تحریک تقاضا با انتشار اسناد خزانه اسلامی

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل اعلام کرد :

تحریک تقاضا با انتشار اسناد خزانه اسلامی

سه‌شنبه, نوامبر 1, 2016 - 10:05 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل گفت: انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی و واگذاری آن به طلبکاران بخش خصوصی از دولت منجر به ایجاد نقدینگی در این بخش و چرخش پول در اقتصاد و به‌تبع آن کاهش معوقات بانکی، افزایش توان تسهیلات دهی بانک‌ها و تحریک تقاضا می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، سید امین جوادی در گفتگو با ایبِنا،اظهار داشت: اوراق بدهی ابزاری است که در تمام دنیا به‌منظور تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی از آن استفاده می‌شود ازاین‌رو به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی کشور با استفاده از این ابزار جریان نقدینگی در کشور به سمت بخش‌های واقعی اقتصاد هدایت می‌شود.
وی تصریح کرد: در کشور حجم سرمایه‌های راکد در اختیار مردم کم نیست و با انتشار اوراق بدهی ازجمله اسناد خزانه اسلامی که باهدف تسویه بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی در سال جاری منتشرشده با ایجاد نقدینگی در این بخش موجب رونق کسب‌وکار این قشر می‌شود.
جوادی اذعان داشت: همچنین با ایجاد نقدینگی برای پیمانکاران بخش خصوصی از طریق وا‌گذاری اوراق اسناد خزانه، آن‌ها خواهند توانست بدهی خود را به شبکه بانکی پرداخت و با ورود نقدینگی به بانک‌ها توان تسهیلات دهی این مؤسسات مالی افزایش می‌یابد.
وی با تأکید بر اینکه مشکل اقتصاد کشور در شرایط فعلی کاهش تقاضا به دلیل تنگنای اعتباری در سطح جامعه است، گفت: در شرایطی که بازار عرضه از تقاضا پیشی گرفته است با کاهش مطالبات معوق بانکی و افزایش منابع در این بخش پرداخت تسهیلات خرد نیز افزایش و به‌تبع بازار تقاضا به تحرک درمی‌آید.
جوادی یادآور شد: هزینه‌های بیکاری جوانان در کشور بسیار سنگین‌تر از ایجاد شغل برای آنان است این‌رو استفاده بهینه از منابعی که از طریق فروش اوراق بدهی به مردم جمع می‌شود بسیار مهم و باید ارزش‌افزوده حاصل از این منابع صرف ایجاد اشتغال و توسعه و آبادانی کشور شود.
وی افزود:‌ ایجاد اشتغال پایدار در کشور مستلزم رونق اقتصادی از طریق راه‌اندازی پروژه‌های زیرساختی است و بهترین بستر برای این منظور توسعه و گسترش بازار بدهی در کشور و ایجاد ارزش‌افزوده از این منابع مالی به‌منظور رشد اقتصادی است.
جوادی اظهار داشت: توسعه بازار بدهی نقش مؤثری در تأمین مالی پروژه‌های بزرگ دارد و با فعال کردن بازار سرمایه در تأمین مالی بخش‌های واقعی اقتصاد در شرایطی که درآمدهای نفتی نیز کاهش‌یافته و دولت در تنگنای اعتباری به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی قرار دارد بهترین راهکار در این بخش است.
وی با تأکید بر اینکه آنچه در انتشار اوراق بدهی نقش مؤثری دارد، مدیریت مناسب و اصولی است، گفت: هنوز در کشور فرهنگ ورود تمامی آحاد جامعه به بازار اوراق بدهی نهادینه نشده ازاین‌رو با اقدامات مؤثر باید این فرهنگ ترویج شود تا نقدینگی‌های خرد و راکد به این بازار هدایت و به سرمایه‌های فعال تبدیل تا زمینه‌ساز رونق اقتصادی شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.