ریشه‌کنی فقر در میان روستاییان با طرح بانکداری پیوندی

قائم مقام مدیرعامل بانک کشاورزی عنوان کرد:

ریشه‌کنی فقر در میان روستاییان با طرح بانکداری پیوندی

قائم مقام مدیرعامل بانک کشاورزی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه حمایت از کشاورزان و عشایر، از اجرای طرح بانکداری پیوندی و ارائه تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد، علیرضا طاهری بروجنی - قائم مقام مدیرعامل بانک کشاورزی - در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آیین گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به توسعه پایدار برسیم به یک فرایند نیاز داریم بنابراین سخنان خود را با شعار بانک با عنوان قطع زنجیره فقر و بیکاری در قالب بانکداری پیوندی آغاز می‌کنم.

وی افزود: بانکداری پیوندی روشی است که با استفاده از گروه‌های محلی به نحو دقیق‌تری مشتریان را شناسایی می‌کند و مورد حمایت مالی قرار می‌دهند. اعضای بانکداری پیوندی مجموعه‌ای از افراد محلی هستند که بستر اعطای مطمئن‌تر تسهیلات را فراهم می‌کنند.

به گفته طاهری بروجنی، بانکداری پیوندی سعی بر پیوند مالی میان بانک به عنوان یک سازمان رسمی و گروه‌های محلی دارد تا با این پیوند مسیر دستیابی به گروه‌های هدف و ارائه خدمات را آسان کند. بانکداری پیوندی یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای مشارکت نظام بانکی در کاهش فقر است. این ترکیب در تلاش است تا به طبقه محروم جامعه کمک کند تا از مسیر استفاده از فرصت‌های خوداشتغالی و ایجاد کسب و کارهای متوسط به استقلال معیشتی و درآمدی دست یابند و در چرخه فقر و بیکاری قرار نگیرند.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات مهم گروه‌های خودیار که به نحو مستقل اداره می‌شوند می‌توان به جمع‌آوری پس‌اندازهای اعضا و مدیریت تقاضای افراد برای دریافت تسهیلات، بررسی طرح‌های اعضا بر اساس توانمندی، نظارت بر نحوه دریافت و مصرف تسهیلات، بسترسازی آموزش فنی و مهارت آموزی به مشتریان، کنترل ضمانت‌های زنجیره‌ای، جمع آوری منظم اقساط و پرداخت به موقع و... اشاره کرد.

قائم مقام مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: الگوی بانکداری پیوندی مزایایی برای همه گروه‌های درگیر است. برای گروه‌های خودیار تامین منابع مالی برای کارآفرینی، اشتغال زایی و مهارت افزایی، گسترش عدالت اجتماعی، حمایت از مناطق محروم جامعه و هدایت آن‌ها به سمت تولید و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، کاهش مهاجرت روستاییان به سمت شهرهای بزرگ، کاهش ناهنجاری‌های ناشی از بیکاری و در مجموع افزایش سطح  تولید ملی است.

وی ادامه داد: همکاری بانک کشاورزی با سازمان بهزیستی و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی تجربه‌ای موفق در این زمینه است.  یکی از دستاوردهای بانک اجرای طرح حمایت از کسب و کارهای پایدار در ۱۹۴۷ روستا است. در این طرح بانک کشاورزی تاکنون ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات خرد به بیش ۷ هزار و ۵۷۵ نفر در قالب ۵ هزار و ۳۰۰ گروه خودیار روستایی پرداخت کرده است.

طاهری بروجنی در پایان تصریح کرد: تعداد زنان در این طرح حدود ۸۴ هزار نفر است که ۹۳ درصد از مشارکت کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند و ۱۰ هزار و ۳۱۰ نفر از این ۸۰ هزار نفر حدود ۱۲ درصد زنان خودسرپرست هستند که تامین مالی شدند و امروز می‌توانند مستقل باشند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.