پرداخت بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا

پرداخت بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا

یک فعال حوزه کار پرداخت دو ماه بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا را خواستار شد و بر ضرورت حرکت به سمت دولت الکترونیک و استقرار نظام یکپارچه الکترونیکی در کشور تاکید کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد,علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد و کسب وکارهای بسیاری از کشورها از جمله چین، گفت: ویروس کرونا نه تنها چین، بلکه ایران و بسیاری از کشورهای دنیا را غافگیر کرده اما چین با کنترل شدید و قرنطینه، توانست بر این بیماری غلبه کند و جلوی گسترش کرونا ویروس را بگیرد، تا آنجا که حتی در خانه را روی خانواده‌هایی که همکاری نمی کردند قفل زد و مردم به شکل آنلاین غذا سفارش داده، خدمات خود را دریافت کردند و از طریق دورکاری سرکار حاضر شدند.

وی افزود: دولت چین یکسری امکانات برای خانواده ها در مقابله با کرونا فراهم و یک نفر از اعضای خانواده را مسئول خرید مایحتاج کرد که با لباس مخصوص و تجهیزات کامل ضد کرونا از خانه خارج می شد.

این فعال کارگری با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها در چین در بستر فضای مجازی حفظ شدند، افزود: اگر چه اقتصاد چین از کرونا کم ضرر نکرده ولی آنها به دلیل وجود زیرساختهای قوی اقتصاد، بنگاههای تعاونی، فعال بودن شبکه های مجازی و اینترنت و از همه مهمتر استقرار نظام و دولت الکترونیک توانستند در چنین شرایطی دوام بیاورند.

وی تصریح کرد: هرچه به سمت الکترونیکی شدن برویم اولین آثار مثبت آن را در تولید و بهره وری داخلی خواهیم دید. شرایط امروز ایجاب می کند که به این سمت حرکت کنیم و نظام یکپارچه الکترونیک را در کشور پیاده سازی کنیم.

اصلانی در ادامه درباره حمایت از کارگران و مشاغل آسیب دیده از کرونا اظهار کرد: طبق اعلام مسئولان، مقرر شده تا به کارگرانی که به کرونا مبتلا می شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت شود و سازمان تامین اجتماعی قول مساعد داده تا در بحث مرخصی استعلاجی کارگران مبتلا به کرونا همکاری لازم را داشته و غرامت دستمزد ایام بیماری را پرداخت کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای حمایت از کارگران آسیب دیده از کرونا این بوده که برای دو ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ بیمه بیکاری به آنها پرداخت شود تا هم بین واریز بیمه هایشان فاصله نیفتد و هم آسیب بیشتری نبینند و سازمان تامین اجتماعی باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

به گفته این مقام مسئول کارگری بر اساس قانون بیمه بیکاری، به افرادی که به طور غیر ارادی و در اثر بروز حوادث غیرمترقبه، کار خود را از دست می دهند مقرری بیمه بیکاری پرداخت می شود لذا وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باید در خصوص کارگران مشمول قانون کاری که بیمه هایشان از طریق کارفرما پرداخت می شود به تفاهم برسند تا برای دو ماه به آنها بیمه بیکاری پرداخت شود.

اصلانی کارگران مشمول قانون کار شاغل در رستورانها، فست فودها، مراکز خدماتی و گردشگری و آرایشگاهها را از جمله مشمولان دریافت بیمه بیکاری دانست که باید حمایت شوند.

این فعال حوزه کار درعین حال با انتقاد از عدم کاهش ساعات کار کارگران در زمان اوج شیوع کرونا، گفت: در هفته های گذشته به استانداران اختیاراتی واگذار کردند و ساعات کار ادارات برای کارمندان دولت کاهش پیدا کرد ولی متاسفانه جامعه کارگری را نادیده گرفتند و بخش اعظمی از کارگران نسبت به این امر اعتراض داشتند.

وی تصریح کرد: وقتی ساعات کار ادارات و مراکز دولتی کاهش یافته و به دورکاری منجر شده است چرا کارگران همچنان باید ۸ ساعت مشغول کار باشند؟

به گفته اصلانی، باید با صدور بخشنامه ای به کارگاهها و کارخانه ها، کارگران دستکم تا پایان فروردین ماه همچون ماه مبارک رمضان از کاهش ساعات کار برخوردار می شدند.

این فعال کارگری در پایان با انتقاد از کارفرمایانی که کارگران را در شرایط حاضر مجبور به کار کردند تا تولیدشان متوقف نشود، از کارفرمایانی که با هزینه شخصی، ماسک و دستکش و محلول ضدعفونی تهیه کرده و در اختیار کارگران خود گذاشتند، تقدیر کرد.

وزارت کار به منظور حمایت از صاحبان کسب و کارهای متضرر شده از کرونا، ضمن شناسایی ۹۴۰ بنگاه آسیب دیده در رسته های مختلف، مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که در قالب اعطای تسهیلات و بیمه بیکاری خواهد بود.

پیش از این مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار نیز گفته بود کارگران مبتلا به کرونا مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری شده و می توانند از مرخصی استعلاجی به شرط تایید سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.