افزایش نفوذ پسته ایران در بازارهای جهانی به کمک سازوکار بورس کالا

افزایش نفوذ پسته ایران در بازارهای جهانی به کمک سازوکار بورس کالا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان می گوید در حال حاضر تجارت پسته در دنیا، بازار مدرنی است و به ابزار خاص خود نیاز دارد که ما نیز باید برای رقابت در این بازار از ابزارهای روز دنیا همچون بسترهای بورس کالا بهره ببریم.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در گفت و گو با سنا به مزایای معاملات پسته در بورس کالا پرداخت و گفت: مهم ترین بحث در صنعت پسته "بازار" است به همین جهت همه تمرکز روی این موضوع است تا از طریق بورس کالا ماحصل دسترنج کشاورزان به دست آن ها برسد و حلقه کشاورز، تاجر، صادر کننده و کارخانجات فرآوری بتوانند از بستر بورس منتفع شوند.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۳۰ هزار تن پسته در استان کرمان تولید می شود و در واقع یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز حاصل از تولید پسته در این استان است، با ذکر سوالی عنوان کرد: چگونه می شود در شرایط فعلی که رقابت در بازارهای جهانی بسیار سنگین است محصول پسته را به بازارهای جهانی رساند؟ این در حالی است که امسال رقیب جدی ایران در پسته دو برابر ما تولید کرده است بنابراین با توجه به اینکه معادلات در بازارها تغییر کرده است باید متناسب با شرایط جدید وارد صحنه شویم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان تاکید کرد: بنابراین بورس کالا یک بحث فانتزی نبوده و یک نیاز و واقعیت ملموس و جدی است به طوریکه سازوکار بورس کالا زمان کشت و برداشت پسته را تحت تاثیر قرار می دهد و این امکان را دارد که کالا را با کیفیت قابل قبول حتی در بازارهای بین المللی نیز ارائه کند.
طبیب زاده ادامه داد: در حال حاضر تجارت پسته در دنیا بازار مدرنی است که به ابزار خاص خود نیاز دارد که بورس های کالایی نیز ابزار قابل قبول و امتحان شده در دنیا است و ما نیز باید به این سمت برویم.
وی در ادامه به بحث اعتمادسازی کشاورزان برای تحویل محصول به انبارهای بورس اشاره کرد و گفت: اعتماد سازی یکی از نتایج مهم بورس کالا است زیرا این روند باعث کشف قیمت شفاف می شود ضمن آنکه فرآیند عرضه پسته در بورس و نظارت سازمان بورس مانع از هرنوع خلف وعده است، بنابراین به مرور و با کسب تجربه از سوی فعالان بازار پسته، اعتماد کامل برقرار می شود.
وی تاکید کرد که مکانیسم حاکم در بورس این اطمینان را ایجاد می کند که تولید کننده پسته در زمان مشخص و با قیمت واقعی می تواند محصول خود را به فروش برساند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان اضافه کرد: علاوه بر اعتمادسازی، کیفیت سازی، استانداردسازی و حذف واسطه ها، بحث تنظیم بازار و تامین مالی نیز مطرح است زیرا از طریق توثیق گواهی سپرده کالایی نزد بانک ها امکان دریافت تسهیلات نیز وجود دارد که این امر می تواند به رفع مشکل تامین مالی تولیدکنندگان کمک کند.
طبیب زاده در پایان گفت: با توجه به مزایای عرضه پسته در بورس که نفع عام دارد توصیه می کنم فعالان اقتصادی و بازار پسته به این موضوع ورود کنند تا بتوانیم حجم زیادی از تولید پسته را در بورس کالا و به شکل شفاف عرضه و معامله کنیم.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.