حمایت سهامداران خرد در مقابل نوسانات شدید شاخص بورس با ایجاد کنسرسیوم بیمه‌ای

حمایت سهامداران خرد در مقابل نوسانات شدید شاخص بورس با ایجاد کنسرسیوم بیمه‌ای

ایجاد کنسرسیوم بیمه‌ای توسط شرکت‌های بیمه می‌تواند ریسک حضور در بازار سرمایه را برای سهامداران خرد و تازه‌وارد پوشش دهد و از آنها در مقابل نوسان و افت شدید شاخص بورس حمایت کند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،موضوع پوشش بیمه‌ای سهامداران در مقابل نوسانات قیمتی سال‌هاست مطرح شده اما به دلیل ساختار پیچیده معاملات بازار سرمایه و فعالیت میلیون‌ها سهامدار در این بازار تاکنون به نتیجه نرسیده است.
کاهش شدید شاخص بورس و زیان سهامداران در هفته‌ای که گذشت، بار دیگر توجه ها را به سوی لزوم حمایت از سهامداران به ویژه سهامداران خرد و تازه وارد جلب کرده است. شاخص بورس روز دوشنبه (۲۲ مهر) ۶ هزار و ۳۱۹ واحد افت داشت و در روز سه شنبه ( ۲۳ مهر) سقوط بی‌سابقه ۱۰ هزار و ۸۹۲ واحدی را ثبت کرد.
در این میان، هزاران سهامدار تازه وارد و خرد که آشنایی چندانی با بازار سرمایه نداشته‌اند به علت نوسان های شدید، بخشی از سرمایه خود را از دست داده و نگران وضعیت خود هستند. برای مقابله با پیامدهای منفی افت شاخص بورس که زیان سهامداران خرد را به همراه دارد، از سال‌های گذشته بحث راه اندازی بیمه سهام و سهامداران پیشنهاد شده اما هنوز راهکار و سازو کاری برای اجرای آن یافت نشده است.
هر بار که شاخص بورس با افت شدید مواجه و فریاد نارضایتی سهامداران بلند می‌شود، طرح بیمه سهامداران مطرح شده و پیشنهادهایی می‌شود، اما با تثبیت شرایط بازار سرمایه، این طرح به فراموشی سپرده می‌شود. نوسان منفی بازار سهام در هفته‌ای که گذشت باعث شد تا بار دیگر طرح راه‌اندازی بیمه سهام توسط شرکت‌های بیمه مطرح شود
عضو سندیکای بیمه گران ایران درباره پوشش سهامداران و سهام آنها توسط صنعت بیمه، گفت: اینکه تصور شود یک شرکت بیمه بتواند بهتنهایی این کار را برای بازار سرمایه انجام دهد، دشوار است، بنابراین باید کنسرسیومی از بیمه ها تشکیل شود و البته حمایت ملی در پشت آنها قرار بگیرد.
مجید قاسمی خاطر نشان کرد: صنعت بیمه علاوه بر پوشش ریسک موضوعات مختلف باید بتواند ریسک خود را نیز ارزیابی کند.
وی افزود: فعالیت‌های مختلف همه قابل تامین پوشش بیمه هستند اما بستگی به این دارد که تعداد متقاضیان چقدر باشد تا بر اساس «نسبت قانون اعداد بزرگ» این ریسک برای بیمه‌ها به حداقل برسد.
عضو سندیکای بیمه گران ایران اضافه کرد: این موضوع در صنعت بیمه، تحت مطالعه قرار دارد.
پیگیری ها از شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد این موضوع جزء علاقه‌مندی‌های شرکت‌های مختلف قرار دارد، اما عدم شناخت از سازوکار اجرای آن، باعث احتیاط و محافظه کاری آنها در این باره شده است.
در دوره‌های مختلف نیز مذاکراتی میان بیمه‌ها و سازمان بورس انجام شده اما به دلیل مشخص نبودن نحوه اعمال پوشش بیمه‌ای برای سهام، تاکنون این طرح‌ها به نتیجه نرسیده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.