بکارگیری مدیران متخصص به جای ایجاد نهاد جدید مالی

بکارگیری مدیران متخصص به جای ایجاد نهاد جدید مالی

شنبه, ژولیه 30, 2016 - 12:11 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

به جای ایجاد نهادهای جدید به منظور نظارت بر بازار مالی باید مدیرانی شایسته و لایق انتخاب و به آن ها آموزش های لازم و مناسب ارائه کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، محمد حسن اعتضادی- استاد دانشگاه درباره اظهار نظر اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر ایجاد یک نهاد ناظر بر بازار مالی گفت: طبق گفته وزیر اقتصاد قرار است برای هدایت بازار مالی یک نهاد و یا Institution شکل گیرد که در این راستا ابتدا بایستی مفهوم آن به درستی مشخص و بیان شود.
اعتضادی با بیان اینکه بازار مالی به 2 بخش بازار سرمایه و بازار پول تقسیم می شود؛ اذعان داشت: بازار سرمایه کپیتال مارکت بلندمدت و بازار پول کوتاه مدت است. حال اگر قرار است یک نهاد ناظر به منظور هدایت بازار مالی به وجود آید باید منظور از هدایت به درستی مشخص شود. در ضمن اینکه این نهاد با هدف جلوگیری از فساد و یا ایجاد ابزارهای نوین مالی تشکیل می شود باید به درستی و روشنی اعلام شود.
وی عنوان کرد: سیستم بازار مالی به گونه ای طراحی شده که از قوانین بین المللی مالی، بانکی و یا بورس تبعیت می کند و طبق آن هدایت می شود بنابراین باید به طور کامل مفهوم و هدف از ایجاد این نهاد جدید مشخص و تبین شود.
اعتضادی با اشاره به اینکه اگر هدف وزیر اقتصاد از ایجاد نهاد ناظر بر بازار مالی پاکسازی این بازار از فساد و ایجاد شفافیت است، بایستی تمام امور حساب شده و قانونمند شود؛ اذعان داشت: اگر ایجاد این نهاد با هدف از بین بردن فساد در بازار مالی دنبال می شود، امر قابل قبولی است و تا به امروز نیز چنین نهادی در کشور وجود نداشته است. بنابراین همچون سایر کشورها نهاد ناظر به صورت موقتی به هدایت و نظارت بر بازار مالی می پردازد.
وی افزود: باید منظور از ایجاد نهادی ناظر بر بازار مالی مشخص شود؛ به عنوان مثال بانک ها خود تابع اصول و ضوابط بانکداری داخلی و بین المللی هستند و اگر از این اصول پیروی نکنند، فاسد محسوب می شوند بنابراین با وجود این قوانین نهاد هدایت کننده به چه معنا و مفهومی خواهد بود؟
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نهاد ناظر بر بازار مالی باید دارای 3 بعد اساسی باشد؛ اذعان داشت: ساختار مناسب، چرخش اطلاعات شفاف و کنترل در تمام سطوح باید به درستی در این نهاد در نظر گرفته شود. درضمن شخصی می تواند ساختار مناسب را طراحی کند که شناخت درستی از بازار مالی کشور داشته باشد.
اعتضادی در رابطه با ویژگی های نهاد ناظر معتقد است: نهاد ناظر همچون نهادهای فعلی دائمی نیست و به طور موقت کنترل های لازم را بر بازارمالی اعمال خواهد کرد. علاوه بر این، این نهاد ساختار مناسبی را برای بازار مالی طراحی و قوانین و مقررات را به وضوع اعلام می کند.
به گفته وی؛ به جای ایجاد نهادهای جدید به منظور نظارت بر بازار مالی باید مدیرانی شایسته و لایق انتخاب و به آن ها آموزش های لازم و مناسب ارائه کرد. متاسفانه از وجود افراد متخصص و نظارت کارشناسی شده در سطوح مدیریتی استفاده نمی شود.
اعتضادی تاکید کرد: باید در درون خود بانک ها قوانین و مقررات، رنکینگ مدیران و رتبه بندی بانک ها به درستی مشخص شود و همچنین باید در رابطه با نقدینگی به گونه ای طراحی و برنامه ریزی کرد که بیش از اندازه پول به جامعه تزریق نشود. همچنین لازم است با دنیا تعامل برقرار کرد و به قواعد بازی احترام گذاشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.