خروج نقدینگی تازه‌ وارد‌ها با ادامه‌ شرایط منفی بورس

دبیر کل کانون کارگزاران بورس عنوان کرد:‌

خروج نقدینگی تازه‌ وارد‌ها با ادامه‌ شرایط منفی بورس

دبیر کل کانون کارگزاران بورس اظهار داشت: باید توجه داشت که تمام سهام‌داران بازار سرمایه از سرمایه‌گذاران خرد نیستند و سرمایه‌گذارانی هم در این بازار حضور دارند نقدینگی قابل توجهی را صرف خرید سهام کرده‌اند این سرمایه‌گذاران ممکن است در این شرایط نقدینگی خود را از بورس خارج و وارد بازارهای موازی کنند.
 

به گزارش دیوان اقتصاد،سید روح اله میرصانعی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت بازار سرمایه و احتمال خروج نقدینگی در این شرایط اظهار داشت: سرمایه گذاران تازه وارد به بورس با بازار منفی مواجه شدند،‌ البته بورس همیشه روند منفی و مثبت ندارد و این دامنه بسته به رکود و رشد اقتصادی، وضعیت شرکت‌ها، تحریم‌ها، ورود و خروج نقدینگی، وضعیت سیاسی و ...تغییر می‌کند و تمام این عوامل بر روی ارزش سهام‌های بورسی اثر گذار است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار منفی است و اگر این شرایط ادامه‌دار باشد شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه خواهیم بود، گفت: ممکن است برخی از سهام‌داران به ویژه تازه واردها وجوه خود را وارد سایر بازارهای موازی کنند. احتمال ایجاد این جریان در بازار وجود دارد اما اگر اصلاح در بازار کوتاه‌مدت باشد و بازار بتواند خود را ریکاوری کند، جذابیت بازار ادامه خواهد داشت.
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در پاسح به این سوال که در صورت خروج نقدینگی از بازار سرمایه کدام بازار شانس و توان جذب این نقدینگی را خواهد داشت، تاکید کرد: در حال حاضر کاهش سودهای بانکی علامت و سیگنال مثبتی است برای بازار سرمایه اما از سوی دیگر شاهد تحرکاتی در بازار ارز هستیم. همچنین بازار طلا به واسطه افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ جهانی انس طلا رشدهایی را داشته است
میرصانعی ادامه داد: بازار مسکن و خودرو هم در این چند روز ارز با افزایش تقاضا مواجه بود. البته باید توجه داشت که تمام سهام‌داران بازار سرمایه از سرمایه‌گذاران خرد نیستند و سرمایه‌گذارانی هم در این بازار حضور دارند نقدینگی قابل توجهی را صرف خرید سهام کرده‌اند این سرمایه‌گذاران ممکن است در این شرایط نقدینگی خود را از بورس خارج و وارد بازارهای موازی کنند.
وی گفت: البته برخی از تحلیل‌گران معتقدند به دلیل وجود محدودیت در سایر بازارها، شاید بورس هنوز در این شرایط برای این سرمایه گذاران جذاب‌تر باشد.
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برای دولت‌ها جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه بهترین گزینه است چراکه اثرات تورمی ندارند و بستری برای جمع‌آوری نقدینگی از سایر بازارها و ورود آن به بازار بورس است، افزود: اما اینکه دولت به غیر از تبلیغ کار دیگری برای بازار سرمایه کرده است جای سوال است. به نظر می‌رسد که برنامه خاصی برای این بازار وجود ندارد. البته حمایت دولت از بازار توجیهی هم ندارد در کمتر کشوری دخالت مستقیم دولت در بازارها را می‌بینیم مگر در شرایط کاملا بحرانی.
میرصانعی با بیان اینکه به هر حال باید بدانیم که بازار سرمایه با ریسک همراه است و سرمایه گذاران هم ریسک آن را پذیرفته‌اند و وارد این بازار شده‌اند بنابراین افت و خیزهای قیمتی هم لاجرم بخشی از این بازار است، گفت: طبیعتا هر چقد شرایط منفی و رکود بازار بیشتر طول بکشد خروج نقدینگی توسط سهام‌داران تازه وارد، غیرحرفه‌ای و خرد بیشتر خواهد بود. این خروج نقدینگی فرایندی نیست که در یک آن رخ دهد و یک روند و فرایند تدریجی است.
وی ادامه داد: با طولانی شدن وضعیت قرمز بازار در هر پله بخشی از سهام‌داران ناامید می‌شوند و نسبت به خروج سرمایه خود اقدام می‌کنند.
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در مجموع منطقی و اصولی نیست که سهام‌داران غیرحرفه‌ای و خرد به صورت مستقیم وارد بازار شوند. یکی از تبعات ورود مستقیم سرمایه‌داران خرد این است برخی از قیمت‌ها به شکل نادرست بالا می‌رود و در زمان ریزش بازار باعث می‌شود که این قیمت‌ها به شدت هم کاهش یابند.
میرصانعی ادامه داد: اما اگر سرمایه ‌گذاران از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند،‌ در آن زمان مدیران حرفه‌ای می‌دانند که چه پرتفوای را طراحی کنند در مواقع ریزش بازار،‌آن پرتفو ارزش خود را حفظ کند.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.