اهداف و اولویت‌های FATF در ۲۰۲۴-۲۰۲۶؛ بینش‌هایی برای ایران

پژوهشکده پولی و بانکی منتشر کرد؛

اهداف و اولویت‌های FATF در ۲۰۲۴-۲۰۲۶؛ بینش‌هایی برای ایران

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، گزارش «اهداف و اولویت‌های FATF در ۲۰۲۶-۲۰۲۴؛ بینش‌هایی برای ایران» را منتشر کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، اگرچه سریال پرفراز و نشیب تعاملات ایران و FATF طی سال‌های گذشته در آخرین فصل خود به بن‌بست رسیده، ملموس‌شدن آثار و پیامدهای اقتصادی-سیاسی حل‌نشدن این مسئله طی این مدت از یک‌سو و مطرح‌شدن دوبارهٔ رویکردهای ناظر بر اصلاح و بهبود روابط بین‌المللی با هدف حل مشکلات اقتصادی در وعده‌های انتخاباتی و نیز اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم از سوی دیگر، امیدها را برای گره‌گشایی از روابط ایران و FATF احیا و انتظارات آحاد اقتصادی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

در این راستا، توجه به این نکته ضروری است که روندهای حاکم بر استانداردها و توصیه‌های FATF نیز طی مدتی که از انقضای برنامهٔ اقدام ایران و توقف تعاملاتش با این نهاد می‌گذرد، دستخوش تغییرات و به‌روزرسانی‌های بسیاری قرار گرفته که ممکن است در روابط آینده میان ایران و این نهاد تأثیرگذار باشد و عملاً انتظارات مضاعفی را علاوه بر آنچه در برنامهٔ اقدام قبلی از ایران انتظار می‌رفته، بر کشور تحمیل کند. ازاین‌رو، لازم است پیشاپیش نسبت به آگاهی از تغییرات یادشده و طراحی سناریوهایی برای مواجهه با آن‌ها اقدام کرد.

در همین زمینه، بسیاری از روندها و جهت‌گیری‌های جدید FATF در ابتدای دورهٔ ریاست ادواری کشورهای مختلف بر این نهاد، به‌صورت عمومی منتشر می‌شود که تا حد زیادی سیاست‌ها و مواضع FATF را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ترسیم می‌کند. ازاین‌رو در این گزارش، سعی شده است ضمن مرور مواضع رسمی اعلام‌شده از سوی مکزیک به‌عنوان رئیس دوره‌ای جدید FATF (۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶)، بینش‌هایی در قالب سناریوها و احتمالاتی در خصوص آیندهٔ روابط ایران و FATF استخراج و بررسی شود. در این راستا، به‌نظر می‌رسد ازسرگیری ارتباطات و ادامهٔ تعامل ایران و FATF در دو کانال یا محور اصلی «پیگیری مطالبات و انتظارات قبلی FATF از ایران» و «مطالبات و انتظارات احتمالی جدید FATF از ایران» قابل بحث و پیگیری خواهد بود که از قضا، بخش عمده‌ای از اولویت‌ها و اهداف FATF در دورهٔ پیش رو از پتانسیل اثرگذاری در هر دو کانال یادشده برخوردار است.

برای دریافت گزارش اینجا را کلیک کنید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.