ماندگاری بالا، پیش‌نیاز ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا

ماندگاری بالا، پیش‌نیاز ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ برخی محصولات کشاورزی مانند خشکبار را که از ماندگاری بالایی برخوردارند می‌توان در بورس کالا عرضه کرد؛ اما عرضه برخی محصولات دیگر؛ مانند گوجه فرنگی که این خصوصیت را ندارند امکانپذیر نیست.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، محمد علی طهماسبی معاون وزیر جهادکشاورزی سال گذشته اعلام کرد به دلیل معاملات مطلوب زعفران در بورس کالا، به دنبال عرضه کلیه محصولات باغبانی مانند خرما و کشمش به این بورس هستیم.
وی گفت: با توجه به اینکه برخی از محصولات متعلق به بخش خصوصی هستند، قادر به فعالیت‌ دولتی در این زمینه‌ها نیستیم؛ بنابر این در این خصوص مذاکرات با تشکل‌های بخش خصوصی مانند اتاق تعاون و بازرگانی آغاز شده تا ضمن حمایت از تولیدکننده‌ها، قیمت این محصولات و روند داد و ستدهای آنها در بورس کالا شفاف شود.
وی ادامه داد: بورس کالا قادر به تعیین کیفیت کالا و ایجاد رقابت در بازارهاست؛ با توجه به اینکه یکی از مسایل مهم و حائز اهمیت در بخش کشاورزی کشور، حذف واسطه‌های غیر ضروری است، بورس کالا بهترین مسیر به منظور شفاف‌سازی عرضه یک محصول از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده است.
طهماسبی همچنین به راه‌اندازی بورس میوه و گل اشاره کرد و گفت: عرضه گل رز، گل گلدانی و گل شاخه بریده در بورس کالا برای فعالان این صنف که راغب هستند به بازار انبوهی دسترسی پیدا کنند، مثبت ارزیابی می شود؛ زیرا بسیاری تولیدکنندگان خرده‌پا بوده و اکثر آنها عضو تشکل و تعاونی هستند؛ بنابراین می‌توانند محصول خود را در قالب برنامه‌ای مشخص عرضه کنند تا خریدار به‌راحتی به آنها دسترسی داشته باشد.
عرضه میوه در بورس کالا 
در این زمینه علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی به عرضه میوه در بورس کالا اشاره و بیان کرد: برخی محصولات مانند خشکبار که از امکان ماندگاری بالایی برخوردارند را می‌توان در بورس عرضه کرد؛ اما عرضه برخی کالاها مانند گوجه فرنگی که از ماندگاری کمتری برخوردارند را نمی‌توان در بورس کالا عرضه کرد. ورود برخی کالاها با ماندگاری پایین به بورس کالا زمان‌بر است و باید اقدامات زیادی را برای آن در دستور کار قرار گیرد.
کالاهایی که در مدت زمان چهار ساعت باید فروخته شوند را نمی‌توان در بورس به صورت گواهی سپرده درآورد اما در مورد کالاهایی مانند سیب که در سردخانه به مدت چهار ماه قابل نگهداری هستند، می‌توان تصمیماتی اتخاذ کرد.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، برخی کالاها مانند غلات در بورس‌های جهانی عرضه می‌شوند؛ اما کالاهایی مانند میوه تاکنون شنیده نشده که در بورس عرضه شده باشد.
وی در خصوص نگاه وزیر جهاد کشاورزی به بورس همچنین عملکرد بورس کالا در اقتصاد کشور گفت: وزیر جهاد کشاورزی از موسسان بورس کالای کشاورزی در سال ۱۳۸۳ بود و نگاه ویژه‌ای به کارکرد بورس کالا دارد. همچنین بورس کالا عملکرد قابل قبولی را تاکنون در حوزه کشاورزی به ثبت رسانده که در تلاش هستیم نقش این بستر را برای ساماندهی این بخش پررنگ از گذشته کنیم.
مهرفرد در ادامه به آغاز معاملات پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان توسعه تولید پسته در نقاط مختلف کشور وجود دارد که امیدواریم با ورود پسته به بورس و کشف عادلانه قیمت این محصول و حمایت از کشاورزان و تولید، بتوانیم انگیزه‌ها را برای رشد تولید افزایش دهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان در خصوص معاملات زعفران در بورس نیز اظهار داشت: ما در حوزه زعفران با ضعف تجارت داخلی و خارجی روبرو هستیم که استانداردسازی محصول از طریق معاملات بورس می‌تواند یکی از گام ها در رفع این چالش‌ها و اثرگذاری بر قیمت‌های دنیا باشد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.