باعث شده تا افراد دام یا زمین خود را برای بازسازی منازل‌شان بفروشند تا امکان زندگی داشته باشند.
رضایی، بیمه را اصولی‌ترین و نقدی‌ترین راهکار برای جبران خسارت عنوان کرد و گفت: براساس لایحه پیشنهادی تشکیل صندوق خسارت‌های طبیعی، تمامی منازل مسکونی و واحدهای تجاری در شهرها و روستاها تا میزان مشخصی از سرمایه برابر سیل و زلزله بیمه خواهند شد.
عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه توضیح داد که براساس این لایحه، دولت در ۵ سال اول تا ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت خواهد کرد و بعد از آن حق بیمه‌ها واقعی خواهد شد.
وی با بیان اینکه خرید بیمه‌نامه از سوی مردم باعث رشد اقتصادی و تقویت سرمایه کشور خواهد شد، افزود: پیشنهاد ما این است که به جای تشکیل صندوقی مانند تامین خسارت‌های بدنی برای صندوق خسارت‎‌های طبیعی، این صندوق در داخل بیمه ایران شکل بگیرد زیرا ظرفیت کارشناسی این کار نیز وجود دارد.
رضایی ادامه داد: حق بیمه جمع شده در صندوق خسارت‌های طبیعی امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی را دارد و از آنجایی که وضع دولت برای جبران خسارت‌ها خوب نیست، می‌توان با سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های صندوق نیز بخشی از خسارت‌های سالانه طبیعی در کشور را جبران کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.