بانک های کوچک متصل به سوئیفت روزنه ای برای دور زدن تحریم

بانک های کوچک متصل به سوئیفت روزنه ای برای دور زدن تحریم

سه‌شنبه, نوامبر 13, 2018 - 10:09 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید ۱۲ بانک کوچکی که به سوئیفت متصل هستند روزنه ای اند که می توان از آن حداکثر استفاده را داشت.

به گزارش دیوان اقتصاد،محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به خروج 12 بانک از تحریم های سوئیفت، اظهار داشت: در هر صورت معافیت برخی بانک ها در ارتباط با سوئیفت یا بعضی از کشورها برای خرید نفت ایران، شکست سیاست های شاذ و شدید آمریکا را نشان می دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: آمریکا به دنبال ایجاد اجماعی در قضیه تحریم ها علیه ایران بود که اکنون مجبور شده است در سیاست های خود تجدید نظر کند، این تجدید نظر و شکست سیاست های آمریکا در تحریم ایران شرایط مناسبی برای ما فراهم کرده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید براینکه باید با اتکا به مردم از تحریم ها عبور کرد، بیان داشت: باید از عقب نشینی و شرایط پیش آمده برای تعدادی از بانک ها کشور در راستای استفاده از سوئیفت بهره مند شد و به نحو احسن از آن برای کاهش فشار بر مردم و رونق چرخه اقتصادی و تولید کشور استفاده کرد.

تابش ، با اشاره به اسامی 4 بانکی که اخیرا از تحریم سوئیفت خارج شده اند، اظهار داشت: بعضی از بانک های نام برده شده شرایط کار بین المللی را دارند به هر حال این بانک ها کوچک هستند اما باید از آنها به عنوان روزنه و گشایشی حداقلی استفاده کرد.

وی گفت: باید با استفاده از این بانک های کوچک اما خارج شده از لیست تحریم های سوئیفت برای تامین دارو، مواد اولیه تولید و نیازهای مردم استفاده کرد، اگر برای این زمینه برنامه ریزی کرده باشیم می توان از شرایط به وجود آمده بهترین بهره را برد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تجربه بانک ها بزرگ در زمینه اتصال به سوئیفت، عنوان کرد: بانک های کوچک می توانند با تعامل، همکاری و هماهنگی با بانک هایی که در این رشته تجربه دارند از شرایط پیش آمده استفاده کنند، هر چند این بانک ها کوچک هستند اما مفر و روزنه ای است که می توان از آن حداکثر استفاده را داشت.

فرزانه رجایی سلماسی مدیر مبارزه باوپولشویی و تطبیق بانک خاورمیانه با اشاره به خروج چهار بانک و موسسه مالی از فهرست تحریم‌های ثانویه، گفت: چند روز پس از آن یعنی روز پنج‌شنبه هفته گذشته با تغییری که در فهرست تحریم‌های آمریکا اعمال شد، در واقع گفته شد که اشتباهی به وجود آمده و آمریکا بانک‌های "خاورمیانه"، "حکمت ایرانیان"، "قرض‌الحسنه مهر ایران" و موسسه مالی "توسعه" را از فهرست تحریم‌های ثانویه خارج کرد؛ در واقع تگ "subject to secondary sanctions" از آن‌ها برداشته شد.

به گفته  وی، در حال حاضر حدود ۱۱ تا ۱۲ بانک ایرانی هستند که در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار ندارند و سوئیفت برای آن‌ها باز خواهد بود که این بانک‌ها در ابتدا باید بخش بین‌الملل فعال داشته باشند و در مرحله دوم بانک‌هایی را پیدا کنند که حاضر باشند به عنوان بانک کارگزار با آن‌ها کار کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.