خرید هواپیماهای دست دوم بهترین راه‌کار برای رفع کمبود ناوگان هوایی

خرید هواپیماهای دست دوم بهترین راه‌کار برای رفع کمبود ناوگان هوایی

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: کشور روسیه برای فروش هواپیما به مجوز آمریکا نیازمند است، از این رو سازمان اوفک باید معامله میان ایران و روسیه را تأیید کند.

به گزارش دیوان اقتصاد,سیداحسن علوی در گفت‌وگو با خانه ملت، از موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با خرید هواپیماهای سوخو روسی خبر داد و گفت: این موافقت و مجوز ضمنی سازمان مربوطه در حالی مطرح شد که این مسئله بارها توسط کارشناسان و متخصصان و حتی نمایندگان مجلس رد شد، زیرا خرید هواپیماهای روسی به صلاح نیست.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع واضح و مبرهن است که هواپیماهای روسی تناسبی با آب و هوا و موضعیت جغرافیایی کشورمان ندارند و این مسائل قطعا بر نوع عملکرد و کیفیت هواپیماها تأثیرگذار است.

وی گفت: ایران دارای مناطق مختلف جغرافیایی از جمله دریا، کویر، دشت و مناطق کوهستانی است و قطعا این موارد در ساخت هواپیما لحاظ می شود، حال به نظر من محصولات سوخو و تمام هواپیماهای روسی منطبق با وضعیت و آب و هوای کشور روسیه تولید شده و این نگرانی وجود دارد که این هواپیماها نتوانند در آسمان ایران پرواز کنند، از طرف دیگر جغرافیای ایران در قیاس با روسیه بسیار متفاوت است.

شرکت سوخو باید نسبت به تغییر تکنولوژی هواپیما متناسب با شرایط ایران اقدام کند

علوی ادامه داد: اگر قرار باشد که ایران اقدام به خرید هواپیماهای روسی کند، شرکت سوخو باید نسبت به تغییر سیستم و تکنولوژی این هواپیما و همچنین تعویض برخی قطعات آن مطابق با وضعیت آب و هوایی ایران اقدام بکند و این شرط اصلی ما برای انعقاد قرارداد با این شرکت روسی است.

در شرایط کنونی خرید هواپیما سوخو نیز با موانع بسیاری رو به رو است، به طوری که کشور روسیه برای خرید همین هواپیماها نیز به مجوز آمریکا نیازمند است، از این رو سازمان اوفک باید معامله میان ایران و روسیه را تأیید کند که با توجه با تحریم های آمریکا علیه کشورمان، این مسئله دور از انتظار و حتی غیرممکن است
وی تصریح کرد: البته در شرایط کنونی خرید هواپیما سوخو نیز با موانع بسیاری رو به رو است، به طوری که کشور روسیه برای فروش همین هواپیماها نیز به مجوز آمریکا نیازمند است، از این رو سازمان اوفک باید معامله میان ایران و روسیه را تأیید کند که با توجه با تحریم های آمریکا علیه کشورمان، این مسئله دور از انتظار و حتی غیرممکن است.

10 درصد از قطعات هواپیماهای سوخو، متعلق به شرکت های آمریکایی است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: طبق اظهارات مسئولان انجمن شرکت های هواپیمایی، حدود 10 درصد از قطعات هواپیماهای سوخو، متعلق به شرکت های آمریکایی است بنابر این شرکت های روسی اگر به ایران محصول بفروشند، امکان دارد که در تأمین قطعات و تجهیزات دچار مشکل شوند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در شرایط کنونی بهترین راه کار خرید هواپیماهای دست دوم از شرکت های اروپایی مانند ایرباس و بوئینگ است، زیرا هم این محصولات کیفیت بالاتری نسبت به محصولات روسی داشته و هم اینکه می توانیم با این ابزار تحریم ها را دور بزنیم، بنابر این نگاه مسئولان سازمان هواپیمایی باید در این راستا باشد./

پایان پیام




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.