دلايل انتخاب يكي از دو روش مديريت سهام عدالت

دلايل انتخاب يكي از دو روش مديريت سهام عدالت

كارشناسان مستقل بازار سرمايه، اولويت مديريت سهام عدالت را روش مستقيم مي دانند با اين قيد كه سهامدار در اين روش نيازمند برخورداري از شرايط خاصي باشد

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولي مالي، با صدور مجوز خريد و فروش سهام عدالت، موج بزرگ ورود سرمايه گذاران به بورس كليد خورد و بدين ترتيب صدور كد معاملاتي براي 49 ميليون ايراني دارند سهام عدالت آغاز شد. در اين ميان سازمان خصوصي سازي دو روش را براي مديريت اين سهام اعلام كرده است، مستقيم و غير مستقيم.
در روش مستقيم سهامدار مديريت سهام خود را كه شامل سهام تخصيص يافته به هر فرد در شركت‌هاي سرمايه پذير سهام عدالت،تعدادي از سهام ۳۶ شركت بورسي و سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني مي شود را راسا به دست مي گيرند .
اما در روش دوم يا غير مستقيم، مالكيت و مديريت سهام عدالت، با لحاظ مراتب خاص از طريق شركت‌هاي سرمايه گذاري استاني ساماندهي خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غير و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.
حال پرسش مهم براي 49 ميليون سهامدار جديد تازه وارد به بورس است كه با سهام عدالت خود چه كند؟ آيا مديريت آن را خود به دست بگيرد و يا اين كه در اختيار شركت هاي سرمتيه گذاري استاني دهد؟ ما اين پرسش را با چند تن از كارشناسان اقتصادي در ميان گذاشته ايم كه نتيجه آن را در ادامه ملاحظه مي كنيد:
محمد كفاش پنجه شاهي كارشناس بورس در پاسخ به پرسش ما گفت: نكته نخست اين كه با آزاد شدن سهام عدالت بخش زيادي از مردم پايشان به بورس باز مي شود و اين اتفاق خوبي است ولي اينكه آيا سهام خود را آزاد كنيم و يا در اختيار شركت هاي سرمايه گذاري استاني قرار دهيم، به نظر من اگر فرد سواد مالي و اطلاعات كافي از بازار سرماي در اختيار داشته، بهتر است كه مديريت سهام عدالت خود را در اختيار بگيرد ولي اگر سواد مالي لازم و آشنايي كافي با بازار سرمايه نداشته باشد پيشنهاد مي كنم كه مديريت آن را اختيار دولت قرار بدهد.
خزلي ديگر كارشناس بازار سرمايه نيز گفت: توصيه بنده اين است كه سهامداراني كه ساز و كار بورس را بلد هستند و حوصله و وقت پيگيري دارند از روش مستقيم استفاده كنند. اما سهامداراني كه داراي تخصص و زمان كافي براي مطالعه بورس را ندارند، روش غير مستقيم به نظر من روش مفيدتري است.
روش غير مسقيم دو مزيت داره يكي اين كه بعدا خود اين شركت ها سرمايه گذاري استاني وارد بورس مي شوند و افراد مي توانند سهام شركت هاي سرمايه گذاري استاني را بفروشند و يا حتي بخرند و همانطور كه يكي از مسئولين نيز در رسانه ملي گفت در آينده ممكن است پروژه هاي عمراني خوب در هر استان به شركت سرمايه گذاري استان مربوطه داده بشود چون اين شركت تعداد سهامدار سهام عدالت دارند بنابراين واگذار كننده مناقصات و پروژه اي عمراني مي توانند به راحتي با ترك تشريفات پروژه را به شركت سرمايه گذاري استان مربوطه اعطا كنند. بنابراين توصيه بنده اين است حال كه اكثر دارندگان سهام عدالت حوصله و وقت و تخصص بورس را ندارند و پيچيدگي هاي بورس را نمي دانند اين عزيزان بهتر است كه سهامدار شركت هاي سرمايه گذاري استاني بشوند و در روش غير مسقيم باقي بمانند.
عليرضا صالح، رئيس سازمان خصوصي سازي با تاكيد بر اين كه شركت‌هاي سبد سهام عدالت جزو ۵۰ شركت بالاي بورس و اوراق بهادار محسوب مي‌شوند، گفت: اين شركتها جزو بهترين سهام محسوب مي‌شود؛ بنابراين به مردم توصيه مي‌شود به راحتي اين سهام را از دست ندهند درباره انتخاب روش مديريت اين سهام گفت: افرادي كه مهارت لازم را براي خريد و فروش سهام در بورس دارند، مي‌توانند روش مديريت مستقيم سهام را در سامانه سازمان خصوصي سازي را انتخاب كنند، اما ساير افرادي كه تمايلي به مديريت مستقيم سهام را ندارند نيازي نيست وارد سايت اين سازمان شوند. توجه داشته باشيد كساني كه مديريت غيرمستقيم را انتخاب مي‌كنند، عضو شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني خواهند شد و در آينده، هيچ محدوديتي براي فروش سهام خود نخواهند داشت.
البته افرادي كه مديريت مستقيم را انتخاب مي‌كنند، براي آن‌ها محدوديت‌هايي براي خريد و فروش ايجاد خواهد شد.
حسين فهيمي، مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي نيز درباره روش مديريت سهام عدالت از سوي سهامداران تصريح كرد: در حال حاضر تمام آنچه كه به عهده مشمولان سهام عدالت است اين است كه اگر اطلاعات كافي و تجربه فعاليت در بازارسرمايه را دارند به سامانه سهام عدالت مراجعه كنند و نوع كنترل سهامشان را به صورت مستقيم تعيين نمايند اما اگر اين تجربه را ندارند نيازي به مراجعه به سايت هم نيست اين افراد سهامشان توسط شركت‌هاي سرمايه گذاري استاني كه توسط مديراني مجرب مديريت مي‌شود كنترل مي شود.
حسن قاليباف اصل، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره انتخاب روش مديريت سهام عدالت گفت: نخست اين كه مردم در فروش سهام عدالت عجله نكنند و بدانند كه نگهداري اين سهام منافعش بيشتر از واگذاري آن خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.