طبق ارزیابی شورای اطلاعرسانی دولت مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت اقتصاد در مقابله با بحرانها و هدایت افکار عمومی نمره «بسیار خوب» دریافت کرد.
روایتگر اول بودن، یک وظیفه است نه یک انتخاب
روایتگر اول بودن، یک وظیفه است نه یک انتخاب

به گزارش دیوان اقتصاد، همایش گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی، با حضور فعالان این حوزه در محل آمفی تئاتر سازمان بورس و اوراق بهادار، همراه با برگزاری دوره کاربردی هوش مصنوعی، برگزار شد.
در این همایش، آرام رشیدی، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به اهمیت روزافزون ارتباطات در دنیای امروز، بر جایگاه کلیدی روابط عمومی در ساخت و هدایت افکار عمومی تأکید کرد.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: هفته ارتباطات و روابط عمومی، فرصتی است برای بازنگری در نقش حیاتی روابط عمومیها در شکلدهی به تصویر سازمانی و ایجاد اعتماد عمومی.
رشیدی با تأکید بر لزوم ارائه «روایت اول» از وقایع توسط دستگاهها افزود: روایت اول، داستان را تعریف میکند، افکار را شکل میدهد و به افکار عمومی جهت میدهد. در شرایطی که اطلاعات بهسرعت در حال گردش است، روایت اول نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت حیاتی است.
او با اشاره به پیشرفت فناوری و حضور هوش مصنوعی در حوزه رسانه ادامه داد: امروز فناوری و بهویژه هوش مصنوعی در لحظه تصاویری را خلق میکند که در گذشته، تولید آنها ماهها زمان میبرد. این تحولات، کار روابط عمومی را حساستر و پیچیدهتر کرده است.
رشیدی نقش روابط عمومی را در حفظ اعتماد عمومی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اعتماد و اعتبار حرف اول را میزند. اگر روابط عمومیها بتوانند با رویکرد حرفهای، روایت مناسبی از وقایع و اقدامات دستگاهها ارائه دهند، میتوانند تصویری قابل اعتماد و مثبت از سازمان خود در ذهن جامعه ایجاد کنند.
او افزود: کنترل روایتها توسط روابط عمومی، مانع از تحریف پیامها میشود. وقتی شما روایتگر باشید، میتوانید ارزشهای سازمان را برجسته کرده و بهجای دیگران، روایتگر اقدامات خود باشید.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت اقتصاد با تأکید بر ویژگیهای حرفهایگری در این حوزه گفت: سرعت در انتشار اطلاعات ضروری است، اما نه به قیمت از دست رفتن دقت. شفافیت، صداقت و زمانبندی صحیح باید همواره در اولویت باشد زیرا خدشه به اعتماد عمومی، به راحتی جبران نمیشود.
او در پایان تاکید کرد: ما باید با استفاده هوشمندانه از فناوری، نبض افکار عمومی را در دست بگیریم. همکاری، همافزایی و تحلیلگری جزو وظایف اساسی ماست. ما مسئولیت داریم صدای سازمانها باشیم و تصویری شفاف، دقیق و مؤثر از آنها ارائه دهیم.
عملکرد بسیار خوب مرکز روابطعمومی وزارت اقتصاد در مدیریت بحرانها بر اساس ارزیابی شورا
در ادامه همایش گرامیداشت روز روابطعمومی وزارت اقتصاد در سازمان بورس، محمد گلزاری دبیر شورای اطلاعرسانی دولت با تبریک هفته ارتباطات و روابطعمومی، اعلام کرد: وظایف روابطعمومی فراتر از آن چیزی است که در سازمان به آنها محول میشود.
او با اشاره به اهمیت اقتصاد در کشور تاکیدکرد: مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت اقتصاد در شورای اطلاعرسانی مورد ارزیابی قرار گرفته که در مقابله با بحرانها و افکار عمومی بسیار خوب عمل کرد.
دبیر شورای اطلاعرسانی دولت از تدوین و رونمایی سند نظام جامع ارتباطی و اطلاعرسانی دولت، در ماههای آینده خبر داد و گفت: این سند حاصل کار مطالعاتی و تطبیقی با روابطعمومی دولتی در کشورهای مختلف است.
او در ادامه با اشاره به کلان پروژههای دولت چهاردهم، گفت: یکی از این پروژهها شبکهسازی است و ما در وزارت اقتصاد و دیگر دستگاهها نیازمند ساخت شبکههای ارتباطی هستیم که از مرز تا مرکز هم در سازمان همگرایی ایجاد کنیم و هم بین دستگاهها همگرایی ایجاد شود.
روابطعمومیها از کمیت به کیفیت و اثرگذاری حرکت کنند
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد هم در این همایش بر لزوم تعامل گسترده روابطعمومیهای استانها و دستگاههای تابعه با یکدیگر و مرکز تأکید کرد و خواستار تغییر رویکرد از تمرکز بر حجم اخبار به کیفیت و اثرگذاری محتوا شد.
رضا خواجه نائینی گفت: مدیران به حجم خبر و اطلاعرسانی آن بیشتر از کیفیت اهمیت میدهند.
او تاکید کرد: در سالهای اخیر شاهد آن هستیم که به همین علت در روابطعمومیها به حجم اخبار بیش از کیفیت آن اهمیت میدهند که آسیبپذیر است و باید با تغییر رویه به تأثیرگذاری آن اهمیت ویژه داد.
او ادامه داد: قبل از شروع تولید محتوا باید به موضوعاتی چون گوینده سخن، زمان و مکان انتشار خبر اهمیت داد و با یک تحلیل داده در روابطعمومی محتوا منتشر شود.
خواجه نائینی افزود: روابطعمومی صرفاً تولیدکننده محتوا نیست بلکه باید روانشناس، جامعهشناس و تحلیلگر باشد.
او با بیان اینکه روز روابطعمومی فرصتی برای مرور مسئولیتها و بازنگری در رویکردها است، تأکید کرد: وزارت اقتصاد در استانها و دستگاههای تابعه روابطعمومی دارد که باید با یکدیگر و همچنین با مرکز تعامل گسترده داشته باشند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد