محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش کرایههای ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی پذیرفته نشده است.
افزایش قیمت بنزین، نرخ کرایهها را تغییر نمیدهد
افزایش قیمت بنزین، نرخ کرایهها را تغییر نمیدهد

به گزارش دیوان اقتصاد،وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت بنزین تأثیر بسیار زیادی بر کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی جهت جابجایی بار گذاشته است یا خیر؟، اظهار کرد: به هیچ عنوان به صورت رسمی افزایش قیمتی را برای کرایهها تاکنون نپذیرفتهایم و نخواهیم پذیرفت.
او ادامه داد: ناوگانی که با بارنامه حرکت میکنند و دارای کارت هوشمند هستند هیچ تغییری در کرایه جابجایی و حمل بار خود نداشتهاند.
اسلامی بیان کرد: ناوگانی که تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هستند به صورت مستقیم از سوی وزارت راه و شهرسازی و معاونتهای زیرمجموعه کنترل میشوند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر صاحب بار خود برای اضافه بار مبلغ اضافهای پرداخت کرده است این موضوع مربوط به خود صاحب بار است در غیر این صورت اگر به صورت رسمی این اقدام انجام شود جرم محسوب میشود و با فرد متخلف برخورد خواهد شد.
او تصریح کرد: ممکن است برخی از جابجاییهای بار به صورت غیررسمی و بدون نظارت سازمان راهداری انجام شود که این موضوع مانند تخلفات دیگر در جامعه رخ می دهد که در حال تلاش برای جلوگیری از این اقدامات هستیم.
اسلامی یادآور شد: با افرادی که بخواهند به بهانه افزایش قیمت بنزین کرایه بار را گران کنند و یا باری را جابه جا نکنند در صورتی که زیر نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای باشند برخورد شدیدی خواهد شد.
ثبت نام طرح ملی مسکن در استان تهران
وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن هم اظهار کرد: ثبت نام در استان تهران تا پایان آذر آغاز میشود؛ متأسفانه در برخی از استانها به دلیل مشکل اینترنت ثبت نامها متوقف شده بود که به زودی از سر گرفته میشود.
او در پاسخ به این سوال که برخی از متقاضیان از ۹۹ ساله بودن تعدادی از واحدهای مسکن در طرح اقدام ملی گلهمند هستند، گفت: ما در این طرح سه نوع شیوه برای واگذاری واحدها در نظر گرفتهایم که طرح واگذاری زمین به صورت ۹۹ ساله یکی از این شیوههاست که برخی از دهکها بعد از تهیه زمین از آن استفاده میکنند.
اسلامی با اشاره به اینکه دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور برای دهکهای مختلف کشور تا ۲ سال آینده خواهد ساخت، اظهار کرد: دهکهای ۴ تا ۷ جامعه در قالب شیوههای مختلف از جمله پروژههای مشارکتی میتوانند این واحدها را دریافت و یا بسازند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طرح اقدام ملی مسکن به صورت سه روش به متقاضیان تحویل داده میشود که بخشی از آنها در قالب پروژههای مشارکتی توسط سازندگان و انبوه سازان ساخته میشود و تعدادی از واحدها هم با در اختیار گذاشتن زمین به صورت گروهی در شهرهای مختلف میتوانند واحدهای خود را بسازند.
او افزود: بخش دیگری از این واحدها هم از طریق ثبت نام و به صورت مرحله به مرحله و بر اساس واریز مبالغ تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.
او با اشاره به اینکه در برخی از شهرها با ارائه زمین به مردم و پشتیبانی از نقشهها و ارائه تسهیلات میتوانند متقاضیان واحدهای خود را بسازند، گفت: برخی از پروژهها هم در این طرح به شرکتها ارائه میشود و با انعقاد قرارداد مردم میتوانند واحدهای خود را به صورت مشارکتی دریافت کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: متقاضیان باید با عضویت و ثبتنام در این سامانه طبق زمانبندی واحدهای خود را تحویل بگیرند.
اسلامی در ادامه به ساخت واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده هم اشاره کرد و گفت: کسانی که زمین دارند به ویژه در بافتهای فرسوده میتوانند با دریافت پروانه ساخت رایگان و تخفیف ۵۰ درصدی تسهیلات، واحدهای خود را بسازند که تاکنون ۲۰ هزار نفر در سامانه بافت فرسوده ثبتنام کرده و ما آنها را برای دریافت تسهیلات معرفی کردهایم.
استقبال کشورهای همسایه از رویکرد وزارت راه و
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز یکی از بخشهای مهم کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران است»، گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرحهای حملونقلی واقع در کریدورهای حملونقل بینالمللی مورد استقبال سایر کشورها قرار گرفته است.
محمد اسلامی در گفتگو با وزارت راه و شهرسازی با اشاره افتتاح فاز اول راهآهن میانه-تبریز حدفاصل میانه تا بستانآباد طی روزهای آتی افتتاح میشود، اظهار داشت: ایران از نظر موقعیت سوق الجیشی با قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی جهان، مرکز و کانونی برای ترانزیت در کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و شرق- غرب محسوب میشود.
وی افزود: امروزه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرحهای حملونقلی واقع در کریدورهای حملونقل بینالمللی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفته است و رفتوآمدهای مقامات ارشد کشورهای مختلف برای انجام مذاکرات دوجانبه آن را تصدیق میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سه کریدور از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، از ایران عبور میکنند»، تصریح کرد: راهآهن میانه- تبریز یکی از بخشهای مهم این کریدورهای بینالمللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا میکند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، هدف از توسعه شبکه ریلی در شمال غرب کشور را ایجاد راندمان بیشتر برای جابجایی بار و مسافر، اتصال به کشورهای همسایه ترکیه و آذربایجان و تسریع در فرایند حمل بارهای ترانزیتی به اروپا از طریق کریدورهای بینالمللی شرق به غرب عنوان کرد.
اسلامی در ادامه یادآور شد: راهآهن میانه-بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راهآهن ۲۰۳ کیلومتری میانه-تبریز است که از ایستگاه موجود راهآهن در شهرستان میانه شروع میشود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش، سپس به ایستگاه بستانآباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز میرسد.
وی با اشاره به مزایای راهآهن میانه-تبریز به عنوان اولین مسیر دوخطه ریلی کشور بیان داشت: راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز باعث کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر و کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر ریلی از تبریز تا تهران، بهبود شبكه ترابری منطقه و افزايش ايمني سير، كاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جادهای، كاهش مصرف سوخت، كاهش استهلاک ناوگان جادهای، كاهش آلودگیهای زيست محيطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ايجاد اشتغال و ارتقاء شاخصهای حملونقل ريلی میشود.
اسلامی خاطرنشان کرد: البته ایستگاه خاوران پایان کار نیست و تدابیر لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و اتصال این محور ریلی به ایستگاههای ائل گلی و تبریز اندیشیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به تکمیل فاز دوم راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز به عنوان یکی از وعدههای دولت تدبیر و امید در سال آینده، افزود: هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی از ایستگاه بستانآباد است که هم اکنون این پروژه نیز در دست ساخت قرار دارد و باتوجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در عملیات زیرسازی، تلاش میشود این پروژه نیز به رغم تمام محدودیتها تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد