رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد با معرفی سرمایهگذاران دارای تضامین لازم به بانک، ورود هواپیماهای کوچک و زیر ۱۹ نفره را تسهیل کند.
تسهیل واردات هواپیماهای کوچک
تسهیل واردات هواپیماهای کوچک

به گزارش دیوان اقتصاد، حسین پورفرزانه - معاون وزیر راه و شهرسازی - در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایطی که صنعت هوانوردی کشور با چالشهایی چون تحریم، پیری ناوگان و تمرکز بر پروازهای متداول شهری مواجه است راهاندازی و توسعه ناوگان کوچک بهعنوان یک راهکار عملیاتی و آیندهنگر، بیش از پیش مورد توجه سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است و این اقدام نهتنها پاسخی به نیازهای حملونقل هوایی در مناطق دورافتاده و کمبرخوردار بوده بلکه افق جدیدی برای ایجاد توازن منطقهای و گسترش چتر خدمات هوایی بلکه باعث رونق اقتصادی در مناطق دور افتاده در کشور ترسیم میکند.
وی افزود: ناوگان کوچک میتواند حلقه مفقودهای میان توسعه ملی و دسترسی عادلانه به زیرساختهای حملونقل هوایی باشد چرا که کشور ما با دارا بودن ظرفیت راهبردی ۳۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، اگر از سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی برای ورود ناوگان کوچک با صندلی کم حمایت شود، امکان برقراری مسیرهای بندر به بندر و ترمینال به ترمینال در مناطق ساحلی و دریایی کشور فراهم میشود و این موضوع جان تازهای به اقتصاد محلی در این نواحی خواهد بخشید.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد تا با معرفی سرمایهگذاران دارای تضامین لازم به بانک برای ورود هواپیماهای کوچک و زیر ۱۹ نفره را تسهیل کند.
مسیرهای جدید ایرتاکسی در حال طراحی است
وی با در ادامه گفت: در این میان شرکتهایی جهت خدمترسانی به هموطنان شکل گرفتهاست که با استفاده از ناوگان متنوع شامل هواپیماهای پایپر ۳۱ و ۳۴، سسنا ۱۸۵ و سسنا ۵۵۰، تاکنون توانستهاند بخشی از این چشمانداز را عملیاتی کنند. همانطور که شاهد بودیم نخستین پرواز ناوگان کوچک (ایرتاکسی هوایی) در مسیر کرج_قزوین انجام شده و مسیرهای جدیدی نیز در حال طراحی است.
پورفرزانه با بیان اینکه این ناوگان کوچک امکان اتصال سریع میان نقاط کمتردد کشور را فراهم میکند، افزود: در الگوی پروازی مویرگی «هاب اند اسپوک» نقشی کلیدی دارد؛ بهگونهای که همانند مویرگهایی عمل میکنند و مسافران را از مناطق دوردست به فرودگاههای مرکزی منتقل میسازند تا با هواپیماهای بزرگتر به مقاصد نهایی جابهجا شوند. تحقق این مدل، مستلزم بهرهگیری از هواپیماهای ۳ تا ۱۹ نفره در کنار ناوگان ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفره است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر در حالی که بسیاری از کشورها پس از تحریمها، صنعت هوانوردی خود را فلجشده یافتهاند ایران با تکیه بر زیرساختهای طراحی و ساخت، تعمیرات و تأمین قطعات و نیروی انسانی متخصص، موفق شده بخش بزرگی از نیازهای نگهداشت ناوگان خود را در داخل کشور تأمین کند و به گفته کارشناسان اکنون اغلب موتورهای هواپیما، قطعات و تجهیزات در ایران تعمیر یا تولید میشود، هرچند ادامه این روند بدون نوسازی ناوگان، پایدار نخواهد بود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه توسعه صنعت هوایی به هواپیماهای کوچک محدود نمیشود، گفت: پروژههای ملی نظیر تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ نیز با سیاستگذاریهای جدید، بار دیگر فعال شدهاند و تلاش برای ورود به ساخت هواپیماهای ۱۰۰ و ۳۰۰ نفره نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با راه اندازی مرکز اقتصاد دانش بنیان و مقابله با تحریم اعلام کرده است که در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم، آماده حمایت کامل از شرکتهای دانشبنیان و فناوران در حوزه طراحی و ساخت، تعمیرات، تأمین قطعات با فناوریهای جدید هوایی است. از نگاه ما صنعت هوانوردی ایران صنعتی خودگردان است که بدون نیاز به بودجه دولتی، از ظرفیت مناسبی از محل بلیت برخوردار است.
پور فرزانه در پایان گفت: توسعه ناوگان کوچک پلی خواهد بود میان مناطق محروم، جزایر، نواحی مرزی و بنادر با شهرهای بزرگ و صنعتی، که شبکه پروازی کشور را به هم متصل میسازد و چشماندازی پایدار برای هوانوردی بومی و متوازن در ایران ترسیم میکند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد