دستورالعملی مغایر با شفافیت اطلاعات شرکت های بورسی

دستورالعملی مغایر با شفافیت اطلاعات شرکت های بورسی

چهارشنبه, نوامبر 21, 2018 - 14:30 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بیمه مرکزی طی نامه ای در خواست کرد که در بندهای گزارشات حسابرسی شرکت های بیمه، بخش هایی از اطلاعات که مربوط به قوانین بیمه ای می شود، حذف شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی- در این نامه که روز 29 آبان 97 از سوی بیمه مرکزی برای مدیران عامل شرکت های بیمه ارسال شده، آمده است که " در راستای سیاست های بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منبعد موارد عدم رعایت مقررات بیمه ای در بند های بازرسی گزارش حسابرسی صورت های مالی درج نگردیده و موارد مذکور به صورت کامل طی نامه ای جداگانه به همراه یک نسحه از صورت های مالی حسابرسی شده قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و همچنین یک نسخه از نامه مدیریت هر شرکت بیمه پس از تهیه برای بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال گردد."
پیگیری های اخبار مالی در این مورد نشان می دهد که مورد درخواست شده در این نامه از سوی بیمه مرکزی با قوانین حسابرسی مغایرت هایی دارد. محمد باقرآبادی، عضو انجمن حسابداران خبره ایران در گفت و گو با اخبار مالی در مورد این نامه گفت: در ابتدا باید دید که آیا بیمه مرکزی در جایگاهی قرار دارد که بتواند چنین درخواستی ارائه کند یا خیر؟
وی همچنین افزود: فعالیت حسابرسان باید مطابق با استانداردهای حسابرسی بوده و گزارش های ارائه شده از سوی حسابرسان باید طبق الزامات گزارشگری باشد. در مورد شرکت های بورسی هم یک سری الزامات افشا نیز توسط سازمان بورس به بندهای گزارش اضافه می شود و باید توجه داشت که شرکت های بیمه اکثرا بورسی بوده و مشمول رعایت اصول قانونی گزارشگری حسابرسی می شوند.
باقرآبادی با بیان این نکته که بیمه مرکزی یا هر نهاد نظارتی مجاز به حذف بندهایی از گزارش حسابرس نیستند، افزود: این امکان وجوددارد که نهاد نظارتی از حسابرس درخواست کند تا بندهایی بر گزارش حسابرسی خود افزوده و به صورت مجزا به آن نهاد ارائه کند اما عملا حذف بندهای حسابرسی که منطبق بر استانداردهای حسابرسی، الزامات گزارشگری و الزامات افشا است، قابلیت حذف شدن ندارد.
این حسابدار خبره همچنین خاطر نشان کرد: این نامه در همان ابتدای امر که به اجرا توسط حسابرس مربوط می شود، با مشکلات قانونی مواجه است و به نظر می رسد که قابلیت اجرا نداشته باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.