بانك صنعت و معدن در نظام بانكی در حوزه مدیریت بهره وری پیشرو است

در مراسم رونمایی چرخه بهره وری بانك صنعت و معدن عنوان شد؛

بانك صنعت و معدن در نظام بانكی در حوزه مدیریت بهره وری پیشرو است

معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی چرخه بهره وری بانک صنعت و معدن عنوان کردند: این بانک با ورود دقیق و هوشمندانه به حوزه مدیریت بهره وری، الگویی برای نظام یکپارچه مدیریت بهره وری می تواند باشد و نقشی پیشرو در بین بانک‌های دولتی ایفا می‌کند؛ مهمترین خروجی نظام بهره وری هم، رضایتمندی ذینفعان سازمان است.

به گزارش دیوان اقتصاد، ذبیح الله سلمانی در مراسم رونمایی چرخه بهره وری این بانک که روز چهارشنبه سی ام شهریورماه با حضور حسینی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی، سلمانی معاون توسعه مدیریت و منابع و رضوی پور رئیس مرکز نوسازی اداری و توسعه سرمایه انسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مدیران عامل، مدیران و معاونان بانک های دولتی در مجتمع رفاهی و آموزشی این بانک برگزار شد، با تاکید بر اهمیت مدیریت بهر‌وری در کشور و اشاره به تاکیدات مسئولان تراز اول نظام بر این موضوع اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی فرمودند یکی از مشکلات کشور کاهش بهره‌وری است و در این زمینه نسبت به سایر کشورها عقب هستیم.

رئیس جمهور هم امسال در مراسم جشنواره شهید رجایی بخش مهمی از سخنان خود را به بهره‌وری و جایگاه آن اختصاص دادند که عزم جدی دولت را برای بهبود بهره‌وری نشان می‌دهد.

 وی با اشاره به تاکیدات مکرر رئیس جمهور بر اهمیت توجه به بهره وری گفت: ایشان از همه حوزه‌ها و نهادها خواستند به صورت جدی بازنگاهی به بهره‌وری دستگاه ها داشته باشند و یک تحول در بهره وری ایجاد کنند.

معاون وزیر اقتصاد تأکيد کرد: بنابراین برای موضوعی با این اهمیت باید انرژی و توان لازم و کافی بگذاریم؛ در قدم اول باید درک صحیح و مشترک از موضوع بهره وری به ویژه بهره وری در بخش حاکمیتی و سپس در حوزه بانک های دولتی که بازوی حاکمیت هستند، پیدا کنیم.

وی تأکيد کرد: خیلی مهم است که بهره وری را هدف قرار دهیم و دستگاه‌های نظارتی هم به نتیجه و هدف نگاه کنند نه اینکه حرکت بر مبنای قالب یا یک سری کاربرگ باعث کمرنگ شدن و فراموشی هدف شود.

رئیس کمیته بهره وری وزارت اقتصاد یادآور شد: واژه بهره وری بیش از ۳۰ بار در قانون برنامه ششم توسعه و چندین بار در قانون بودجه تکرار شده است، ولی تعریف کاربردی از آن ارائه نشده و تعاریف کلیشه‌ای بهره وری پاسخگوی این پرسش اساسی نیستند که چگونه سازمان ما سازمانی بهره‌ور خواهد بود.

سلمانی اضافه کرد: وزارت اقتصاد که به عنوان یک نهاد مهم در بخش اعمال حاکمیت دولت ایفای نقش می کند، بهره‌وری این بخش را میزان دستیابی به اهداف تعیین شده از سوی حاکمیت برای ارتقاء سطح رضایتمندی ذینفعان به نسبت منابع در اختیار تعریف کرده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به ابعاد تعریف بهره وری از دیدگاه مدیریت بهره‌وری، تصریح کرد: برخلاف نظر بسیاری از افراد بهره وری ابزار نیست بلکه هدف است؛ بهره وری یک الگوی ثابت و قابل رونویسی نیست و از هر سازمان به سازمان دیگر متفاوت است، شناخت و بهبود بهره‌وری جدید نیازمند خلاقیت است، بنابراین با دستور و ابلاغ و انشا قابل دستیابی نیست و مدیریت بهره وری مستلزم فهم و ادراک مدیران است لذا قبل از تعیین هدف و برنامه باید این درک ایجاد شود.

رئیس کمیته بهره وری وزارت اقتصاد توضیح داد: جاییکه از بهره وری صحبت می‌شود باید هر دو بعد نتیجه و منابع مدون شوند، بدین ترتیب امکان مقایسه نوع مشخصی از ستانده با نهاده فراهم می شود که نشانگر میزان بهره‌وری خواهد بود.

سلمانی تأکید کرد: وزارت امور اقتصاد با ارائه الگوی بومی و متناسب با ساختار خود تلاش کرد چرخه  مدیریت بهره وری را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی روز آمد و بر اساس رویکردهای علمی و مبتنی بر توسعه مدیریت مستقر کند؛ چرخه مستقر شده در وزارت اقتصاد ناشی از تلاش و خلاقیت مدیریت دستگاه و بسیار فراتر از سطح تکالیف ابلاغ بوده است.

وی همچنین گفت: برخی فکر می‌کنند اگر اصلاحات ساختاری ، اقتصادی و اجتماعی و .. طبق برنامه تدوین شده به طور کامل انجام شود بهره‌وری نیز رشد می‌کند، در صورتی که عکس این قضیه صادق است؛ چنانچه نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کشور بهره‌ورانه عمل کنند نتیجه غایی آن سیاست‌ها و برنامه‌های درست است که قابلیت اجرا دارد؛  این موضوعی است که در چرخه مدیریت بهره وری به روشنی اشاره شده و تدوین برنامه را منوط به وجود فاز تحلیل و ارزیابی نتایج قبلی کرده است.

 وی با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در مدیریت بهره وری گفت: وزارت امور اقتصاد چرخه مدیریت بهره وری بومی خود را طراحی و پیاده سازی کرده و آن را به صورت کاملا مکانیزه در قالبی نوین در اختیار دارد؛ مفهوم مدیریتی و بهره‌وری در سطح تمام واحدهای سازمانی ستادی اعم از مرکز و واحدهای استانی بسط داده شده و این الگو را به بانک‌های دولتی تعمیم داده است.

رئیس کمیته بهره وری وزارت اقتصاد گفت: به عنوان ستاد وزارت ضمن اینکه بهره‌وری درون سازمانی بانکی را مهم و حیاتی می‌دانیم، بهبود بهره‌وری کلی و آنچه را به ستانده‌های کلان و مأموریتی بانک مربوط می‌شود را انتظار داریم و رصد خواهیم کرد.

سلمانی با بیان اینکه تصور ذهنی مدیران درباره بهره وری سازمان ممکن است با واقعیت منطبق نباشد ادامه داد: ما با وجود نظام مدیریت بهره‌وری امروز به طور مستند و با اطمینان می دانیم که واحدهای سازمانی واقعاً چه کار می کنند؟ چقدر هم راستای ماموریتشان هستند؟ واحدهای سازمانی چه میزان کار کرده‌اند؟ هزینه هر واحد سازمانی عملاً چند ریال بوده است؟ واحدهای سازمانی باید چه مقدار کار کنند؟ و برای بهبود بهره‌وری چه اقداماتی باید انجام شود.

به گفته وی گزارش بهره‌وری همه واحدهای سازمانی به صورت الکترونیکی به شکل داشبورد بهره‌وری در دسترس مدیران است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه همه حوزه های کاری وزارت در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند، تاکید کرد: ما چاره‌ای جز بهبود بهره وری نداریم لذا بهره‌وری را پایه و اساس توسعه مدیریت و راهبرد اصلی در بهینه سازی منابع می دانیم و به این پایه و اساس پایبند بوده ایم. استقرار نظام مدیریت بهره‌وری روند مدیریت منابع و تلاش برای حفظ کیان زندگی کارکنان شاهد این مدعا است.

وی تاکید کرد: با توجه به تکالیف قانونی ابلاغ شده بانک های دولتی مانند سایر موسسات دولتی می بایست اقدامات مربوط به ارتقای بهره وری را وفق مقررات انجام دهند به ویژه دقت داشته باشند که پرداخت پاداش هیئت مدیره منوط به انجام درست آن تکالیف و اخذ تاییدیه از سازمان بهره‌وری است.

رئیس کمیته بهره وری تصریح کرد: البته ستاد وزارت نیز سعی کرده ایفای تکالیف قانونی حالت رفع تکلیف نداشته باشد و در عمل بهبودهایی در بهره وری حاصل شود و انشاالله رویه با کمک همه مدیریت‌ها و همکاری سازمان ملی و رهبری تداوم خواهد داشت.

 معاون وزیر اقتصاد با تقدیر از همکاری مدیریت و بدنه کارشناسی تمام بانک های دولتی برای تدوین برنامه بهره وری بخش پولی و مالی گفت: این برنامه خوشبختانه به مراحل تایید نهایی رسیده و امیدواریم به زودی ابلاغ شود و همین طور برای تدوین شاخص‌های اثر بخشی بانکهای دولتی که علیرغم پیچیدگی های فراوان تمام بانک ها واقع حضور و همکاری موثری داشتند و برای اولین بار شاهد استخراج شاخص های درست و با کیفیت برای سنجش اثربخشی بانکهای دولتی هستیم که در تدوین این شاخص‌ها سازمان ملی بهره‌وری، همراهی و پیگیری خوبی داشتند.

سلمانی گفت: امروز به همت بانک صنعت و معدن شاهد تولد یک نظام مدیریت بهره وری شایسته و کاربردی در بانکهای دولتی هستیم و امیدواریم به زودی بهره‌وری تمام اجزای مجموعه بزرگی از وزارت اقتصاد به صورت یک شکل و با هم الگوی ثابت ارزیابی و مدیریت شود.

وی گفت: خوشبختانه بر اساس تعاملات صورت گرفته سازمان ملی بهره‌وری نیز در ارزیابی بهره وری بانک های دولتی از شاخص‌های اثربخشی طراحی شده مبتنی بر الگوی بانک صنعت و معدن استفاده خواهد کرد و انتظار داریم این الگو کمک کند تا بانک های دولتی از تمام ابعاد و ظرفیت های خود برای تحقق ماموریت اصلی خود در قبال جامعه کمک گرفته و به بهترین شکل نتایج امیدوار کننده آن را به مردم و دولت اعلام کنند.

سپس حسینی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با تقدیر از تلاش های شبکه بانکی در خدمت رسانی در ایام اربعین بیان داشت: در فرهنگ اسلامی و ملی ما توجه به مقوله بهره وری وجود داشته است و نه تنها یک الزام قانونی بلکه یک الزام اخلاقی است که در نهایت باید به رضایت خدا و خلق خدا منجر شود. 

وی تصریح کرد: بهره وری به زبان ساده تر این است که در سازمان، ارزش ها را تعیین کنیم و برای انجام هر فعالیتی ببینیم چگونه می توان با توجه به ارزش تعیین شده، هر فعالیت را به گونه ای به انجام رساند که با این ارزش ها منطبق باشد و سبب افزایش بهره وری شود.  

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی اعلام داشت: مسأله مهمی که در پایان اجرای سیستم مدیریت بهره وری برای ما مطرح است این است که ببینیم بدون استقرار این سیستم، سازمان به چه نقطه ای می رسید و با وجود اجرای این سیستم به چه نقطه ای رسیده و به چه میزان به اهداف خود دست یافته و ارزش آفرینی و افزایش کارایی اتفاق افتاده است.

در ادامه رضوی پور رئیس مرکز نوسازی اداری و توسعه سرمایه انسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: درست است که بهره وری یک ابزار است اما تا زمانی که بهره وری را به عنوان هدف نگاه نکنیم، به نتیجه ای نخواهیم رسید و یکی از مهم ترین نقش های این ابزار که امروز از آن رو نمایی شد، بخش رصد است.

رضوی پور یادآور شد: بسیار مهم است از این ابزار برای تشخیص استفاده کنیم گام اول تولید اطلاعات و بعد عارضه یابی است؛سیستم مدیریت بهره وری به عنوان ابزاری برای تشخیص است که به ما می گوید آیا فرآیندها و دستورالعمل ها درست پیاده شده است اگر از این ابزار با این رویکرد استفاده شود مفید خواهد بود و ضرورت دارد واحدی که سیاست گذاری می کند به وحدت فرماندهی توجه کند تا کنترل از دست نرود. 

در این نشست حمید محمد میرزایی مدیر امور برنامه ریزی و بهبود روش های صنعت و معدن گزارش مبسوطی در خصوص الزام و اهمیت سیستم چرخه مدیریت بهره وری در بانک صنعت و معدن و نحوه طراحی واجرای آن ارائه نمود و در پایان حاضران در این جلسه به بیان دیدگاه ها و ابهامات خود در خصوص قوانین، دستورالعمل ها و سامانه های مربوط به استقرار نظام مدیریت بهره وری پرداختند که از سوی مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک صنعت و معدن مورد استقبال و پاسخگویی قرار گرفت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.