رشد 1.5 درصدی قرادادهای مشتقه کالایی و ارزی در بورس‌های دنیا

رشد 1.5 درصدی قرادادهای مشتقه کالایی و ارزی در بورس‌های دنیا

یک‌شنبه, اوت 7, 2016 - 12:35 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) آمار و اطلاعات با اهمیت مربوط به نیمه نخست سال 2016 را منتشر کرد که بر اساس آن قراردادهای مشتقه کالایی و ارزی در بورس‌های دنیا از رشد ۱.۵ درصدی برخوردار شد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از بورس تهران؛ فدراسیون جهانی بورس ها در گزارش اخیر خود به بررسی بازارهای مختلف پرداخته است.

بر این اساس، بازار سهام نقد شاهد کاهش  24 درصدی در ارزش معاملات و کاهش 7 درصدی در دفعات معامله در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 بود. این کاهش­ ها بیانگر کاهش معاملات در منطقه آسیا- اقیانوسیه و به طور مشخص سرزمین اصلی چین است.

در بازار مشتقه ­های کالایی و ارزهای خارجی معامله شده، کلیه مشتقه های قابل معامله با رشد حدود یک و نیم درصدی همراه بود.

بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس ها، ارز­ش کل بازار های بورس نسبت به نیمه نخست سال 2015 با کاهش 9 و نیم درصدی، به رقم بیش از 67 هزار میلیارد دلار رسید. سهم بورس های منطقه اقیانوسیه در این کاهش 4 هزار میلیارد بوده است که با در نظر گرفتن این کاهش، ارزش بازار بورس­ این کشور­ ها به رقم 23 هزار و سیصد میلیارد دلار رسید. این میزان نسبت به نیمه اول سال قبل میلادی 15 درصد کاهش یافته است.

ارزش بازار بورس های منطقه اروپا، خاور­میانه و آفریقا با کاهش تقریبی  10 درصدی، در دوره مذکور به عدد 1800 میلیارد دلار رسید. این کاهش در پی افت 1100 هزار میلیاد دلاری (تقریبا 6/3 درصدی ) ارزش بورس ها در قاره آمریکا اتفاق افتاد. این در حالی است که ارزش بازار  حوزه آمریکا در پایان ماه ژوئن 2016 نسبت به پایان دسامبر سال 2015 با رشد اندک چهار و سه دهم درصدی  به رقم 29 هزار و 140 میلیارد دلار رسید.

ارزش سهام معامله شده در شش ماهه اول سال 2016 میلادی در جهان نیز با کاهش  24 درصد به رقمی معادل حدود 45 هزار میلیارد دلار رسید.این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیش از 59 هزار میلیارد دلار بوده است. علت عمده این کاهش، پایین آمدن معاملات در منطقه آسیا- اقیانوسیه است که در این حوزه ارزش سهام معامله شده 47 درصد نسبت به مدت نیمه ابتدایی سال 2015 افت داشت.

قاره آمریکا در این بازار روندی متفاوت را تجربه کرد و ارزش سهام مورد معامله در شش ماه اول سال 2016 میلادی نسبت به مدت مشابه، دو و سه دهم درصد رشد داشت.

تــعداد کل معاملات نیز کاهش حدود هفت درصد را نسبت به شــش ماهه نخست سال 2015 نشان  می ­دهد. در حالی که بورس های کشور های منطقه آسیا- اقیانوسیه 66 درصد معاملات را در نیمه نخست سال به خود اختصاص دادند، کاهش دفعات معامله کاملا ناشی ازاین افت در منطقه مورد اشاره است.

هر دو منطقه آمریکا و نیز حوزه اروپا- خاور میانه و آفریقا،  شاهد رشد دفعات معامله نسبت به شش ماهه ابتدایی سال 2016 بودند و به ترتیب رشد 23 درصدی و کمتر از 9 درصدی را در دفعات معامله تجربه کردند.

بر اساس این گزارش عرضه های اولیه و گردش سرمایه در این دوره حاکی است :تعداد کل شرکت های پذیرش شده در نیمه نخست سال 2016 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت  نزدیک به 49 درصد همراه بود. هم چنین این کاهش در مورد گردش سرمایه نیز اتفاق افتاده و شاهد کاهش تقریبی 31 و نیم درصدی بود.

با در نظر گرفتن عرضه های اولیه و گردش سرمایه، سرمایه جذب بازار شده توسط شرکت های تازه پذیرش شده ( که فقط  کمتر از 10 درصد ارزش بازار را تشکیل می­دهد) 64   درصد کاهش داشت و ارزش شرکت های از قبل پذیرفته شده نیز با کاهش 24 درصدی همراه شد.

مشتقه های قابل معامله در مدت مورد اشاره، نسبت به شش ماهه نخست سال قبل از نظر تعداد ( قرارداد ها) شاهد افزایشی حدودا یک و نیم درصد بودند. مهم ترین علت این افزایش، بالا رفتن  تعداد معاملات  مشتقه های ارزی و کالایی است که نسبت به سال قبل به ترتیب حدود 47 درصد و 26 درصد افزایش پیدا کردند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.