ایجاد بانک اطلاعات اقتصادی

وزیر امور خارجه اعلام کرد:

ایجاد بانک اطلاعات اقتصادی

دوشنبه, اوت 21, 2017 - 09:19 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر امور خارجه اعلام کرد که این وزارتخانه با حذف سه معاونت منطقه‌ای خود، معاونت‌های سیاسی و اقتصادی ایجاد خواهد کرد که تمامی سفارتخانه‌ها باید به آنها پاسخگو باشند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، محمدجواد ظریف با بیان این مطلب افزود: وظیفه وزارت خارجه معرفی توانمندی های اقتصادی داخلی به خارج و امکانات کشورهای خارجی به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به تغییر ساختار وزارت امور خارجه در سال های بعد از انقلاب گفت: بر اساس قانون و طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه موظفیم ساختار این وزارت خانه را کوچک کنیم و برنامه هایی در این زمینه در دست اجراست.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: با توجه به اینکه وزارت امور خارجه متوجه نقش اقتصادی خود بوده است اما لازم بود بر موضوع اقتصاد تمرکز و تلاش های بخش خصوصی و دولتی را در این زمینه تسهیل کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: برای تمرکز بیشتر این تلاش ها تصمیم گرفتیم با حذف سه معاونت منطقه ای در وزارت امور خارجه، یک معاونت سیاسی و یک معاونت اقتصادی ایجاد کنیم که همه سفارتخانه های ما باید به این دو معاونت پاسخگو باشند.

ظریف افزود: ادارات کل وزارت امور خارجه نیز موظفند با این دو معاونت کار کنند در معاونت اقتصادی حوزه های اقتصاد مقاومتی را به صورت ادارات کل برجسته می کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: در حوزه صادرات، بر صادرات کالاهای غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار تاکید می کنیم تا این صادرات مانعی برای تحریم دوباره جمهوری اسلامی ایران باشد.

ظریف گفت: در حوزه واردات نیز توجه ویژه ای به واردات سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی، جذب فناوری و واردات گردشگر در حوزه های فرهنگی و سلامت کرده ایم.

وی افزود: در جذب نیروی جدید برای وزارت امور خارجه توجه ویژه ای به اقتصاد بین الملل و تجارت خارجی خواهیم داشت و برای آموزش کارکنان این وزارتخانه نیز دوره های آموزشی اقتصادی برگزار خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه گفت: البته این طور نیست که کارکنان وزارت امور خارجه با موضوعات اقتصادی نا آشنا باشند و ما سفرای موفقی در حوزه های اقتصادی داریم.

ظریف افزود: وزارت امور خارجه در ۴۰ سال گذشته به دلایل شرایط منطقه ای بیشتر جهت گیری سیاسی و امنیتی داشته و کمتر به موضوع اقتصادی توجه کرده است.

وی گفت: وزارت امور خارجه باید بتواند به عنوان متولی روابط خارجی کشور از توان همه دستگاه ها استفاده کند یعنی نمی توانیم فقط متصدی روابط اقتصادی خارجی باشیم بلکه باید هماهنگ کننده باشیم و از توانمندی های جدی داخلی استفاده بهینه کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: البته نیاز است از نظر قانونی و فرهنگ سازمانی این واقعیت در جامعه جا بیفتد که متولی سیاست خارجی و روابط بین المللی وزارت امور خارجه است.

ظریف گفت: کارهای اقتصادی و سیاسی کشور باید با وزارت امور خارجه هماهنگ شود تا بتوانیم منافع ملی را در خارج از کشور به پیش ببریم.

وی افزود: یکی از مشکلات و موانع داخلی برای جذب سرمایه خارجی طولانی شدن زمان جذب سرمایه به دلیل دقتی است که در این حوزه می شود.

وزیر امور خارجه گفت: طبیعی است که منابع کشور بی دلیل متوجه خارج نشود یا در حوزه هایی که در داخل ظرفیت و مزیت های فناوری داریم بی جهت به واردات رو نیاوریم.

ظریف افزود: در حوزه صادرات نیز این دقت ها وجود دارد و مانع اقدامات بخش خصوصی در بازار های جهانی می شود.

وی گفت: دو سال است که بانک اطلاعاتی در وزارت امور خارجه به صورت آزمایشی برای تبادل اطلاعات اقتصادی بین داخل و خارج راه اندازی شده است.

وزیر امور خارجه افزود: باید هماهنگ باشیم که خودمان بازارمان را در خارج خراب نکنیم زیرا در بسیاری موارد رقابت های غیر سازنده در خارج از کشور مانع حضور موثرمان شده است.

ظریف گفت: وزارت امور خارجه باید در خارج از کشور تسهیل و هماهنگ کننده و مانع از اقداماتی شود که نمی گذارد جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های خود استفاده کند.

وی افزود: این مشکلات در قطر و روسیه نیز رخ داد و نتوانستیم به طور مناسب از این ظرفیت برای اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: در توان این وزارت خانه نیست که به تنهایی این کار را انجام دهد اما وزارت امور خارجه می تواند تسهیل کننده و منتقل کننده مشکلات اقتصادی بخش خصوصی و دولتی به داخل کشور باشد.

استفاده از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی

ظریف افزود: یکی از برنامه های وزارت امور خارجه در چند ماه گذشته، حمایت از بخش خصوصی با استفاده از صندوق توسعه ملی برای حضور در بازار کشور های همسایه بوده است.

وی گفت: درخواست هایی در این زمینه مطرح شده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول همکاری داده اند و ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین درباره برجام گفت: بر جام سندی است که بر اساس بی اعتمادی به آمریکا نوشته شده است.

محمد جواد ظریف افزود: برجام سندی است که بر اساس واقعیتی تدوین شده است که هیچ کدام از طرف ها بهم اعتماد نداشتند مخصوصا ما به آمریکایی ها؛ سند برجام بر اساس بی اعتمادی نوشته و مواردی که در برجام آمده بگونه ای نوشته شده است که مانع از بد عهدی می شود.

وی گفت: اقدام دوم و مهمی اینکه جمهوری اسلامی انتخاب معتمد دارد و این واقعیت باید به طرف مقابل منتقل می شد که شده است.

وزیر امور خارجه افزود: در تدبیرهایی که در برجام صورت گرفته و تدبیرهایی که در مصوبه مجلس شورای اسلامی دیده شده حفظ توانمندی ها و آمادگی برای اینکه در صورت ضرورت بتوانیم به شرایط بسیار پیشرفته تر از نظر توان هسته ای نسبت به ابتدای برجام برگردیم و این توانمندی ها موجود است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.