دولت دوازدهم و ضرورت بازبینی نظام بانکی

دولت دوازدهم و ضرورت بازبینی نظام بانکی

دوشنبه, اوت 21, 2017 - 12:24 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

همه دنیا برای جذب سرمایه‌های خارجی، دست به اصلاحات گسترده در نظام بانکی خود زده‌اند اما نظام بانکی ما نتوانسته است سرمایه‌ها را به محل‌های مولد هدایت کند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران، علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات ایران در یادداشتی به لزوم تغییر گسترده در نظام بانکی کشور در جهت افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد و در اینباره نوشته است:
مروری بر وضعیت شاخص‌های مختلف اقتصادی نشان از آن دارد که با وجود تمایل دولت به فراهم کردن زیرساخت ‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و تلاش‌های مختلفی که در این زمینه صورت گرفته، هنوز نظام بانکی نتوانسته شرایط قابل قبولی را برای سرمایه‌گذاران خارجی تدارک ببیند.
تجربه جهانی بیانگر این واقعیت است که لازمه حرکت به سمت جذب سرمایه‌های خارجی، توسعه ابزارهای مناسب در نظام بانکی است تا از این طریق اقتصاد بتواند در مسیر افزایش نرخ بهره‌وری در سیستم بانکی و توسعه دیپلماسی بانکی به ‌منظور کاهش هزینه تامین پول و سرمایه مورد نیاز بنگاه‌ها گام بردارد.
متاسفانه نظام بانکی کشور ما بیش از آنکه بتواند برای سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی انگیزش ایجاد کند، موجب فرار آنها شده است. این درحالی است که همه دنیا برای جذب سرمایه‌های خارجی، دست به اصلاحات گسترده در نظام بانکی خود زده‌اند تا نظام بانکی بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را پشتیبانی کند.
بر پایه این مشاهدات است که اغلب کارشناسان معتقدند اگر دولت دوازدهم به دنبال شتاب بخشی به نرخ رشد اقتصادی و رهایی از اقتصاد وابسته به نفت است، باید دست به اصلاحات اساسی در شیوه تعامل نظام بانکی با بخش صنعت و تجارت بزند.
یکی از تقاضاهای اساسی بنگاه‌های اقتصادی در کشور ما کاهش هزینه تامین پول است که متاسفانه نظام بانکی آن را جدی نمی‌گیرد. قطعا اگر با استفاده درست از دیپلماسی بانکی، مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی هموار شود، می‌توانیم شاهد کاهش هزینه تامین پول در یک بازه زمانی مدیریت شده باشیم. شاید بتوان به صراحت اذعان کرد که شیوع قاچاق و گسترش فعالیت‌های غیرمولد نظیر دلالی ریشه در طیف متعددی از مولفه‌های اقتصادی دارد که یکی از شاخص ترین آنها، عدم همراهی نظام بانکی با فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار است.
اگر شکل گرفتن نقدینگی سرگردان و مهار نشده در بدنه اقتصاد که هر روز خود را به یکی از حوزه‌های بازار تحمیل می‌کند را یکی از مصائب اقتصاد ایران بدانیم، باید اعتراف کنیم که بروز چنین پدیده‌ای تنها در شرایطی روی می ‌هد که نظام بانکی نتوانسته باشد سرمایه‌ها را به محل‌های مولد هدایت کرده باشد. چرا که در همه دنیا اتخاذ استراتژی مناسب برای نظام بانکی به منظور قرار گرفتن در مسیر ایجاد زنجیره ارزش افزوده، یک موضوع تمرین شده و تعریف شده است تا از ایجاد شوک های غافلگیرکننده بر نظام تولید و تجارت کشورها و از انبساط پولی نامتناسب با اهداف نقدینگی جلوگیری شود.
نکته پایانی آنکه خواسته سرمایه‌گذاران در همه دنیا، موضوع یکسانی است و بیشتر بر مدار ثبات دستورالعمل‌ها، آرامش بازار، تضمین اصل سرمایه و مبانی مالکیت حقوقی باز می‌گردد و توقع فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم این است که نسبت به این موضوع، بیش از گذشته توجه و تمرکز داشته باشند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.