درآمد جاری کشور باید از مالیات تامین شود

رییس سازمان امور مالیاتی:

درآمد جاری کشور باید از مالیات تامین شود

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: گلایه‌ها در مورد بی عدالتی در نظام مالیاتی درست است و باید باب فساد و تخلف در مالیات ستانی بسته شود و این کار با سیستمی کردن مالیات ستانی مقدور است.

به گزارش دیوان اقتصاد از ایلنا، محمدهادی سبحانیان رییس سازمان امور مالیاتی کشور امروز در دومین همایش ملی امنیت اقتصادی گفت: در نظام مالیاتی به سمتی حرکت می کنیم که از وابستگی کشور به منابع نفتی کاسته شده و درآمدهای مالیاتی رشد یابد. با این حال مردم می گویند وقتی کشور ما نفتی است چرا باید با مالیات اداره شود.

وی افزود: اتفاق نظر این است که درآمد جاری کشور باید از مالیات تامین شود و وجود تورم در کشور برآمده از وابستگی بودجه به نفت است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه های جاری در سال گذشته ۵۵.۷ درصد بود با این حال همچنان در نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی با جهان فاصله داریم.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمت کاهش مخارج جاری دولت به نفت پیش رویم و سطح تمکین مردم را به پرداخت مالیات افزایش دهیم و در این راستا به مردم توضیح دهیم که مالیات آنها کجا پرداخت شود، به همین منظور به اصناف و کسبه حق انتخاب داده شده که انتخاب کنند مالیات آنها در کجا خرج شود و در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر کسبه انتخاب کردند که مالیات آنها در چه محلی خرج شود.

سبحانیان ادامه داد: مالیات ضمن اینکه تامین مالی می کند باید تسهیل کننده فعالیت اقتصادی باشد و نظام مالیاتی باید شریک راهبردی فعالان اقتصادی به شمار آید.

وی یادآور شد: اگر کسب و کاری تعطیل شود هم خودش متضرر می شود و هم سازمان نظام مالیاتی و این گونه نیست که سازمان مالیات تنها به دریافت مالیات بیاندیشد، مالیات نباید با چالش پرداخت شود و هزینه تسهیل مالیات در کشور باید کاهش پیدا کند، به همین منظور لازم است مالیات ستانی سیستمی شود تا نیاز نباشد که مودی برای انجام امور مالیاتی ملزم به حضور در اداره مالیات باشد.

رییس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: گلایه ها در مورد بی عدالتی در نظام مالیاتی درست است و باید باب فساد و تخلف در مالیات ستانی بسته شود و این کار با سیستمی کردن مالیات ستانی مقدور است. بنابراین تبصره ماده ۱۰۰ فرار مالیاتی نیست بلکه به معنای پرداخت مالیات بدون حضور در اداره مالیات است و این مسیر در بودجه سال ۱۴۰۴نیز دنبال می شود.

سبحانیان گفت: تعداد اظهارنامه‌های سال جاری به ۳۰۰ هزار کاهش پیدا کرده و یک میلیون نفر بیشتر تبصره ماده ۱۰۰ داده اند.

وی اضافه کرد: امنیت برای اهالی اقتصادی یعنی اقتصاد برای او پیش بینی پذیر باشد به همین منظور سازمان مالیاتی سامانه مودیان را راه اندازی کرده است ما همچنین قایل بر این هستیم که نظام مالیاتی باید اساس اعتباردهی به افراد باشد و افراد برحسب اینکه مالیات پرداخت می کنند در کسب امتیازات در اولویت قرار بگیرند این امر به افزایش تمکین مالیاتی در کشور می انجامد.

وی در نهایت تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی در همکاری با پلیس امنیت اقتصادی با کسانی که مالیات نمی دهند برخورد می کند البته برخورد قضایی در اولویت ما نیست و ترجیح ما استفاده از داده ها برای رصد پرداخت مالیات است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.