۵۰۰ میلیارد دلار در ایران تحت پوشش صنعت بیمه است

وزیر اقتصاد:

۵۰۰ میلیارد دلار در ایران تحت پوشش صنعت بیمه است

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر 500 میلیارد دلار سرمایه در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد و این رقم نشان می‌دهد که توانسته‌ایم در صنعت بیمه گام‌های روبه جلویی برداریم اما فرصت‌های بی‌شماری هنوز برای توسعه صنعت بیمه وجود دارد.
 

 به گزارش دیوان اقتصاد، فرهاد دژپسند در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه که صبح امروز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد اظهار داشت: صنعت بیمه به واسطه نقشی که در اقتصاد در حال توسعه ایران دارد می‌طلبد که از سوی قوای حکومتی بیش از پیش تقویت و حمایت شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 500 میلیارد دلار سرمایه در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد گفت: این رقم نشان می‌دهد که توانسته‌ایم در صنعت بیمه گام‌های روبه جلویی برداریم اما فرصت‌های بی‌شماری هنوز برای توسعه صنعت بیمه وجود دارد.
وزیر اقتصاد افزود: در صنعت بیمه، بیمه خانوادگی ، بیمه عمر بیمه شخص ثالث بیمه زندگی اهمیت بسیار زیادی دارد اما در کشوری مثل ایران هم باید صنعت بیمه را به سمت این شاخه‌ها هم سوق دهیم تا با رشد صنعت بیمه بتوانیم به توسعه اقتصادی استحکام بدهیم.
دژپسند ادامه داد: اگر صد سال گذشته تاریخ ایران را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که روند توسعه در ایران همواره نیازمند حمایت حکومت‌ها بوده اما این روند نمی‌تواند تداوم داشته باشد چرا که منابع حکومت‌ها پایان ناپذیر نیست.
دژپسند با تاکید بر اینکه صنعت بیمه به گونه غیرمحسوس می‌تواند از همه آحاد حمایت کند و جریانی را شکل دهد که سرمایه‌های مردم به سمت انباره‌ای هدایت شوند، گفت: این انباره از سرمایه‌ها می‌تواند به رفاه، کاهش آسیب مردم استفاده درست از نقدینگی‌ها کمک کند.
دژپسند ادامه داد: صندوق بیمه حوادث طبیعی یکی از اقداماتی است که روند طولانی برای اجرایی شدن آن در حال طی شدن است به این معنا که این صندوق تا سال ۹۲ پیشرفت قابل توجهی نداشته است، در حالیکه نقش این صندوق آن است که به دلیل قرار گرفتن ایران در کمربند حوادث طبیعی، باید این صندوق به نحوی عمل کند که اگر اتفاقاتی رخ دهد، خانوارها، کسب و کارها و دولت به طور یکپارچه دچار دغدغه بازسازی نشوند، چرا که فرآیند بیمه طی شده است.
وی ادامه داد: سیل امسال نشان داد که با وجود صندوق بیمه حوادث طبیعی با سختی کمتری از موضوع بازسازی عبور کردیم و با توجه به اینکه به واسطه قانون، یکی از دغدغه های دولت در حوادث طبیعی، بسیج منابع برای جبران است اگر این صندوق شکل بگیرد و بیمه جایگاه واقعی خود را بیابد، نیازمند حضور قوی و یکپارچه دولت در چنین مواقعی برای تأمین منابع مالی نیستیم.
دژپسند با اشاره به رشد ضریب نفوذ بیمه در ایران اظهار داشت: خوشبختانه ضریب نفوذ بیمه در شش سال گذشته افزایش خوبی داشته اما هنوز  نسبت به ضریب هفت درصدی که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده فاصله زیادی داریم.
وی افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه 2.4 درصد است که باید تا پایان سال برنامه ششم توسعه به هفت درصد برسد البته همان موقع که این عدد در برنامه ششم توسعه اعلام شد دولت انتقادهایی به آن داشت که تحقق آن بسیار سخت است.
عرضه دوباره سهام بیمه البرز در آینده نزدیک
وزیر امور اقتصادی و دارایی از پوشش ۵۰۰ میلیارد دلاری صنعت بیمه در کشور خبر داد و گفت: ۲۰ درصد سهم دولت در بیمه البرز به زودی واگذار می شود.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به ضریب نفوذ صنعت بیمه طی ۶ سال گذشته خاطرنشان کرد: ضریب نفوذ بیمه طی سال های گذشته افزایش خوبی داشته اما همچنان نسبت به هدف که ۷ درصد در برنامه ششم تعیین شده، فاصله دارد و اکنون این ضریب ۲.۴ درصد برآورد می شود، در حالیکه بخش خصوصی باید در افزایش ضریب بیمه کمک کرده و شرکت های بیمه خصوصی در این راستا با اجرای برخی طرح ها پیشگام شوند.
دژپسند با بیان اینکه تنها یک شرکت بیمه، دولتی است، گفت: تنها یک شرکت از میان شرکت های موجود در صنعت بیمه دولتی بوده و در بیمه البرز نیز که ۲۰ درصد سهم متعلق به دولت است این اهتمام وجود دارد که این سهم واگذار شود که بر این اساس یک بار سهام این شرکت بیمه عرضه شده و در آینده نزدیک دوباره ارائه خواهد شد.
وزیر اقتصاد گفت: صنعت بیمه ویژگی هایی دارد که می تواند کاملا بعد از گذر از یک دوره به بخش خصوصی واگذار شود و تنها بیمه مرکزی باید حاکمیتی باقی بماند، پس این قابلیت صنعت بیمه به تسریع روند توسعه کمک خواهد کرد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.