دمیتری زویریف معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه با کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه دیدار و درباره شتاب بخشی به ساخت راهآهن رشت-آستارا گفتوگو کرد.
شتاب در ریلگذاری رشت-آستارا با رایزنی ایران و روسیه
شتاب در ریلگذاری رشت-آستارا با رایزنی ایران و روسیه

به گزارش دیوان اقتصاد، در این دیدار طرفین در خصوص وضعیت همکاری دو کشور در حوزه راهگذر (کریدور) شمال-جنوب، به ویژه پروژه ساخت راهآهن رشت-آستارا و راهکارهای عملیاتی برای شتاب بخشی به اجرای این پروژه گفت و گو کردند.
طرفین ضمن ابراز خرسندی از توافقات اخیر بین وزرای راه و شهرسازی (حمل و نقل) دو کشور، بر سرعت بخشیدن به همکاریها به ویژه با عنایت به تاکید مقامات عالی دو کشور و چشمانداز بسیار روشن مناسبات در حوزههای حمل و نقل تاکید کردند.
در این دیدار همچنین زمینههای جدید همکاری در حوزه حمل و نقل و توسعه شاخههای گوناگون راهگذر شمال-جنوب مورد بررسی و مذاکره قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، وزیر حمل و نقل روسیه اول اسفندماه ۱۴۰۳ اعلام کرده بود که این کشور، مطالعات طرح ساخت خط ریلی رشت – آستارا در چارچوب تفاهمنامه مسکو و تهران را ممکن است در یک تا دو ماه آینده آغاز کند.
رومان ولادیمیروویچ استاروویت در جمع خبرنگاران افزود: موافقتنامه اجرایی طرح ساخت این خط ریلی قرار است تا پایان مارس ۲۰۲۵ (فروردین ۱۴۰۴) به امضا برسد و علاوه بر این، (روز سهشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳) یک توافقنامه الحاقیه بین دو کشور به امضا رسید که به ما امکان میدهد قبل از تکمیل فرایند خرید و تأمین زمینهای مسیر این خط ریلی توسط طرف ایرانی، ما بتوانیم بررسیها و مطالعات خود را آغاز کنیم.
استاروویت گفت: هزینه ساخت این خط ریلی پس از انجام مطالعات و طراحی مسیر مشخص خواهد شد، اما در حال حاضر ما هنوز تقریبا همان رقم پیشتر اعلام شده را مد نظر داریم.
۱۷ می ۲۰۲۳ برابر با ۲۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۲، روسیه و ایران توافقنامه ساخت مشترک مسیر رشت - آستارا را امضا کردند. بنا بر این توافقنامه،مسکو یک وام بین دولتی به ارزش ۱.۳ میلیارد یورو برای این پروژه به تهران ارائه میکند.
بنا بر اعلام منابع روس، هزینه ساخت این خط ریلی ۱.۶ میلیارد یورو برآورد شده است.
پیشتر در گزارش خبرگزاری دولتی تاس آمده بود: پیش بینی می شود خط رشت - آستارا با مشارکت مسکو و تهران و خط آستارا (واقع در ایران) - آستارا (واقع در جمهوری آذربایجان) با مشارکت سهجانبه مسکو، تهران و باکو احداث شود.
ویتالی ساولیف وزیر سابق حمل و نقل فدراسیون روسیه پیش از این گفته بود که انتظار دارد ساخت این خط ریلی در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ میلادی تکمیل شود.
قرارداد بین دولتی ایجاد کریدور هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتری شمال-جنوب توسط روسیه، هند و ایران در سال ۲۰۰۰ میلادی امضا شد. بعداً فهرست کشورهای شرکت کننده به ۱۴ کشور افزایش یافت.
مسیر زمینی غربی این کریدور از خاک جمهوری آذربایجان، مسیر شرق از خاک کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و مسیر دریایی آن از دریای خزر می گذرد.
نقشه راه همکاریهای حمل و نقلی و ترانزیتی سال ۲۰۲۵ و الحاقیه مطالعات مهندسی قرارداد اجرایی پروژه راه آهن رشت-آستارا سیام بهمن ۱۴۰۳ میان فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کشورمان و ولادیمیروویچ استاروویت وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه به امضا رسید.
وزیر راه و شهرسازی در این آیین با اشاره به اینکه نقشه راه همکاری مشترک حمل و نقلی و ترانزیتی ۲۰۲۵ و الحاقیه مطالعات مهندسی قرارداد اجرایی پروژه راه آهن رشت-آستارا در این آیین به امضا رسید؛ ابراز امیدواری کرد که قرارداد اجرایی ساخت راه آهن رشت-آستارا تا پایان ماه مارس ۲۰۲۵ بعد از نهایی سازی احجام و قیمت به امضا برسد.
وی با بیان اینکه تملک اراضی مورد نیاز راه آهن رشت-آستارا در حال انجام است و سرعت گرفته، گفت: تملک اراضی در مدت یک سال انجام می شود.
صادق در واکنش به صحبت های وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه که «از صدور مجوز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای شروع مطالعات مهندسی پروژه ساخت و توسعه راه آهن رشت-آستارا قبل از تحویل جدول زمانبندی تملک زمین» خبر داد، گفت: این اقدام رئیس جمهوری روسیه باعث خرسندی است و به طور حتم این تصمیم در تسریع پروژه راهآهن رشت-آستارا تاثیرگذار است.
ایرنا
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد