تجارت ۱۸.۴ میلیارد یورویی ایران با اتحادیه اروپا

تجارت ۱۸.۴ میلیارد یورویی ایران با اتحادیه اروپا

دوشنبه, مارس 11, 2019 - 11:43 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ارزش تجارت (صادرات و واردات) ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸.۴ میلیارد یورو بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۲.۲ درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش دیوان اقتصادبه نقل از ایبِنا، ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۸.۴ میلیارد یورو بوده که از این مقدار ۹.۵ میلیارد یورو مربوط به صادرات و ۸.۹ میلیارد یورو مربوط به واردات ایران از این اتحادیه بوده است.

معاونت بررسی های اتاق بازرگانی تهران نوشته است: در سال ۲۰۱۸ صادرات ایران به اتحادیه اروپا نسبت به سال ۲۰۱۷ با کاهش ۶.۴ درصدی مواجه شده و ارزش واردات ایران از این اتحادیه نیز ۱۷.۶ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش دو کشور ایتالیا و اسپانیا در سال ۲۰۱۸ بزرگترین مقاصد صادراتی ایران بوده اند و عمده واردات ایران نیز از دو کشور آلمان و ایتالیا صورت گرفته است. در سال ۲۰۱۷، میزان صادرات ایران به اتحادیه اروپا ۱۰.۱ میلیارد یورو و میزان واردات نیز ۱۰.۸ میلیارد یورو بوده است.

تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ مثبت و معادل ۵۵۲ میلیون یورو بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا منفی ۷۰۴ میلیون یورو بوده است.

صادرات ایران به اتحادیه اروپا

صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ حدود ۹.۵ میلیارد یورو بوده که نسبت به صادرات کالایی سال ۲۰۱۷ با کاهش ۶.۴ درصدی مواجه شده است. عامل مسلط در کاهش ۶.۴ درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸، کاهش صادرات سوخت های معدنی و روان کننده ها با مشارکت منفی ۷.۲ درصدی بوده است.

علاوه بر این، کاهش صادرات مواد و محصولات غذایی و ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل (به ترتیب با مشارکت منفی ۰.۲ درصدی و منفی ۰.۱ درصدی) از جمله عوامل موثر دیگر در کاهش صادرات ایران به اتحادیه اروپا بوده اند.

بر اساس این گزارش، ۸۷ درصد گروه کالایی صادرات ایران به اتحادیه اروپا را سوخت های معدنی، روان کننده ها و محصولات مرتبط تشکیل می داده اند. بعد از این گروه نیز کالاهای صنعتی طبقه بندی شده بر حسب مواد (۴ درصد)، مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط (۴ درصد)، مواد و محصولات غذایی (۳ درصد) و سایر کالاها نیز (۲ درصد) سهم از سبد کالایی صادراتی ایران به اتحادیه اروپا را شامل می شده اند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.