الزام اصلاح قیمت ها

الزام اصلاح قیمت ها

سه‌شنبه, دسامبر 24, 2019 - 10:22 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

افزایش یا اصلاح قیمتی در هریک از بازارهای ارز، انرژی یا پول بدون توجه به زیر ساخت ها ی آن نه تنها به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود، بلکه اثرات تخریبی به دنبال خواهد داشت .
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، افزایش یا اصلاح قیمتی در هریک از بازارهای  ارز، انرژی یا پول بدون توجه به زیر ساخت ها ی آن نه تنها به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود، بلکه اثرات تخریبی  به دنبال خواهد داشت .

محمود جامساز، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی از مخالفت خود با اجرای شوک درمانی در اقتصاد ایران سخن گفت و تاکید کرد: شوک درمانی و اصلاحات قیمتی در صورتی کارساز است که پیش زمینه های آن فراهم شده باشد در این صورت اگر شوکی به اقتصاد کشور وارد شود، چون برنامه هایی در داراز مدت وجود دارد می توان به بهبود امور اقتصادی در پایان این برنامه شوک درمانی امیدوار بود . تنها با نگاه خوش بینانه و  بدون توجه به اثراتی که یک تصمیم اقتصادی می تواند به همراه داشته باشد ، نمی توان به وارد کردن شوک درمانی به اقتصاد اقدام کرد.متن زیر استدلال های ایشان را درباره تاثیرات شوک درمانی در اقتصاد ایران منعکس می کند.
پرداخت یارانه به تمامی افراد جامعه به معنای افزایش تقاضای مصرفی در بازار است
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ پرداخت یارانه به تمامی افراد جامعه به معنای افزایش تقاضای مصرفی در بازار و  گران‌تر شدن کالاها است.
وی ادامه داد: در شرایطی که تولید با مشکلاتی همراه است و عرضه قرار نیست افزوده شدن تقاضا به بازار به معنای گرانی بیشتر کالا و خدمات در کشور است و زیان اصلی از این افزایش را افراد فقیر و دهک‌های پایین‌دست جامعه احساس خواهند کرد.
وی با اشاره به نقشی که بنزین در افزایش قیمت تمام‌شده کالاها دارد، گفت:‌ افزایش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش هزینه‌های دلالی و افزایش نرخ تولید کالا از جمله عواملی است که موجب می‌شود نرخ کالاها با روند صعودی همراه باشد و این وضع قابل انکار نخواهد بود.
جامساز گفت: گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد بخشی از کالاها در همین چند روز اخیر با افزایش همراه شده‌اند بخشی از این افزایش انتظار تورمی است نه آنچه مستقیما محصول تاثیر افزایش قیمت بنزین بر روی قیمت تمام شده است.
وی ادامه داد: از یک سال و نیم پیش به این سو بسیاری از کالاها بیش از میانگین نرخ تورمی که ازسوی مرکز آمار یا بانک مرکزی اعلام شده است افزایش قیمت داشته‌اند. گرانی ارتباط مستقیمی با سطح عمومی دستمزدها دارد. آنها که حقوق‌های چندین برابری می‌گیرند متوجه گرانی نیستند تا بخواهند چاره‌ای برای آن بیاندیشند.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ این طبیعی است که ثروتمندان از پایین‌ ماندن قیمت بنزین انتفاع بیشتری دارند. طبیعی است مالیات بر مصرف چه در بحث بنزین یا سایر بخش‌های اقتصادی کشور باید به گونه‌ای باشد که تمام افرادی که درآمد و سرمایه بیشتری دارند باید مالیات بیشتری نیز پرداخت کنند و این شیوه یکی از راهکارهای تجربه شده در دنیا است.
جامساز عنوان کرد:‌ مالیات دریافتی از افرادی که مصرف و دارایی بیشتری دارند باید صرف رفاه عمومی در کشور شود.
وی با تاکید براینکه کیک مالیاتی در کشور باید توسعه یابد، گفت:‌ به گفته دولت حدود 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و دولت به جای فشار مالیاتی به تولیدکنندگان باید از افراد و شرکت‌هایی که مالیات به حق خود را پرداخت نمی‌کنند مالیات دریافت کند.
موافق با شوک درمانی برای اقتصاد ایران نیستم
کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: موافق با شوک درمانی برای اقتصاد ایران نیستم. اقتصاد دولتی به هیچ وجه در حدی نیست که درمان‌پذیر باشد. باید تغییرات کلی در اقتصاد به وجود آید تا اندیشه و تفکر اقتصاد دولتی سیاسی تغییر کند و اقتصاد آزاد رقابتی جایگزین آن شود.
وی تاکید کرد:‌ تا وقتی این تفکر حاکم نشود هر شوک درمانی منجر به بهبود امور نخواهد شد. تجربه سالهای گذشته کشور حتی در شرایط درآمدهای ارزی و نفتی بالا نیز نشان می‌دهد که رشد اقتصادی متناسب با آن به وجود نیامده است.
جامساز با اشاره به رشد اقتصادی منفی در کشور عنوان کرد: بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی کشور تا پایان سال را تا منفی 9.5 اعلام کرده است که به معنای کوچکتر شدن اقتصاد کشور است و معنایی جز بیکاری بیشتر به دنبال ندارد.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ با رویکردی که سالیان زیادی است در کشور در دست پیگیری است اقتصاد ایران از وضع کنونی خارج نخواهد شد و راه به سوی اقتصاد باز و آزاد رقابتی را در پیش نخواهد گرفت.
وی با تاکید براینکه سیاست خارجی و دیپلماسی سیاسی در کشور نباید منجر به انزوای بیشتر سیاسی و اقتصادی در کشور شود، عنوان کرد:‌ تا اقتصاد کشور از داخل و دیپلماسی سیاسی از خارج به صورت ساختاری تغییر داده نشود انزوای اقتصادی بیشتری حاصل می‌شود که در نهایت به نفع ایران نخواهد بود.
جامساز در پاسخ به این پرسش که رویکرد تیم اقتصادی معنایی جز مداخله بیشتر دولت در اقتصاد به دنبال ندارد که با رویکرد تعدیل ساختاری قیمتها و تقویت بیشتر بخش خصوصی در تضاد است، گفت:‌ اقدام‌هایی که در حوزه مسائل اقتصادی دنبال می‌شود باید به صورت همگام و همزمان با هم پیگیری شود. نظام بانکی، مالیاتی،‌ پولی و ارزی و انرژی باید به صورت مستمر و همگام با هم اصلاح شود. دولت احمدی‌نژاد 7 محور را در لیست اصلاحات اساسی قرار داد. اصلاح نظام بانکی، مالیات و گمرک از جمله این محورهای 7 گانه بوده است.
اقتصاد کشور نمی‌تواند جدای از یک کل به هم پیوسته دیده شود.
وی تاکید کرد:‌ اقتصاد کشور نمی‌تواند جدای از یک کل به هم پیوسته دیده شود. اقتصاد اجزای به هم پیوسته دارد و متغیرهای اقتصادی ارتباط مستقیم و وسیعی با هم دارند و به طور دائم در کنش و واکنش با هم هستند.
جامساز گفت:‌ نمی‌توان اثرات افزایش قیمت بنزین بر روی کالا و خدمات را محدود کرد، اگر این اقدام شود همان سیاست تثبیت قیمت‌ها دوباره تکرار شده است و عواقب بسیاری دارد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.